automaat, verbruik en vermogen

Gestart door de boekhouder, 07-11-2006 10:45:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

de boekhouder

Ik ben een luie rijder   ;D  : ik heb inmiddels al 4 jaar een diesel en dat scheelt schakelwerk. Derhalve zou een automaat wat voor mij kunnen zijn. Ik heb gelezen dat je met een automaat echter vermogen verliest en dat je iets meer verbruikt.     :(    Over hoeveel vermogen en verbruik praten we dan ? Ik denk dan aan een 2,5 10v op g3
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

-D©©©L-

gezien de reacties in dit topic, zou je met een gerust hart kunnen concluderen dat er geen verschil in verbruik is.  ;)
De automaat olie wordt immers niet erg warm door de lock-up in de AT-bak. Er zal echter altijd een verhoogt verbruik zijn t.o.v. een hand bak, dit heeft te maken met de energie die nodig is voor het aandrijven van de olie pomp en het verbruik bij het uitrollen. Daarnaast heb ik zelf de neiging om met een AT-bak nog wel eens wat vlotter van de plek te gaan...

Ik haal met mijn 10V automaat de volgende verbruik cijfers:

100% stadsverkeer           16 liter op 100 km = 1 op 6
20% Stad 80% 80km buitenwegen     12,2 liter op 100 km = 1 op 8,2
50% stad 50% snelweg   13,8 op 100km = 1 op 7,2

Dit is met 205 breedte banden eronder en een "vlotte" rijstijl (ahum...) ;D

Met aanhangwagen en stadsverkeer is 1 op 4.8 haalbaar.  :eusa_silenced:

de boekhouder

ik ben dus een leek, zeker mbt automaat: gaat de lock up ook automatisch ?   ???
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Fritzie


Citaat van: DCCCL op 07-11-2006 11:09:00
gezien de reacties in dit topic, zou je met een gerust hart kunnen concluderen dat er geen verschil in verbruik is. ;)
De automaat olie wordt immers niet erg warm door de lock-up in de AT-bak. Er zal echter altijd een verhoogt verbruik zijn t.o.v. een hand bak, dit heeft te maken met de energie die nodig is voor het aandrijven van de olie pomp en het verbruik bij het uitrollen. Daarnaast heb ik zelf de neiging om met een AT-bak nog wel eens wat vlotter van de plek te gaan...

Ik haal met mijn 10V automaat de volgende verbruik cijfers:

100% stadsverkeer 16 liter op 100 km = 1 op 6
20% Stad 80% 80km buitenwegen 12,2 liter op 100 km = 1 op 8,2
50% stad 50% snelweg 13,8 op 100km = 1 op 7,2

Dit is met 205 breedte banden eronder en een "vlotte" rijstijl (ahum...) ;D

Met aanhangwagen en stadsverkeer is 1 op 4.8 haalbaar. :eusa_silenced:


Ik neem aan dat we hier spreken over een benzinemotor?  Ik rij een V70 Tdi automaat heb de afgelopen pakweg 1200 km (ongeveer 70% snelweg, 30% stad) een verbruik genoteerd van ongeveer 6.8/100 km, is grofweg 1: 15.

-D©©©L-

#4
Citaat van: de boekhouder op 07-11-2006 11:20:04
ik ben dus een leek, zeker mbt automaat: gaat de lock up ook automatisch ?   ???
ja, lock-up gaat automatisch in de 2e, 3e en 4e trap. Deze overbrugt de koppelomvormer waardoor de verliezen in de bak aanzienlijk verminderen.
Je merk dit het meeste zo rond de 80 km/h, in de 4e trap dus ca 2000 rpm. Op een bepaald moment hoor en zie je het toerental ca 200 rpm zakken zonder dat je de stand van het gaspedaal veranderd.
Automaat rijden is simpel, al vergt het wel ietswat gewenning om ook zuinig te kunnen rijden.
Door bij een rustige acceleratie tussentijds heel kort het gas terug te nemen, schakeld de bak vroegtijdig door naar de volgende trap of in lockup. Door dit te combineren met rustig, maar constant, gasgeven  gedraagt de (zelflerende!) bak zich rustig en zal niet steeds terug schakelen en/of de lock-up verlaten.
Bij deze alvast de waarschuwing om niet te gaan rijden als een ergerlijke natte krant, anders kom ik persoonlijk de keuze schakelaar vast lijmen in de sport stand.  :evil:  ;D

Veel handbak rijders rijden voor 90% op gehoor, dat gaat bij een AT-bak veel lastiger.
Je kan bij een staande start gasgeven tot 2500 rpm en het pedaal daar stil houden. Na verloop van tijd rijd je zo'n 93 km/h zonder dat het motor toerental tussentijds heel veel anders wordt.

Wel rem je veel minder op de motor af en kan (moet?) je in de praktijk voor een verkeerslicht 50 tot 100 meter eerder van het gas af. Doe je dit niet, dan is het beter om een set reserve remblokken achter de hand te hebben.
Deze slijten door het minder remmen op de motor bij elke automaat toch al aanzienlijk meer. Verdiep je ook eens in het onderwerp stilstaan stoplicht automaat dat kan dure rem foutjes voorkomen.

Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 07-11-2006 11:29:51
Ik neem aan dat we hier spreken over een benzinemotor? 
Handig hè, die avatars...  ;)

<---  2.5-10v-G3-aut.

