zuinig rijden actie, iets voor de club :-)

Gestart door daytonawim, 25-10-2006 18:22:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daytonawim

De zuinigste rijder: al tweeduizend deelnemers
AMSTERDAM - De wedstrijd De Zuinigste Rijder is een initiatief van Het Nieuwe Rijden. Iedereen met een auto kan meedoen aan deze competitie, waarbij het erom gaat zo min mogelijk brandstof te verbruiken over een afstand van 1000 kilometer. De 2000e deelnemer heeft zich aangemeld en de rest van Nederland kan nog meedoen tot 30 november. De finale tussen de tien zuinigste rijders vindt plaats op 16 december op een circuit in Lelystad. De hoofdprijs is een weekendje Parijs voor twee personen.


Hoe gaat de wedstrijd in zijn werk? Autorijders kunnen met ieder type auto deelnemen, individueel of als groep. Collega's of vrienden kunnen elkaar dus uitdagen zo zuinig mogelijk te rijden. Op de website www.dezuinigsterijder.nl vullen deelnemers na elke tankbeurt de kilometerstand in en hoeveel liter zij hebben getankt. Op 30 november wordt het eindklassement opgesteld. Hierbij wordt het brandstofverbruik op basis van de ECE-norm gecorrigeerd voor het type auto. De tien zuinigste rijders krijgen een uitnodiging voor de finale. De winnaar mag zich De Zuinigste Rijder van Nederland noemen en wint een weekendje Parijs voor twee personen.

Onlangs heeft de 2000e deelnemer zich gemeld. Sicco Hoekstra is al 25 jaar bezig met zuinig rijden en ziet het als een sport. Wat ik vooral belangrijk vind is ver vooruit kijken, zodat je kunt inspelen op wat er voor je gebeurt. Zo heb ik de rem nauwelijks nodig. Ook heb ik gemerkt dat het geen nut heeft over de linkerbaan te jakkeren. Liever rijd ik minder hard aan de rechterkant. Doordat ik niet steeds aan het afremmen en optrekken ben, rijd ik veel minder gestresst. En het mooie is dat ik hooguit één minuut later op mijn werk ben.

Veel deelnemers zijn zo enthousiast dat ze eigen tips insturen. Variërend van eerst gordel om en dan pas starten, de auto wassen om de aërodynamica niet te verstoren en airco alleen gebruiken als het echt nodig is.

JCviggen

Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

daytonawim

Nou es lekker ingeschreven, kan ie niet eens een auto van voor 1997 aan  >:( >:(

dus maar effe gesmokkeld  ;D ;D ;D

Zippo


Joris_Scholte

Echt iets voor Volvo-rijders. Want die rijden meestal met dimlicht aan (mag niet van het Nieuwe Rijden, kost extra brandstof! :eusa_naughty: verkeersveiligheid is van ondergeschikt belang blijkbaar). En kan me herinneren het al eens eerder gepost te hebben: pas bij 2500 rpm gaat de turbo meeblazen, moet volgens het nieuwe rijden dan al over hebben geschakeld.
Verder start ik altijd eerst, ga dan pas de gordel vast doen en zo. Uitzetten doe ik ook nooit meteen. Heeft met het nalopen van de turbo te maken. Nieuwe rijden? Liever niet....
Het hele jaar de R in de maand

elmarconi

Ik vrees dat je op LPG gewoon kansloos bent als ik het klassement zo eens bekijk...
Komt nog bij dattie op LPG gewoon iets onzuiniger loopt.
--
Autogas Inside . . .

FelixB

Citaat van: Joris_Scholte op 25-10-2006 19:00:10
Uitzetten doe ik ook nooit meteen. Heeft met het nalopen van de turbo te maken. Nieuwe rijden? Liever niet....

