Roken!

Gestart door Fritzie, 15-11-2006 08:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fritzie

Ik heb natuurlijk links en recht gelezen over de rookverslaving van onze roffels en dat telkens wanneer je een beetje gas geeft er onmiddellijk gerookt moet worden. Ach, iedereen heeft zo zijn zwakheden.
Dit alles wetende verrast het rookgedrag van mijn V70 Tdi me niettemin. Ze mag er graag een opsteken als ik gas geef....en als ik echt doorduw dan jaagt ze er een heel pakje ineens doorheen (tot mijn grote plezier vaak tot schrik van achterliggers, die prompt gas terugnemen, bang als ze lijken dat er iets af komt vallen).

Ik zoek even bevestiging: dit hoort er toch echt bij, dat roken?

En kan iemand me vertellen waar dat excessieve roken vandaan komt?

(gelukkig rookt ze nooit in de slaapkamer...)  :eusa_whistle:

Eugene

Roken hoort bij een TDI en het is verbrande diesel die de rook veroorzaakt

If it's not blown, it sucks...

Fritzie

Da's een kort en bondig antwoord, dank voor de geruststelling.
Mochten anderen hier aanwezig een andere mening zijn toegedaan...hoor ik het graag.

Ik heb elders gelezen over een soort luchtfilter (K&N?) dat het roken goeddeels teniet doet. Kost zo'n ding?

pimsam

Er is al veel over geschreven in het diesel topic. Velen vinden het niet erg dat ie rookt, voor mij was het een van de redenen om tot voor kort op lpg te rijden. Ik heb nu een maand een V70 2.5D en ergerde me behoorlijk aan het roken. Na een paar dagen de EGR losgekoppeld en hij rookt alleen nog maar als ik serieus gas geef.

Fritzie

Citaat van: pimsam op 15-11-2006 10:34:36
Er is al veel over geschreven in het diesel topic. Velen vinden het niet erg dat ie rookt, voor mij was het een van de redenen om tot voor kort op lpg te rijden. Ik heb nu een maand een V70 2.5D en ergerde me behoorlijk aan het roken. Na een paar dagen de EGR losgekoppeld en hij rookt alleen nog maar als ik serieus gas geef.

Help me, ben niet zo thuis in technische terminologie....wat is een EGR?
Opzich zit ik niet zo met dat roken, zolang het maar geen teken is van verval of motorschade....heb het ding pas 2 weken tenslotte, en hij moet een jaartje of 5 mee...minstens...

pimsam

EGR = Exhaust Gas Recirculation. Met andere woorden er worden uitlaatgassen bij de inlaatlucht gemengd om de NOx uitstoot te verminderen. Gevolg is wel dat de ie gaat roken.

Zoek anders effe op EGR  en er gaat een wereld voor je open. Er is o.a. beschreven (met foto) hoe je de EGR loskoppeld, waar ie zit etc.

oldostofjas

Die van mij vertoont hetzelfde rookgedrag als jij beschrijft. Ik heb het idee dat het bij de 850 TDI minder was.
There is no place like 127.0.0.1

jan piet

Ook mijn gewaardeerde diesel rookt stevig. Wél merk ik dat de auto de eerste 10.000 km ná een beurt minder rookt dan de laatste 5.000 km richting de beurt.
( vervelend dat die tijdspanne wat kort is ;))
Heb de garage al de nodig keren de pomp een beetje laten bijstellen, en dat scheelt, tijdelijk ??? een beetje veel zwarte rook.
De EGR aanpassing heb ik geopperd bij de garage, amar daar werd mij bezworen dat níet te doen.
Volgens hun zou de roetmeting een probleem (kunnen) geven ???

Gr,JP

Fritzie

Citaat van: jan piet op 15-11-2006 13:42:30
De EGR aanpassing heb ik geopperd bij de garage, amar daar werd mij bezworen dat níet te doen.
Volgens hun zou de roetmeting een probleem (kunnen) geven ???

Gr,JP


Daarover hoor ik wisselende geluiden. De een beveelt het aan waar een ander het afraadt.  Je kunt het ding voor een roetmeting natuurlijk tijdelijk weer aankoppelen.....maak me meer zorgen over de groter uitstoot van schadelijke troep als je de EGR afkoppelt. Die rookwolk is me om het even....en als die wat minder schadelijk is kan ik er wel mee leven.

pimsam

EGR loskoppelen kan echt geen kwaad en al helemaal niet bij een roetmeting. Je hebt immers veel minder roet en NOx wordt niet gemeten. Bij een 2.5D gaat alleen een lampje op het dashboard branden.
Van milieuoogpunt / gezondheid: NOx is niet gezond maar roeten is ook zeker niet gezond. Of het een of het ander. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan iets hoger NOx dat alleen bij bepaalde concentraties een nadelig heeft. Roet (lees fijne stofdeeltjes) dringen diep de longen binnen met alle nare gevolgen van dien. Die wil je per definitie niet tegenkomen.

Ron850tdi

 :)

Hee fritzie - de mijne rookt ook, en ik vind t geweldig! Pr8ig om in t donker zo'n laag hangende mist wolk achter mn TDIetje te zien ontstaan in het koplamplicht van mijn om-wat-voor-reden-ook achterblijvende achterligger. Of bij daglicht als je zo'n heerlijke roetwalm achter je ziet verrijzen - smullen!! Dieselen is ECHT leuk!!! ;D ;D ;D

Dus: geen zorgen maken hoor. Pas als de rook op andere plaatsen dan je uitlaat jouw auto uit stijgt, DAN zou ik me zorgen maken...  :P

Groet van een dieselrijder  ;)

binkyboys

Citaat van: pimsam op 15-11-2006 10:34:36
Er is al veel over geschreven in het diesel topic. Velen vinden het niet erg dat ie rookt, voor mij was het een van de redenen om tot voor kort op lpg te rijden. Ik heb nu een maand een V70 2.5D en ergerde me behoorlijk aan het roken. Na een paar dagen de EGR losgekoppeld en hij rookt alleen nog maar als ik serieus gas geef.
Heb zelf ook een 2.5D en een probleemp dat het lampje van mijn Motormanagement als ik veel gas geef en boven de 70 km per uur soms gaat branden en later weer uit ga. Maar veel verhalen gelezen dat de EGR bij een 2.5D gaat branden als je deze loskoppeld. Je schijnt dan ook de sensor op het luchtfilter te moeten loskoppelen. Wil het zelf ook wel doen en heb al een en ander gerestaureerd. Dus de handigheid zit er wel in.

Ludo

lees dit ook eens.