Droge klepstoter na oliewissel?

Gestart door thuur, 16-11-2004 10:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Dat over die klepstoters was meer om aan te geven dat een set van 20 stuks in verhouding dus veel goedkoper is dan maar 1 stoter. De hoeveelheid werk is er 't zelfde om.
Ik weet niet wat een dealer voor een klepstoter wissel mag rekenen maar ik denk dat er zeker wel een uurtje of 3-4 in zit. Distributie moet er af, poelies, motorsteun weet ik niet zeker bij de 850 maar wel bij de nieuwere modellen, dikke 20 schroeven los draaien van het deksel etc.
Met speciaal gereedschap om de nokkenassen op de plek te houden is 't wel een stuk makkelijker maar als het deksel los is moet ie ook heel goed worden schoongemaakt alvorens de nieuwe pakking er op te doen. De stoters zelf, 20 stuks, leg je er met een paar minuten in.

thuur

En hoe is het afgelopen:

Voor de kerst af en toe eens flink doorgetrokken (warme motor) en het tikken duurde merkbaar korter. Echter na een tiental korte stadsritjes was het weer terug op het 'oude niveau'.

In de Kerstvakantie behoorlijk wat kilometers gemaakt. Niet bijzonder hard doorgereden, maar wel 2 ritten op 1 tank benzine. Sinds een kleine 2 weken weer aan het werk (grmbl...) maar dus weer korte stadsritjes. Resultaat:

- Auto is enorm veel zuiniger, ik rijd zowaar dik 150km meer op 1 tank :o
- Het 'probleem' van de droge klepstoter is geheel verdwenen in de vakantie.
- De klepstoter tikt nu nog na de koude start, maar is stil na een paar minuten. Ook het stationair laten draaien zorgt er niet meer voor dat de stoter vanzelf weer begint te tikken. Eenmaal stil met tikken is dus blijvend stil tot de volgende koude start.
- Ik verwacht dat naarmate het aantal korte ritjes toenemen, het tikken ook weer langer zal aanhouden.

Het heeft dus duidelijk iets met vervuiling te maken is mijn conclusie.

Nu hoor ik de injectoren tikken, maar dat schijnt normal te zijn en bovendien is dit geluid tientallen malen zachter.


Gegroet,
Een gelukkige Volvo rijder 8)

KAASIE

nou thuur

volgens mij ben je hard leers

die 10w er uit en probeer eens  een 0w of 5w

het is je nu al verschillende malen verteld maar kwartje wil niet echt vallen zeker.

je motor met 3 ton heeft een bepaald slijtage beeld.
door de slijtage is bij stat.toeren je oliedruk lager  omdat alles wat ruimer is dus ook de oliepomp.

de pomp heeft met een 0w veel makkelijker werk en zal nu de olie makkelijker bovenin krijgen en daarmee je klepstoter makkelijker vullen.

ik rijd vrij korte stukjes met mijn t5 en om als de motor gaat tikken meestal bij 7500km gaat de olie er gewoon uit en ben ik er voor de eerste 7500 weer vanaf.

nu kan je natuurlijk andere klepstoters erin doen
je motor flushen en andere poppekast in de motor douwen maar het word er niet beter van en kost klauwen met geld.

ook het schoon blazen is grote onzin een vervuilde motor blijft vervuilt ook al rijd je er 1000km erbij
er zal toch altyd meer vuil in komen anders hoefde je ook nooit te verversen

gewoon ff verversen met een 0w en moet je eens kijken wat er gebeurd kost je 60 euro maar ben je wel klaar


thuur

Het probleem is toch weg? Ik heb niet bijzonder hard doorgetrokken tijdens die 2 lange ritten, maar ik merk zeker aan mijn motor wanneer ik een lang stukje heb gereden.. Het 'vuil' (metaaldeeltjes) blijft steken in het oliefilter en  bouwt daardoor geen harde afzetting op (zie threat 'olieretourleiding'). 'Schoonblazen' heeft in mijn ogen daarom wel degelijk nut.

Lees de discussies maar eens in 'de grote oliediscussie'. Blijkbaar is het niet aan te tonen dan wel uit ervaring te bepalen welke olie nou beter is. En ik begrijp heus wel waarom 0w/5w je stoters minder lang laat tikken, maar volgens mij is dat een lapmiddel omdat ik van mening ben dat je een ander probleem hebt als je stoters langer of blijven tikken. Een nieuwe motor loopt ook op mineraal en tikt in beperkte mate. Als je een oude motor dus voorziet van synthetische olie omdat ie tikt ben je bezig met symptoombestrijding IMHO.

Als je 'eerst zien, dan geloven' onder hardleers categoriseert, dan ben ik dat ja 8)


Gegroet,
thuur

Koot

160 euro voor 20 stoters lijkt me erg goedkoop. Hoor prijzen van €35 / stuk....