Met deze korte-termijn bespaaracties betaal je op termijn de grote prijs voor extra onkosten, ik doe lekker met Joris mee!  :eusa_angel:
855R & C70 T5 cabrio automaat

Joris_Scholte

Het Nieuwe Rijden, kom op zeg! De mensen die dit soort acties verzinnen zijn ook voorstander van het steeds meer herinrichten van provinciale wegen naar die zogenaamde 60-kilometerzones en de drempels hoe steiler hoe beter! Wordt het echt allemaal veiliger van en is echt beter voor het millieu. Wat een gelul.....
Het hele jaar de R in de maand

HansVolvo

Citaat van: Joris_Scholte op 25-10-2006 19:05:54
Het Nieuwe Rijden, kom op zeg! De mensen die dit soort acties verzinnen zijn ook voorstander van het steeds meer herinrichten van provinciale wegen naar die zogenaamde 60-kilometerzones en de drempels hoe steiler hoe beter! Wordt het echt allemaal veiliger van en is echt beter voor het millieu. Wat een gelul.....

Nou...nou... dit is dus asbsoluut geen onzin he, het is echt beter voor het milieu! De drempels niet, dat ben ik met je eens maar helaas is het wel noodzakelijk met de mentaliteit van veel mensen.

denkweb

Lenen onze auto's zich ook niet echt voor vrees ik...

Esveldt

Citaat van: HansVolvo op 25-10-2006 19:19:10
De drempels niet, dat ben ik met je eens maar helaas is het wel noodzakelijk met de mentaliteit van veel mensen.

Hans!!! Ik ben het met je eens!  :eusa_shhh:

Ludo

Citaat van: daytonawim op 25-10-2006 18:22:54
Sicco Hoekstra is al 25 jaar bezig met zuinig rijden en ziet het als een sport. Wat ik vooral belangrijk vind is ver vooruit kijken, zodat je kunt inspelen op wat er voor je gebeurt. Zo heb ik de rem nauwelijks nodig. Ook heb ik gemerkt dat het geen nut heeft over de linkerbaan te jakkeren. Liever rijd ik minder hard aan de rechterkant. Doordat ik niet steeds aan het afremmen en optrekken ben, rijd ik veel minder gestresst. En het mooie is dat ik hooguit één minuut later op mijn werk ben. 

hey dit klopt!, deze pipo is idd sportief bezig.
het is tegenwoordig een sport om je achterliggers op te houden.
of zie ik dat verkeerd?.

-D©©©L-

Moet zeggen dat ik toch regelmatig met niet meer dan 2500 toeren van de plek ga.
Linker poot op de rem, rechter op het gas, en links loslaten bij groen licht, hij schakeld met 2500 rpm zelf wel door naar 2-3-4-lockup. Rijd lekker vlot door en helemaal goed volgens het nieuwe rijden.  :eusa_dance: En dat alles op LPG, dus hoe schoon wil je het hebben ? Rijden op afvalstoffen die anders toch maar afgefakkeld zouden worden !

Joris_Scholte

Citaat van: HansVolvo op 25-10-2006 19:19:10
Citaat van: Joris_Scholte op 25-10-2006 19:05:54
Het Nieuwe Rijden, kom op zeg! De mensen die dit soort acties verzinnen zijn ook voorstander van het steeds meer herinrichten van provinciale wegen naar die zogenaamde 60-kilometerzones en de drempels hoe steiler hoe beter! Wordt het echt allemaal veiliger van en is echt beter voor het millieu. Wat een gelul.....

Nou...nou... dit is dus asbsoluut geen onzin he, het is echt beter voor het milieu! De drempels niet, dat ben ik met je eens maar helaas is het wel noodzakelijk met de mentaliteit van veel mensen.
Bullsh*t!!! Er wordt geremd voor de drempel, en daarna wordt het gas weer ingetrapt om weer op de maximaal toegestane snelheid te komen. Het is beter voor het millieu om met een constante snelheid te rijden.
Ik stem voor Nederland drempelvrij. Iets voor de Lijst Laserblue?
Het hele jaar de R in de maand

HJ850

Luister eens, als ik zuinig wil rijden neem ik geen 14 jaar oude Volvo   >:(

Bovendien in ernstig conflict met rijplezier, ff de kickdown in met onze auto's is ook wel eens lekker  ;D