Welke goede rijvaardigheidscursus?

Gestart door FelixB, 16-11-2006 12:56:46

Vorige topic - Volgende topic

FelixB

Ik wil mijn rijvaardigheid gaan verhogen d.m.v. cursussen.

Wie weet/heeft ervaring hiermee?
Het liefst eentje in de buurt (Arnhem) of bereikbaar (Lelystad ligt bijvoorbeeld heel ongunstig, dan ben ik zelfs sneller in Amsterdam  :laugh:  :D )

ideen:
voortgezette rijvaardigheid
in de regen/ijs
circuit
enz.

Eventueel een groeps/clubactiviteit?
En dat ik mijn auto voor die dag kan verzekeren of 'in een auto van hun rij'
855R & C70 T5 cabrio automaat

Peth©oni

is assen zit prodrive en leystad trouwens van Paul Maaskant, maar in de buurt van Arnhem.... nee volgens mij.

www.prodrive-training.nl/index.php?content=basis_trn

HaRdCoRe-WeZ

Prodrive lijkt mij de beste optie.

FelixB

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 16-11-2006 13:23:32
Prodrive lijkt mij de beste optie.

Hebben jullie dit ZELF gedaan?
Prodrive was een keer op TV, sloegen ze opde armen van de cursist om ERNA te roepen 'ER STEEKT EEN KIND OVER'.

I don't like that (at all)  :evil:  :evil:

HaRdCoRe-WeZ

Nope, heb alleen een anti-slipcursus gedaan tijdens het autorijlessen en wat op Zandvoort gespeeld.

Freulig

Ik heb een keer een cursus gedaan van Prodrive, Lelystad, via Volvo.
Als je vragen hebt..

Ook via de Rensportschool Zandvoort (RSZ), trouwens, op Zandvoort.

Kwaliteit van Prodrive was vele malen beter...
Er staat trouwens -als je hem hebt- via Volvo Advantage ook weer een Prodrive Cursus in de aanbieding.. Is wel lollig, want Volvo zet er ook altijd wat demo's neer om te proberen.....

Taranis

Heb 2x (laatste x iets van 5 weken geleden) een rijvaardigheidstraining via het NIV gedaan, zit volgens mij in Barneveld. Ik heb de training zelf in Goes gevolgd. Het eerste deel van de training vond ik bijzonder nuttig, veel geleerd. Uitbreken, beetje slippen, bochten op glad wegdek, noodstopjes in verschillende situatie.
Training 2 vond ik iets minder de moeite waard eerlijk gezegd... beetje 'meer van hetzelfde'.

Freulig

Je rijdt trouwens bij voorkeur in je eigen auto, is altijd inc. verzekering, en je kunt met een ceritificaat soms wat met je verzekeraar regelen (dan vervalt je eigen bijdrage of je krijgt wat korting)
Kosten voor een hele dag inc lunch via Volvo Advantage geloof ik 155 euro of zo. Max 2 per auto.
Was echt goed, veel van geleerd (zie ook mijn handtekening trouwens..)
Met name de cirkel is erg ok, en je rijdt daar ook best lang op. Onderstuur/Overstuur, en als je het dan een beetje doorkrijgt kun je met de handrem echt coole rondjes draaien waarbij je dwars op het wegdek blijft... Hoef je niet eens Rob Slotemaker voor te heten, na 10 minuten en met een beetje gevoel voor auto beheers je het.

DopdeDouwer

Klopt helemaal.

Ben ook bij prodrive geweest. Eerst theorie en daarna heel de dag proeven doen. Veel geleerd, die cirkel was leuk. Verzekering moet je trouwens mee opletten als auto ouder is dan 7jaar oid is hij niet allrisk verzekerd... Niet dat je m sloopt als je je aan de regels houd, maar toch ongeluk zit in een klein hoekje. een uit mijn groepje reed hard de grindbak in en had zn radiatorfan beschadigd, onderspoiler vol grind.
Vierkant Rules

Freulig

Citaat van: DopdeDouwer op 16-11-2006 19:33:59
.... een uit mijn groepje reed hard de grindbak in en had zn radiatorfan beschadigd, onderspoiler vol grind.
Ja maar hoe krijg je dat voor elkaar dan ? Bij de bermproef of zo ? En dan nog....