Heb hetzelfde tikkende probleem, weinig lijkt te helpen ook 3 ton gelopen. Ga toch de nokkenassen lichten en frisse stoters monteren......Kan ik weer jaren voort.

thuur

Ik hoor graag je bevindingen!!


Gr 8)

Koot

Ook ik heb last van 1 of meer tikkende stoters. Er is al veel over geschreven. Bij mij n gle is het muisstil ( qua tikken) bij een koude start, mede omdat het toerental ca 1000 rpm bedraagd. Na ca 1 a 2 miniuten als het toerental zakt begint het getik, heb de indruk dat het steeds harder wordt. Heb 5w30 castrol erin gedaan in de hoop dat dat de boel beetje door spoelt. Als ik flink geblazen heb dan lijkt het stiller.

Al met al ben ik hier al een tijdje mee bezig maar of het echt wat uithaalt? Heb niet zo veel zin in het monteren van nieuwe stoters al zijn het er maar 10, kost ook weer geld.

Blok heeft er 300 tkm opzitten, de oliepomp zal bij een laag toerental niet heel veel druk leveren. Is het uberhaupt zinnig de druk eens te laten nameten?

Heb al veel uit de zoekfunctie op dit forum gehaald maar als iemand een goeie tip heeft is ie welkom. O ja, wat zijn de prijzen voor een setje van 10 stoters?


thuur

Prijs weet ik niet, maar na mijn ervaringen zou ik me er niet te druk over maken.

Als ik nu de auto koud start tikken de stoters niet. Na een minuutje of 2 draaien begin ik ze te horen en na 5 minuten is het weer lekker stil (zo stil als een blok met 270+ dkm kan zijn IMHO).

Gewoon een paar flinke ritten maken, niet het blok op z'n zak geven maar wel lekker doorrijden. En niet meer op letten ;)


Gr 8)

Koot

Heb je ook wel weer gelijk in maar het tikken lijkt steeds harder te worden. Morgen rijdt ik mee in een bergrafenisstoet dan is het getik niet erg gewenst.

IK hoop dat het ooit helemaal verdwijnt. Maar ben helaas een perfectionist met weinig geduld......Moet je niet een auto rijden met 300 ton op de klok zal je zeggen.

Tsja met niet zón grote beurs moet je wat...

Trouwens Thuur die tip van 1-2-1 was perfect, was direct weer klaar.

We hebben nog ff geduld...............

thuur

Ik betrap mezelf ook vaak op perfectionisme. En je geeft zelf al aan dat je dat niet in een auto met 3 ton (300?) moet gaan rijden ;D Kortom, balans zoeken ;) (En ja, soms zuchten en maar "laten gaan"...)

Het tikken leek mij ook harder te worden. Volgens mij is dat omdat je erop gaat letten. Als je het nou echt kunt staven met tijden en dB's dan hebben we het ergens over ;)

Over morgen: Rijd m eerst maar goed warm dan ;)
(Gecondoleerd overigens als dat op z'n plaats is...)


Gr 8)


PS: 1-2-1? Help me ff? ???

markbos4

Hallo,

van de week heb ik de olie van mijn T5 ververst. De olie die er al in zat was een 5W40 olie van de dealer, dus heb ik ook 5W40 olie gebruikt (van Kroon Oil, synthetisch) en uiteraard met een origineel oliefilter. De volgende dag begon de motor al iets te tikken, en nu is dat eigenlijk wel erger geworden. Het komt duidelijk van de klepstoters vandaan, als je veel gas geeft is het wel weg. Ook als hij warm is en hij loopt stationair komt het tikken af en toe te voorschijn. Bijzonder irritant, lijkt wel of ik met een gare auto rondrijd...  :-\De motor is verder in goede staat, 240dkm gelopen en geen olieverbruik.
Nu heb ik gelezen dat je de motor kunt spoelen met Forte engine flush en ook een additief kunt toevoegen van (Fin25 van Interflon). Mijn vraag is: waar kan ik deze middelen kopen? Ik zou niet weten hoe ik anders het tikken kan verhelpen, wordt er getikt van...

Groetjes,

Mat

Johann

Dealer olie zal waarschijnlijk Shell Helix of anders Castrol olie zijn.
Gooi die Kroon maar weg, hele slechte olie voor turbotrapauto's.

markbos4

Sorry, maar ik geloof nooit dat Kroon een slechte olie is voor deze motoren. Het is een gerenomeerd merk (en zeker niet goedkoop...).

Turbobiker

Luister nu maar naar Johann...

(en lees anders ook nog even 18.000 pagina's in de oliediscussie door...
De Tussenpaus

Freulig

Citaat van: markbos4 op 04-11-2006 19:47:12
Sorry, maar ik geloof nooit dat Kroon een slechte olie is voor deze motoren. Het is een gerenomeerd merk (en zeker niet goedkoop...).
Wat is dan het verschil met de dag ervoor, toen het nog niet tikte ?