Hoe ontspan je de multirien spanner ?

Gestart door sjarrel2, 15-11-2006 16:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjarrel2

Beste roffelaars,

Mijn riem piept de laatste tijd een beetje (Soms wel, soms niet). Gaat met het toerental mee. Nu mijn vraag, hoe kan ik vaststellen of het de riem zelf is (oude riem) of de spanrol? Of is dit niet vast te stellen en moet je gewoon het hele zwikkie vervangen.

Freulig

Erop gaan zitten, en als de riem meer dan 1-1,5 cm inveert heeft ie te veel speling.
Verder staat er ahg een jaartal en maand op.

sjarrel2

Erop gaan zitten??? De spanrol is de bovenste toch? Die moet ik indrukken vanaf boven en kijken hoeveel die naar beneden "inveert"?

Freulig

Ah, sorry, haalde twee auto's door elkaar... :-[



VolvoSpecialist

Is het de riem of een (span)rol die piept, of event. (span)rol van de distributieriem?   ;D ;D 
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

sjarrel2

Ja, da's een beetje de vraag  ???. Er komt gepiep vandaan maar weet niet precies of het nou de rollen zijn of de riem zelf. Dus vroeg ik me af hoe je kunt vaststellen of het de riem betreft of de spanrol?

ed

Het is vrijwel zeker een rol. Haal gewoon alles los, en inspecteer de rollen heel goed. Je moet de rollen echt demonteren om te kunnen zien of het lager nog goed is. Ben ik ook al een keer ingetrapt. Kijk ook goed naar de distributie rollen, want die willen ook wel eens geluid maken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

sjarrel2

Ok, alles los dus. De ruimte daar is nogal beperkt  :-\. Moet het koelvloeistof reservoir eraf om ruimte te krijgen? En is het met 'normaal' gereedschap te doen (dwz zonder speciaal "volvo gereedschap")?

ed

Geen speciaal gereedschap nodig, behalve voor de multiriem spanner. Er is altijd wel iets wat daarin past om hem te ontspannen. Ik heb een dikke poelietrekker die er perfect in past. Verder gezond verstand.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

smit

Citaat van: sjarrel2 op 16-11-2006 13:20:10
Ok, alles los dus. De ruimte daar is nogal beperkt  :-\. Moet het koelvloeistof reservoir eraf om ruimte te krijgen? En is het met 'normaal' gereedschap te doen (dwz zonder speciaal "volvo gereedschap")?
Het gemakkelijkste is als je een gereedschapje hebt dat in het vierkant van de spanrol past. Door het vierkant te verdraaien kun je de spanrol dan ontspannen en de riem demonteren/monteren.
Het koelvloeistofreservoir kun je zo omhoog er uitnemen en dan terzijde leggen. Let wel op de aansluitdraad van het vloeistofniveau, neem eventueel de stekker los.

Timen

Snellebaksteen

Dat vierkantje is gemakkelijk zelf te maken door een bout met kopmaat 19 op 2 punten een beetje bij af te vijlen en vast te lassen/bouten aan een stukje pijp.
Heb ik toevallig vanavond ook staan doen. Werkt perfect. Ik zal morgen wel even een fotootje maken, 't verdienr geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

sjarrel2

Dank voor de reacties :eusa_clap:. Zal dit weekend proberen wat tijd vrij te maken om het spul los te halen.

@®-

Citaat van: Snellebaksteen op 16-11-2006 23:25:19
Dat vierkantje is gemakkelijk zelf te maken door een bout met kopmaat 19 op 2 punten een beetje bij af te vijlen en vast te lassen/bouten aan een stukje pijp.
Heb ik toevallig vanavond ook staan doen. Werkt perfect. Ik zal morgen wel even een fotootje maken, 't verdienr geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.
Ik zet gewoon een ratel op.

Snellebaksteen

Ratel? Met wat voor aansluiting dan?
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Eugene

22ér steeksleuter werkt ook....

If it's not blown, it sucks...