boostcontroller, bv.blitz

Gestart door matRRR, 30-10-2006 20:12:45

Vorige topic - Volgende topic

matRRR

hi everybody,

Naar aanleiding van een vraag die ik in mijn PB kreeg leek me het wel een leuk/informatief idee om hier een aantal ervaringen te posten van liefhebbers die naast een chippie een boostcontroller hebben geinstalleerd.
welke hardware heb je en welke bijpassende settings zijn in jouw ogen de juiste:

Hier alvast een lijstje van mij:

hardware:

-turbo:18T,
-witte injectoren,
-3 "katloze DP,
-Volvo/remus uitlaat 2.75",
-reverse intercooler piping,
-bitz,
-CDA-airbox

Wat doet een boostcontroller?
deze stelt je in staat om buiten tussenkomst van je ECU een bepaalde maximum turbodruk je te laten draaien, en in enige mate zelf het opspoelgedrag van de turbo te laten bepalen.

Dit is bijvoorbeeld in te stellen door middel van een aantal variabelen:

set, gain en boost:

Boost: de maximale druk die het systeem toelaat.

Set: de beginwaarde ( een soort percentage van de maximale turbodruk die de turbo gaat leveren vanaf het moment dat de 18T begint op te spoelen, dit is meestal bij ongeveer 2500-2800 rpm.) dus hoe hoger de set waarde, des te harder de turbo er initieel inkomt.

Gain: hoe snel gaat de turbo druk opbouwen, dus hoe steil moet de drukgrafiek opkomen op het moment dat de turbo vanaf de setwaarde gaat opspoelen, een gain van 0 is dus een vlakke lijn en een hogere gain-waarde laat die grafiek danook steiler oplopen.

samenvattend: dit toestel kan je auto meer turbodruk laten draaien dan je normaal zou kunnen met de chiptuning, realiseer je daarbij dat RICA bij chippen een fuelmap maakt tot een maximale turbodruk van ongeveer 1,35 bar, dus meer druk dan dit moet je niet gaan proberen, omdat je ecu dan een fuel-cut geeft, ( vrijvertaald: je knalt dan met je bek op het stuur!!!)bovendien zijn je drijfstangen erg gevoelig voor hoge turbodrukken in lage toeren.
lees kromme drijfstangen, annex schade aan je motor.

Een aantal mogelijke instellingen kunnen zijn:
basiswaarden, deze altijd ingesteld hebben:

boost max.:1,0-1,... bar( dit kun je varieren naar wat je maar wilt)
limiter: on,     waarde 10
warning: on
Buzzer: on
setting: manual( dit kun je ook instellen op auto, deze werkt dan naar je vooringestelde streefdruk, je boostcontroller bepaalt dan zelf de opspoelcurve)

relatief rustig:
set: 55  gain: 5 

pittiger:
set: 65 gain : 7

hard:
set: 75  gain: 8-9   let op, hier begint je auto al hard in te komen, en spoelt de turbo ook nog eens snel op, met een risico op boostpieken in de wat lagere toerentallen. Dit is wel echt kicken, maar een lagere gain zorgt er in dit geval voor dat je turbodruk wat mooier over het toerenbereik wordt uitgesmeerd.

instellen:
het beste is om te beginnen met een maximale boostwaarde van ongeveer 1,2 bar met de andere standaardinstellingen en dan een beetje te gaan spelen met de andere variabelen, je moet de setwaarde hierbij niet hoger dan ongeveer 80 doen, daarboven begeef je je echt op glad ijs!!! :-\ :eusa_doh:

ik heb wel eens met een max boost van 1,33 bar gereden met een set van 78, gain van 11 en limiter(warning on van 12).
de auto is dan echt heeel heftig :eusa_dance:, maar het is niet verstandig om hiermee als dagelijkse instelling rond te rijden...

855R black, manual, 18T, 395 cc injectors, CDA, big alu IC, rev. IC piping, 3"DP, remus catback, MTE custom software

M a r c

Ik heb 'm er nu niet meer inzitten, maar reed voorheen met een maximale Gain 3.... Hoe hoger je de Gain zet, des te meer je drukpieken krijgt in plaats van een mooie constante druk. Op het laatst reed ik met een Gain 2 en de Ratio stond op 68. Let op:  bij iedere configuratie (turbo, wg-actuator e.d.) zijn deze waardes anders! In ieder geval had ik een mooie vuldrukcurve op die manier en hield ie 'm redelijk constant vast bovenin. Nu de wagen helemaal custom gemapp'd is heb ik de boostcontroller eruit gehaald. Wagen loopt nu precies zoals ik wil zonder boostspikes e.d.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Op de 850 gain tussen 3 en 5 afhankelijk van stemming..
Hoogste setting was 74, strak 1.4 bar met de KKK.

Op de S60T5 hoogste setting iets van 65-68, ongeveer 1.3 bar. Gain meestal 4, ook wel eens een tijdje op 10 gehad en dan ging ie aardig sprongen maken. Druk bleef dan mooi strak, geen dip na opspoelen. Heb 'm er later afgesloopt omdat ie niet goed met ME 7 wilde samenwerken.

Groot nadeel van de Blitz bij hoge gain setting in combinatie met mijn rijstijl was deellast gedrag. Bij half gas wou ie elke keer volle druk gaan draaien. Met een gain setting van ~3 deed ie het leuk.