Winterbanden!!

Gestart door Ron850tdi, 28-08-2006 10:47:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Columba-winterset ligt klaar, maar de temperatuur wil niet echt meewerken.

Toch nog maar even een tijdje verder rijden op de Titan's (ik zag van de week wel dat het profiel van de voorbanden érg magertjes aan het worden is. :eusa_whistle:)

Basbb

Ik heb van de week zomerbanden onder me auto laten monteren.

Vanwege het geringe aantal dagen met sneeuw hier in het westen zie ik  geen belang in winterbanden maar wel in extra goede zomerbanden. Ik heb er good year f1 gs-d3 onder laten zetten, beviel erg goed vandaag met de storm en vele water op de weg  ;)

Flinke verbetering ten opzichte van de nokians die er eerst onder zaten. Voelen vooral prettiger aan, meer gevoel en iets meer grip. Alleen ik heb het idee dat de nokians stiller waren.

Dit is niet als flaimebait bedoeld, in het oosten van het land zou ik er ook winterbanden onder gezet hebben.
s70 2.5 20v aut

JoopS

Ik zal ook nog eens een balletje opgooien  ::)

Naar verluid is er in Duitsland getest met winterbanden en zomerbanden. Hierbij is gebleken dat normale autobanden onder droge en natte omstandigheden en bij temperaturen rond het vriespunt eigenlijk beter presteren dan winterbanden. Dit komt onder andere door de hoeveelheid silicium die in winterbanden aanwezig is. De silicium zorgt voor grip in de sneeuw en voor het niet hechten van de sneeuw in de groeven. Dat silicium minder grip op asfalt heeft lijkt me duidelijk. Bij deze test is gebleken dat de winterbanden in de sneeuw (uiteraard) wel superieur zijn!

Ook heb ik begrepen dat door de lagere hechtings coefficient (Mu) van de winterbanden t.o.v de normale banden, de winterbanden bij wat sneller genomen bochten, wel eens voor nare verassingen kunnen zorgen. De KLPD schijnt daar inmiddels ervaring mee te hebben.

Ik ben op het net naar onafhankelijke winterbanden testen aan het zoeken geweest maar ik vind via google eigenlijk alleen test site's die gelieerd zijn aan bandenleveranciers.
Het zou best wel eens kunnen dat van de verkochte winterbanden enkele leveranciers lachend zeer dikke sigaren zitten te roken  :eusa_think:

Maar voor de volledigheid; ik heb het van horen zeggen  :eusa_shifty:
Tja........

elianmars

En tóch heb ik nu supergrip met m'n winterbanden (liggen er sinds vandaag onder)  :evil: