na een half jaar weer de krukaspoelie

Gestart door rudie, 23-10-2006 20:49:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudie

een half jaar heeft de nieuwe krukaspoelie het uitgehouden.%^$#@.
ik wilde hem zaterdag starten, eerst liep ie even pruttelend en tikkend en toen niks meer, de auto weggebracht (gesleept). vandaag kwam het telefoontje dat zei dat de krukasspie het begeven had. mijn reactie was... WAT ! !... die is een half jaar geleden vervangen. de monteur zei daarop dat er waarschijnlijk toen gelijk alweer speling op de krukasspiebaan heeft gezeten.
nu staan we voor de keuze, laten maken wordt me te duur.
dus zit ik te piekeren... zou ik de poelie op de krukas kunnen lassen of zou ik zelf de krukas kunnen vervangen.


VolvoSpecialist

Typisch een geval van bij de riemwissel de krukas en de poelie niet (goed) ontvet en/of de centrale krukasbout niet vast genoeg aangedraaid, die centrale bout moet VAST zitten, en vast is 160 nm EN 180 graden, ZO VAST DUS (met een nieuwe bout).

Ik heb wel eens de spie-sleuf een beetje opgelast en uitgevijld van een 940 diesel waar de poelie van losgelopen was en de spiebaan uit was geslagen.
Krukas-tandwiel vernieuwd, poelie vlak laten afdraaien (0,5 mm eraf) nieuwe bouten (centrale bout en 4 inbusbouten) de zaak netjes ontvet en alles GOED VAST gezet en hij heeft nog jaren probleemloos gelopen.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

rudie

als je met centrale bout de grote bout in het midden van de trillingsdemper bedoelt, kan ik je zeggen dat ik die met een gewone steeksleutel al los kreeg met weing kracht, dus dat kan al een oorzaak zijn.
en bedoel je na die 160nm nog een keer een halve slag geven?

morgen haal ik de auto op en ga kijken wat ik tegenkom.ik hoop niet dat er iets beschadigd ik aan zuigers en kleppen. de boel is pas echt verlopen bij het starten en niet tijdens het rijden, dus dat kan nog meevallen.

Jeroentjuh

Citaat van: rudie op 24-10-2006 18:57:52
En bedoel je na die 160nm nog een keer een halve slag geven?

Yepz, die moeten echt zo vast zitten...... ;D

rudie

phoe, dan zit ie goed vast. ik heb op de vorige sleuteldag gezien dat ze die trillingsdemper dan met een speciaal stuk gereedschap fixeren.

trouwens, die spiebaan een beetje oplassen lijk me wel een prima oplossing. ik heb ook al lopen denken aan een conische pen er doorheen, maar weet niet of je wel door die krukas heen komt met een boor en of je er bij kunt.

rudie

volvospecialist: je bedoelt de poelie als zijnde de trillingsdemper?
was dat ding een beetje ingesleten dan.

rudie

ik heb net de auto opgehaald en opengemaakt. de poelie cq trillingsdemper is inderdaad behoorlijk ingesleten, maar belangrijker nog is het feit, dat het rubber rondom helemaal ingescheurd is, wat het gewiebel van dat ding bij draaiende motor verklaard.
het is nu donker, morgen kijk ik hoe de krukas er uit ziet.

VolvoSpecialist

Ik bedoel met de poelie inderdaad de trillingsdemper.
Als het rubbergescheurd is of los zit (gebeurd ook regelmatig) dan de trillingsdemper vernieuwen.

Bij mij was toen het aanlegvlak van de trillingsdemper ingelopen/beschadigd en de spie/nok van het tandwiel afgebroken en nog net niet mee rondgedraaid.  ;D

De centrale bout draaien wij ALTIJD los EN vast met een 3/4" wringijzer met een pijp van +/- 1 meter erop, assteun onder het wringijzer, en dan....hangen !!!,  ZO VAST ongeveer.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

rudie

okee, voor die trillingsdemper bel ik wel een paar slopen af.

ik heb net het krukastandwiel verwijderd en nog maar een klein stukje van de spie terug gevonden, en zo te zien is de spiebaan wel een paar millimeter uitgelubberd dus daar zou ik daar dan een stukje bij moeten lassen.
of is het misschien mogelijk om er tegenover een nieuwe baan te slijpen.

