Droge klepstoter na oliewissel?

Gestart door thuur, 16-11-2004 10:31:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Beste leden,

Het valt mij sinds een aantal dagen op, maar ik had verwacht dat het probleem van tijdelijke aard zou zijn.

Wat is het probleem dan:Na de oliewissel bij de dealer NB heb ik een persistent tikkende klepstoter. Ik weet van mijn vorige 855 dat korte stukjes rijden het tikken verergert, maar na een flinke rit is dit weer terug naar normaal. Goed warm rijden en af en toe flink gassen deed de motor weer als nieuw lopen. Datzelfde gold voor mijn huidige 855, tot een paar dagen geleden dus.

Na een lange rit weer thuis: ik maak de garagepoort open en ik hoor een klepstoter tikken (GRMBLL $^%@  >:( ) Ik geef een paar keer gas en het tikken is weg (zwelt aan, neemt af, etc. tijdens stationair loop). De volgende ochtend start ik het beestje en de klepstoter begint als een gek te tikken (=droog?). Na een ritje van 10 minuten is het weer weg.

Ik kom echter gister weer thuis van een redelijke rit (20+ km), goed doorgereden en getoeterd naar de meneer met de flistkast, en ik hoor die f&cking klepstoter weer tikken. Vanochtend tijdens het starten (je raadt het al)..........

Uit ergernis (het was een chaos op de weg!) ben ik bij de ingang van de parkeerplaats hier op t werk goed hard weggereden. Ik kreeg meteen een compliment van mijn Volvo-700/900-fan/collega (stond blijkbaar achter me en vind het geen straf om naar een roffel te luisteren ;D ). Toen ik hem het verhaal vertelde zei hij: ik heb een goedje wat je erin moet gooien en het heet TSL. Op http://www.xs4all.nl/~lablans/ staat het product. Kennen jullie het??? Is het echt zo? Deze man spreekt uit ervaring!

Mijn tweede vraag: het is nathuurlijk niet te doen om aan te tonen dat het tikken pas is sinds de oliewissel, maar kan ik verhaal halen bij de dealer? De auto wordt gemiddeld 4x per dag gestart dus ik wil er niet te lang mee doorrijden..  :P


Graag jullie advies. Thnx!


Gr 8)

konniekip

mijn klepstoters tikken altijd met 10W40.. Ongeveer 10 min 15 min.. Daarna is het weg... Toen ik er 5W40 in had hoorde je niets...

konniekip

duur goedje overigens 1165 euro voor een 20L kannetje

thuur

Citaat van: konniekip op 16-11-2004 10:49:02
duur goedje overigens 1165 euro voor een 20L kannetje

Yep.. Er zal zeker wel iets van waarheid inzitten, maar of het het geld rechtvaardigd?? Initieel moet er 275ml in, daarna 165ml bij iedere oliewissel. Dus ik moet op zo'n 40 euro rekenen.

Ik zat me net wel te bedenken: misschien is dat wel de reden waarom er voorheen synthetische olie in zat?


Gr 8)

Reitse

Is het dan niet goedkoper om een nieuw klepstotertje te plaatsen?

thuur

Citaat van: Reitse op 16-11-2004 15:12:42
Is het dan niet goedkoper om een nieuw klepstotertje te plaatsen?

Kost iets van 36 euro, maar dan heb ik m er nog niet in zitten ;)

Na 5 tot 10 minuten rijden tikt hij niet meer, maar als ie dan weer even stationair draait begint ie weer...


Gr 8)

Reitse

Als je rijdt is je oliedruk hoger dan als je stationair staat te pruttelen... Dan zou het gaatje van de klepstoter te dun geworden zijn voor de relatief dikke olie om er doorheen te komen...  Blijft het tikken als je met 2000 toeren stilstaat?

ted raket

Als het na het olieverversen bij de garage erger is dan voorheen, dan zit er gewonn te dikke olie in gecombineerd met het koudere weer van de afgelopen weken. Volgens mij moet je motor gewoon flushen met schoonloopolie 20w20 en daarna 5w40 of 0w40 volsynthetische olie erin.

thuur

Citaat van: Reitse op 16-11-2004 16:49:04
Als je rijdt is je oliedruk hoger dan als je stationair staat te pruttelen... Dan zou het gaatje van de klepstoter te dun geworden zijn voor de relatief dikke olie om er doorheen te komen...  Blijft het tikken als je met 2000 toeren stilstaat?

Nou, zoals ik al zei het zwelt aan en neemt weer af (frequentie is ongeveer 10 seconden, dan herhaalt het proces zich). Bij 2000 toeren versnel ik deze frequentie. Pas als ik volgas geef tot over de 3000 toeren is het opeens weg.

Echter na het stationair laten draaien voor een aantal seconden komt het weer langzaam terug. Lijkt wel alsof ie leegloopt ???


@ted: hij is net geflushed want er zat eerst synthetische in. Het is voor mij zinloos om in een motor van 11 jaar (270dkm) synthetische te doen. Er zit nu fabrieksvoorschrift 10W40 in.


Gr 8)

ed

Thuur,

Hoe is de motor gespoeld?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: thuur op 16-11-2004 16:04:56
Citaat van: Reitse op 16-11-2004 15:12:42
Is het dan niet goedkoper om een nieuw klepstotertje te plaatsen?

