2e versnelling

Gestart door sjarrel2, 06-11-2006 12:49:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjarrel2

Hallo,

Ik ben meerde posts tegengekomen met moeilijk schakelen maar die gingen met name over de eerste en tweede versnelling. Mijn probleem zit bij de 2e versnelling. Bij het opschakelen is er geen enkel probleem, bij het terugschakelen gaat het problematisch. Ik moet hem er een beetje voor hangen (seconde of twee) en vervolgens gaat tie erin (soms met wat gekraak). Het gaat dus alleen om de tweede versnelling, de overige versnelling werken prima. Is dit probleem zelf op te lossen? En zo ja, hoe pak je dat aan?
Ik heb overigens een '92 glt (met gle blok) met ruim 4 ton op de teller. Wanneer het gle blok erin is gekomen weet ik niet, dus aantal kilometers van dat blok ook niet.
Alvast dank voor de reacties.

scania164

Hallo
Mogelijk een vervuilde synchromesh ring!
Wat je moet doen is de versnellingsbak olie wisselen!
Dit kan echt enorm schelen,suc 6!!!!!
Gr chris

sjarrel2

Ok, is dit zelf makkelijk te doen? Ik heb de beschikking over een brug.

Eugene

Er zitten 2 pluggen in de bak. 1 aan de onderkant om de oude olie af te laten.

Als je de linker voorband eraf haalt en jij kijkt tegen de bak aan zit daar de 2e plug. Hier laat je ongeveer 2 liter versnellingsbakolie (verkrijgbaar bij volvodealer, kost €20 per liter) inlopen (officieel 2.1, maar 2 is al teveel) totdat de vloeistof weer terug uit het gat loopt. Als hij is uitgelekt uit het vulgat is hij op het goeie niveau. Plug er weer in en klaar.

Zorg wel dat de auto op een rechte ondergrond staat/hangt

If it's not blown, it sucks...

sjarrel2

Ok, bedankt! Ik zal eens kijken of het verversen van de olie het probleem vermindert.

PaulBroere

klinkt als synchromesh, zoals eerder gezegt.

Helaas zijn ze soms ook versleten, dan helpt olie verwisselen niet meer, maar mocht de olie erg oud zijn, dan kan dat inderdaad uitkomst bieden

Heb momenteel hetzelfde bij mijn Porsche
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

scania164

Hallo
Niet mee eens!
Heb wel eens eens een daf xf gehad met meer dan 1 miljoen km waarvan de 2e versnelling het nagenoeg niet meer deed!
Nieuwe olie erop en wat denk je na 50 km deed hij het weer!!
Dit komt gewoon doordat de syngromesh dichtgeslipt kan zijn met corrosie ontstaan door dopes die uitgewerkt zijn door veroudering.
Het kan echt wonderen doen.
Ook wordt er wel eens atf ingedaan om te reinigen en dan gelijk er weer af en goedde olie erop.
Proberen waard dus!!

Groeten chris

vin850

En je kabels van de bediening van je versnelingen met veel spelling erop kan ook voor problemen zorgen.
Bedenk goed wat je met je laatste Volvo doet