ik heb trouwens net bij de volkswagendealer een tandwiel besteld en een grote bout.

rudie

Citaat van: VolvoSpecialist op 26-10-2006 00:51:53
De centrale bout draaien wij ALTIJD los EN vast met een 3/4" wringijzer met een pijp van +/- 1 meter erop, assteun onder het wringijzer, en dan....hangen !!!,  ZO VAST ongeveer.   ;D ;D

hier ben ik je even kwijt

Emiel

Dat is hun manier van losdraaien van de krukasbout en vastdraaien van de krukasbout ;D

Wij hebben gewoon een momentsleutel van een 1.5 meter... :eusa_think:

VolvoSpecialist

Citaat van: Emiel op 26-10-2006 18:28:20
Dat is hun manier van losdraaien van de krukasbout en vastdraaien van de krukasbout ;D

Wij hebben gewoon een momentsleutel van een 1.5 meter... :eusa_think:

Wij niet.   :'(    ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

rudie

ik wel, ben ik bang ;) ;)

volvospecialist, kun jij me vertellen waarmee je die as opgelast hebt, ik ben zelf niet zo'n lasser en mijn zoon die het wel is ziet het niet zo zitten.

Ramon

#13
Hoi Rudie

Balen dit soort geintjes.....

Ik vroeg me af of dit niet gewoon een kwestie is van slechte montage.....

en dit dus gewoon door de garage gefixt dient te worden ???

(als je de vorige tenminste bij een garage de demper hebt laten monteren)

Inderdaad moeten die centraal bouten van dempers op krukassen loeivast gemonteerd worden......

Ik heb alles al gebruikt, momentsleutel van 140 cm, stukken pijp, vrachtwagen slagmoersleutels etc..... en ook veel (dure) doppen .... :'(

b.v  tegenhouden op de drukgroep via een inspectie/controle gat - of een special tool en dan met een groot verlengstuk vastzetten. (180 nm en 180 graden na is behoorlijk vast)
Afhankelijk van merk ook nog Loctite o.i.d. gebruiken. 

Bout moet het liefst nieuw zijn of onberispelijk - goed schoonmaken inc. de draadgangen in de krukas.

Ik weet niet of je spiebaan de vorige keer al een probleem had.....
Lastig om nu de beste manier aan te geven zonder een goede foto of zo.
Inderdaad is oplassen van de spiebaan een optie
(met een fijn electrisch lasapparaat op hoge stroomsterkte)
Vervolgens met een dremel o.i.d. met een klein schijfje / freesje de spiebaan weer heel voorzichtig in model slijpen / vijlen totdat een nieuwe spie weer spelingsvrij past
Eventueel kun je ook de oude spiebaan netjes "recht"maken met bovengenoemd gereedschap en een overmaat spie monteren. Dan wel je trillingsdemper iets laten "uithalen" of zelf doen.

Geduld is met dit soort zaken een schone zaak.

Het lastige is dat i.t.t  een 940, de 850 motor dwars staat en je dus minder ruimte hebt.  Ik weet niet of je er goed bij kan komen ?

Als je de spiebaan handmatig bewerkt kan het bij montage geen kwaad om in de spiebaan voor montage een epoxy (draad) filler te gebruiken.

Dit wordt loeihard, kan tegen 180 graden en helpt bij het spelingsvrij houden van de verbinding.
(hetgeen een absolute voorwaarde is)

Je kan me altijd benaderen voor verder advies....

Sterkte !

Ramon



 




Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

VolvoSpecialist

Citaat van: rudie op 26-10-2006 19:08:13
ik wel, ben ik bang ;) ;)

volvospecialist, kun jij me vertellen waarmee je die as opgelast hebt, ik ben zelf niet zo'n lasser en mijn zoon die het wel is ziet het niet zo zitten.

Gewoon met een CO2 las-apparaat en dan zoals Ramon al zegt met een dremel of slijptol en vijl de zaak weer in de juiste vorm krijgen.

Maar........geduld is een schone zaak, ofwel gewoon een beetje oplassen, de zaak bekijken, oplassen of afslijpen/vijlen, bekijken, enz enz, en regelmatig met een "nieuw" krukastandwiel kijken of de zaak precies past.

En zorgen dat de krukas aan de voorzijde goed vlak en droog is.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.