Kost iets van 36 euro, maar dan heb ik m er nog niet in zitten ;)

Voor 160 Euro heb je 20 nieuwe stoters..

thuur

Citaat van: Johann op 17-11-2004 11:16:19
Citaat van: thuur op 16-11-2004 16:04:56
Citaat van: Reitse op 16-11-2004 15:12:42
Is het dan niet goedkoper om een nieuw klepstotertje te plaatsen?

Kost iets van 36 euro, maar dan heb ik m er nog niet in zitten ;)

Voor 160 Euro heb je 20 nieuwe stoters..

Inclusief montage? Voor 1 tikkende klepstoter?


@ed: Forte engine flush



Gr 8)

thuur

Ik heb inmiddels de volgende 'theorie' ontwikkeld:

De klepstoter is dusdanig vervuild dat er alleen bij verhoogde oliedruk olie in de stoter komt. Dit is al een tijdje en dus heeft de vorige eigenaar gekozen voor synthetische olie. Deze is dun genoeg om de stoter te vullen na warm draaien.

Nu zit er weer minerale olie in en deze is te dik om de stoter altijd te vullen.

(reacties?)


De stoter tikt echter niet altijd, nooit boven de 3500 toeren en na de 2e lange rit ook niet. Normaliter rijd ik vooral kleine stukjes  :-\ waardoor ik de vervuiling bevorder. Na de eerste lange rit stopt de stoter met tikken, maar na 10 seconden stationair begint het weer (olie loopt eruit?). Dan weer na 10 seconden stopt het, enz. Na de 2e lange rit ben ik weer trots op mijn roffel dat ie zo netjes stationair loopt na bijna 3 ton.


Vraag: wat voor een schade kan ik aanrichten om zo te blijven rijden (aangezien verse dealer-olie er pas 2 dkm in zit)??


Gr 8)

Johann

Thuur,

Ga als de motor goed warm is eens wat hoger in de toeren. Bij een hoger toerental heb je ook een hogere oliedruk en dan heb je de kans dat je misschien de klepstoters weer een beetje schoon kunt blazen.
Verder zou ik in dat geval even tijdelijk naar een "dunnere" olie gaan, een 5W of een 0W, om bij koude start toch een goed vloeiende olie voorhanden te hebben en om zeker te weten dat de klepstoters goed door kunnen spoelen. Een keer extra olie wisselen is nooit verkeerd.

Bij stationair heb je 1-1.5 bar oliedruk. Bij 4000 toeren is dist ongeveer 3-3.5 bar en bij 6000 zou je al richting 4,5-5 bar gaan dus dan wil de olie wel vloeien.

Verder nog een opmerking, weet je zeker dat het een stoter is? Een tikkend geluid kan ook van een poelie komen en zelfs van een lek uitlaat spruitstuk.

thuur

Citaat van: Johann op 07-12-2004 12:29:23
Thuur,

Ga als de motor goed warm is eens wat hoger in de toeren. Bij een hoger toerental heb je ook een hogere oliedruk en dan heb je de kans dat je misschien de klepstoters weer een beetje schoon kunt blazen.
Verder zou ik in dat geval even tijdelijk naar een "dunnere" olie gaan, een 5W of een 0W, om bij koude start toch een goed vloeiende olie voorhanden te hebben en om zeker te weten dat de klepstoters goed door kunnen spoelen. Een keer extra olie wisselen is nooit verkeerd.

Bij stationair heb je 1-1.5 bar oliedruk. Bij 4000 toeren is dist ongeveer 3-3.5 bar en bij 6000 zou je al richting 4,5-5 bar gaan dus dan wil de olie wel vloeien.

Verder nog een opmerking, weet je zeker dat het een stoter is? Een tikkend geluid kan ook van een poelie komen en zelfs van een lek uitlaat spruitstuk.

Ja, als ik een km of 15 erop heb zitten bouw ik het toerental langzaam op. Ik ben niet bang voor het rode streepje, maar er overheen gaan zal ik zeker nooit doen. Ik merk daarna dat de motor bij de eerstvolgende rit een stuk soepeler loopt.

Na de wissel heb ik nog geen echte grote tochten afgelegd (max. 50 km), dus echt schoonblazen is er ook nog niet van gekomen. Maar ook na de kleinere ritten doe ik aan schoonblazen, dit werkt echter maar voor een paar dagen, daarna treedt exact hetzelfde verschijnsel weer op. Wat ik overigens ook vreemd vind...  ???


Ik denk dat het echt een stoter is. Hetzelfde geluid als mijn vorige 855 en met een schroevendraaier op t oor en de kop zit het geluid echt bovenaan in de kop. Ook met de oliedop eraf is het geluid direct harder. Daarbij is het geluid niet constant (soms afwezig) dus een andere oorzaak lijkt het me niet te hebben.

Afgaand op jouw getallen schat ik dat er vanaf een bar of 3 geen problemen zijn.


Je schreef eerder dat je voor 160 euro 20 nieuwe stoters hebt, maar wat kost het monteren daarvan? (kleppendeksel eraf, distributie eraf, nokkenas eruit (en alleen al hiervoor wil ik me zelf er niet aan wagen), .....)  :-\


Gr 8)