Wat bedoelt Volvo met G4 en G5??

Gestart door Racingbrick, 29-10-2006 20:44:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Racingbrick

In mijn boekje ( 1995) staat dat mn roffel olie met de specificatie G5 moet hebben.
Nou ik heb me rot lopen zoeken maar in zie dat nergens meer op staan..

De CF-CD etc etc zegt mij meer, welke norm moet de olie voor een T5 nu echt aan voldoen?

Ik wil dit er in gaan kiepen, ik gebruik dit al jaren voor mijn motorfietsen, en daar heeft de olie ook heel veel te verduren.
Op de verpakking staat dat het ook in automotoren gebruikt kan worden..

Motorenöl PROCYCLE SAE 10W-50:

Vollsynthetisches Motorenöl.
Entspricht: JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA A3/B3.
Für bessere Beschleunigungswerte.
Weniger Reibung.
Längere Lebensdauer des Motors.
Entwickelt und abgefüllt von einem namhaften deutschen Öl-Hersteller.

http://louis9.louis.de/katalog2006/pages/759.pdf
http://www.louis.de/shop/zusatz/anl/10038542_43_Tech_Datenblatt.pdf

Dit bedrijf maakt de olie:

http://www.pentosin.de/

Ik wil dus deze gaan gebruiken:

http://www.louis.de/_1016e399f2b7a15387c2ee3f21113bc0cb/shop/shop_dispatch.php?article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&total=37&anzeige=0&page=3&back_url=.%25252Fshop_dispatch.php%25253Farticle_context%25253Dlist%252526grwgr%25253D325%252526wgr%25253D432%252526page%25253D3&artnr_gr=10038541

:eusa_whistle:

-D©©©L-

CCMC G5 (oud) komt ongeveer overeen met  ACEA A3-96 (nieuwe normering/benaming)

Racingbrick

Ja, en dat is?

m.a.w. wat moet ik er nu ingooien dan?
waar naar te kijken?

-D©©©L-

#3
Citaat van: DCCCL op 29-10-2006 21:02:22
CCMC G5 (oud) komt ongeveer overeen met  ACEA A3-96 (nieuwe normering/benaming)


Citaat van: Racingbrick op 29-10-2006 22:42:37
Ja, en dat is?

m.a.w. wat moet ik er nu ingooien dan?
waar naar te kijken?


Citaat van: Racingbrick op 29-10-2006 20:44:31
In mijn boekje ( 1995) staat dat mn roffel olie met de specificatie G5 moet hebben.

Motorenöl PROCYCLE SAE 10W-50:

Vollsynthetisches Motorenöl.
Entspricht: JASO T903 MA, API SL-CF, ACEA A3/B3.

;)

Johann

A3/B3 is goed.

Blijkbaar is er sinds een paar weken het advies geen A1/B1 specificatie meer te gebruiken op Volvo turbo motoren die vaak langdurig op vermogen worden aangesproken.


thuur

Ik vind dit verplicht leesvoer als je je gaat verdiepen in olie.


Gr 8)

Racingbrick

#6
Citaat van: Johann op 29-10-2006 23:49:44
A3/B3 is goed.

Blijkbaar is er sinds een paar weken het advies geen A1/B1 specificatie meer te gebruiken op Volvo turbo motoren die vaak langdurig op vermogen worden aangesproken.



De prijs is 19,95 voor 4 liter, lijkt me niet te veel....
Trouwens mn motorfietsen waren er ook altijd blij mee, en nog trouwens.

Johann

Citaat van: thuur op 30-10-2006 09:22:08
Ik vind dit verplicht leesvoer als je je gaat verdiepen in olie.


Gr 8)

Mooi verhaal ja!  :eusa_clap:

Racingbrick

#8
Het blijkt dan toch wel olie te zijn die aan hoge normen voldoet, en dat voor zo weinig geld...

Ik ga het proberen, die olie voldoen aan de hoogste eisen....


The ACEA standards are prefixed with a 'G' for petrol engines and a 'D' or 'PD' for diesel. Coupled with this are numerous approvals by car manufacturers which many oil containers sport with pride. ACEA replaced CCMC in 1996 primarily to allow for greater read-across in test programs (eg. for viscosity, viscosity modifiers and base oil). The CCMC specifications were G (1 to 5) for gasoline, D (1 to 5) or heavy duty diesel and PD1 and PD2 for passenger car diesel. ACEA though have a slightly different nomenclature they can be summarised as A for petrol, B for passenger car diesel and E for heavy duty diesel. The ACEA grades may also be followed by the year of issue which will be either '96, '98 (current) but coming soon is 2000.
Full ACEA specs are:

A1 Fuel Economy Petrol
A2 Standard performance level
A3 High performance and / or extended drain
B1 Fuel Economy diesel
B2 Standard performance level
B3 High performance and / or extended drain
B4 For direct injection passenger car diesel engines
E1 Non-turbo charged light duty diesel
E2 Standard performance level
E3 High performance extended drain
E4 Higher performance and longer extended drain
E5 (1999) High performance / long drain plus American/API performances. - This is ACEAs first attempt at a global spec.