En die snelweg km's die ik noemde zijn echt niet met 120...  ;D

Fritzie

...oeps...beter moeten kijken.....

ief

Heb een 20 klepper automaat, verbruik gemiddeld 1 op 9,5/10,5...50%stads en 50% snelwegverkeer. 8)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Gmid

Citaat van: ieV70 (Ivo) op 07-11-2006 14:49:01
Heb een 20 klepper automaat, verbruik gemiddeld 1 op 9,5/10,5...50%stads en 50% snelwegverkeer. 8)

Dat is meteen een duidelijk voorbeeld hoe extreem rijstijl het verbruik kan beïnvloeden.

Ik heb een 10 klepper automaat, en verbruik gemiddeld 1 op 6,5.. ook 50/50 stad en snelweg.

:angel:
Volvo C30 '12

jan piet

#8
Citaat van: DCCCL op 07-11-2006 11:49:16
Bij deze alvast de waarschuwing om niet te gaan rijden als een ergerlijke natte krant, anders kom ik persoonlijk de keuze schakelaar vast lijmen in de sport stand. :evil: ;D

Heeft ie ook nog een andere stand dan ??? ;D
Gr,JP

ief

Citaat van: Gmid op 07-11-2006 14:55:08
Citaat van: ieV70 (Ivo) op 07-11-2006 14:49:01
Heb een 20 klepper automaat, verbruik gemiddeld 1 op 9,5/10,5...50%stads en 50% snelwegverkeer. 8)

Dat is meteen een duidelijk voorbeeld hoe extreem rijstijl het verbruik kan beïnvloeden.

Ik heb een 10 klepper automaat, en verbruik gemiddeld 1 op 6,5.. ook 50/50 stad en snelweg.

:angel:
En dan nog maar te zwijgen over de bekeuringen...he Geert? ;D
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Gmid

Citaat van: ieV70 (Ivo) op 07-11-2006 15:39:07
En dan nog maar te zwijgen over de bekeuringen...he Geert? ;D

Al bijna 5 weken niets... Sinds dat ik geen oldtimer meer rij, is dat een record.
Volvo C30 '12

PaulBroere

automaat T-5 gehad.

met zeer vlotte rijstijl, maar wel 75% snelweg haalde ik altijd tussen de 1:9 en 1:9,5

vermogen: kost inderdaad iets vermogen, maar praktisch ben je meestal sneller (even makkelijk kickdown, e.d.)

Paul
Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

de boekhouder

#12
Citaat van: PaulBroere op 08-11-2006 10:48:39
automaat T-5 gehad.

met zeer vlotte rijstijl, maar wel 75% snelweg haalde ik altijd tussen de 1:9 en 1:9,5

Paul




geen lpg zeker ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

FelixB

#13
850 (DCCCL): goed onderbouwd verhaal  :eusa_clap:

Ik leer nu om met mijn automaat 'Amerikaans' te rijden: doortrekken tot bijvoorbeeld 55 in de stad en dan laten uitrollen. Doordat de verbinding wordt verbroken verliest de 850 maar heel langzaam de snelheid...

Verder gaan automaatbakken in het algemeen (!) minder snel kapot, dus wat je ietsjes meer betaalt aan benzine bespaar je weer op vervanging van een koppeling van een handbak...

Verder ben ik heel blij met tussenaccelaraties van 20 km/h (dus van 60 naar 80 of 80 naar 100).
Automaat: plankgas, schakelt terug, turbo komt erbij en 2 seconden later klaar.
Handbak: van het gas af, voet naar het koppelingspedaal brengen, pedaal intrappen, 1 of 2 versnellingen terug, koppelingspedaal omhoog, (dan pas HA HA) gas erop, turbo start op en dan duurt het nog 1 a 2 secondes voordat je klaar bent, gaap  (HA HA, lekker chargeren  :evil: ).
Heb in mijn langzame rondje Nürburgring gemerkt hoe lekker het rijdt met steeds 2 handen aan het stuur...
855R & C70 T5 cabrio automaat

OMD

Citaat van: FelixB op 08-11-2006 10:53:45
850 (DCCCL): goed onderbouwd verhaal  :eusa_clap:

Ik leer nu om met mijn automaat 'Amerikaans' te rijden: doortrekken tot bijvoorbeeld 55 in de stad en dan laten uitrollen. Doordat de verbinding wordt verbroken verliest de 850 maar heel langzaam de snelheid...

Verder gaan automaatbakken in het algemeen (!) minder snel kapot, dus wat je ietsjes meer betaalt aan benzine bespaar je weer op vervanging van een koppeling van een handbak...

Verder ben ik heel blij met tussenaccelaraties van 20 km/h (dus van 60 naar 80 of 80 naar 100).
Automaat: plankgas, schakelt terug, turbo komt erbij en 2 seconden later klaar.
Handbak: van het gas af, voet naar het koppelingspedaal brengen, pedaal intrappen, 1 of 2 versnellingen terug, koppelingspedaal omhoog, (dan pas HA HA) gas erop, turbo start op en dan duurt het nog 1 a 2 secondes voordat je klaar bent, gaap  (HA HA, lekker chargeren  :evil: ).
Heb in mijn langzame rondje Nürburgring gemerkt hoe lekker het rijdt met steeds 2 handen aan het stuur...

60 naar 80 is traag als je het over de 850 hebt.
Jij hebt toch ook 4 traps?

bij 50km/h schakeld hij terug naar zijn 1e trap, dan is ie heel wat rapper en komt hij beter in toeren uit als hij schakeld (sportstand)

Bij 100/110 schakeld hij terug naar zn 2. bij 120 gaat ie naar 3 en gaat het beduidend trager :)


Ik haal met mijn T-5R ook zeer lager verbruikswaardes tot wel 1 op 16 in ideale omstandigheden.