Jan_D.

Heb enige jaren terug met de R een dagje bij Pro-drive gereden via de Volvo driving experience; een paar weken terug met zoon een dagje ANWB (ookin Lelystad).

Zelf heb ik wel een voorkeur voor Pro-drive omdat je na wat theorie in het begin van de morgen, de hele dag met de auto bezig bent. Bovendien is dat dan je eigen auto zodat je echt weet hoe die reageert. Bij Pro-drive zijn er volgens mij altijd maximaal 2 personen per auto.

De ANWB had wat meer op reactiesnelheid en snelle correctie gerichte oefeningen dan ze destijds bij Pro-drive hadden. Bij ANWB reden we (maar het was een voordelige speciale aanbieding) met 4 mensen in één auto. (VW Golf of Vento of Passat). Dat beperkt de tijd om zelf te sturen!

Leuk extraatje van Pro-drive zijn een paar rondjes over de kombaan.

Zoon en dochter heb ik trouwens kort na behalen van het rijbewijs een dagje Pro-drive cadeau gedaan. Is een aanrader. Zowel voor je eigen gemoedsrust als ze op pad gaan als misschien ook wel voor je no-claim. ;)

Jan

@ Misha: er zijn altijd mensen die niet opletten /  niet luisteren  ;D

Plim

Ik heb een poosje geleden bij Paul Maaskant een dagje doorgebracht. Ik vond het bijzonder nuttig. Ook vooral omdat je dit met je eigen auto doet. Wat mij betreft een aanrader !
Venetian Red

Sem

Ik heb voor Prodrive gewerkt en kwam vroeger regematig Paul over de vloer aangezien ze de buren waren van een kennis van mij.
Daar kwam ik dagelijks en kwam dus ook de familie Maaskant tegen en van het één kwam het ander.
Ben toen een weekendje met Marc Maaskant mee geweest als service monteur voor z'n rally Micra.  :-X :eusa_whistle:

Daarna in in dienst getreden bij Prodrive. (toevallig in gerold...)

Voor de klant was het destijds erg leuk lijkt me.., Subaru Roadshows, Volvo Experience en erg veel bedrijven die hun personeel lieten rijden.
s'ochtens theorie en daana vanaf een uur of half 11 de hele dag karren tot een uur of 16:30. (met een pauze natuurlijk...)
druk dagje, maar wel leuk.

Voor het personeel was het destijds een rommeltje, maar dat is volgens mij nu wel goed geregeld.
Ik ben gestopt door de onregelmatige tijden en de drukte die ik prive heb.
Het paste gewoon niet meer in m'n schema.

Prodrive is wat sportiever getint dan ANWB en dat is gewoonweg een stuk leuker.
Ik zou voor Prodrive gaan.

FelixB

Bedankt iedereen voor de goede reacties!

Dus als ik het goed lees is iedereen enthousiast over ProDrive
NIV zou handig kunnen zijn qua reizen als ze ook in Barneveld EO (dubbele betekenis  ;) ) zitten.

Komende dagen maar eens op internet meer informatie vinden, o.a. over ProDrive.

Marc Maaskant was afgelopen tijd op TV met dat driften, die komt goed rustig en deskundig over

DopdeDouwer

Citaat van: Misha op 16-11-2006 20:11:10
Citaat van: DopdeDouwer op 16-11-2006 19:33:59
.... een uit mijn groepje reed hard de grindbak in en had zn radiatorfan beschadigd, onderspoiler vol grind.
Ja maar hoe krijg je dat voor elkaar dan ? Bij de bermproef of zo ? En dan nog....
Luisterde niet goed genoeg het was op dat hellingkje van epoxie naar benenden waar je eerst de remproef moet doen en vervolgens uitwijken, volgens mij een van de proeven waar de snelheid het hoogst is. Als je dan te hard rijd en of te laat remt en niet kan sturen zit je aan het eind in het grindbakje.
Het was trouwens een xantia, heel gek ding; handrem zat op de voorwielen bleek bij de "rotonde".  :-\
Vierkant Rules