Lange stilstand s70??

Gestart door koos70, 22-11-2006 18:45:10

Vorige topic - Volgende topic

koos70

Ik ben nieuw hier en heb gelijk een vraagje:

M'n pa heeft vorige week een s70 2.5 10v Europa gekocht.

Toen ik bij de Rdw het kenteken natrok viel me het volgende op:

Eerste afgifte 30-6-1998
Eerste toelating 30-6-1998
aanvang tenaamstelling 27-12-2002

Vervaldatum apk:   30-6-2002

Dit zou dus beteken dat de auto 4,5 jaar heeft stilgestaan of zonder apk heeft gereden.
De dealer kon (wil) nog niet precies vertellen hoelang hij de auto al heeft, maar wel dat hij hem langer als gebruikelijk in bezit had.

Is dit een reden om bezorgd over te zijn? de onderhoudshistorie stopt ook in 2002. km stand 130000
Er zit 6 maanden bovag garantie op.

We hebben nog niet betaald maar gaan de auto vrijdag ophalen.

Rick.

Wat is het kenteken van de auto?
Don't waste your time always searching for those wasted years.

animalT5R

Citaat van: Rick. op 22-11-2006 19:23:12
Wat is het kenteken van de auto?
Euhh...wat heb het kenteken te maken met stilstand van een auto?
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Rick.

Ik dacht aan een ingevoerde auto, daarom wilde in het kenteken weten.  :)

koos70

tr-rz-50

en de kilometerstand op dit moment is 130000
boekjes ingevuld tot ergens 2002 met km stand 120000

denkweb

Geen duplicaatcode op kentekenbewijs?

Je zou bij het RDW eens kunnen informeren of de auto een invordering van het kentekenbewijs heeft gehad ivm schade...

koos70

Rick.

Soms staat een auto lang bij een dealer. Wij hebben een bepaalde auto ook een paar jaar in de showroom gehad voordat ie verkocht werd. Meestal is dat een gevolg van een te hoge inruilprijs en daardoor een te hoge vraagprijs.

Clapton

Citaat van: Rick. op 22-11-2006 21:12:00
Soms staat een auto lang bij een dealer. Wij hebben een bepaalde auto ook een paar jaar in de showroom gehad voordat ie verkocht werd. Meestal is dat een gevolg van een te hoge inruilprijs en daardoor een te hoge vraagprijs.

Een paar jaar in de showroom ? wat een kapitaalsvernietiging of is die auto later weer voor te veel geld verkocht ? :eusa_shhh:

johan283

Soms staat een auto lang bij een dealer. Wij hebben een bepaalde auto ook een paar jaar  :o in de showroom gehad voordat ie verkocht werd. Meestal is dat een gevolg van een te hoge inruilprijs en daardoor een te hoge vraagprijs.

mmmm, als ondernemer moet je de markt goed kennen. Anders draai je verlies. Volgens mij kun je in zo'n situatie beter je verlies nemen dan een paar jaar zo'n auto in de showroom te hebben staan.

850blues

Wbt de km stand: vraag de dealer (vooraf) om een NAP verklaring/uitdraai. Je schrijft dat de auto met bovag-garantie wordt geleverd: op de Bovag-koopovereenkomst staat een vakje NAP logisch/onlogisch . Laat dit invullen (ook het hokje met de 6 maanden garantie niet vergeten ::)).

Wbt het lange stilstaan: De mijne (850 2.5.10v) heeft ook ruim twee jaar bij de dealer stilgestaan en tot op heden geen problemen ondervonden. Wel zaten er nieuwe banden onder. Langstilstaan is nl. niet echt goed voor banden, deze gaan vervormen. Voel of de auto soepel op de banden 'rolt' en kijk ook naar de dot-code op de banden ( 2301 = week 23 van 2001). Zo niet resp. te oude banden (5 a 6 jr) dan nieuwe banden.
Na een lange tijd stilstaan zal de benzine ook niet meer top zijn geweest, dus misschien het brandstoffilter binnenkort (laten) vervangen.
Wat nog belangrijker is, is de distributieriem. Dit rubber veroudert ook. Gezien de kilometerstand - 130 dkm - is vervanging daarvan (incl. de rollen) m.i. het overwegen waard. Bij mij zijn deze bij levering sowieso vervangen, want de auto was qua kilometerstand al aan de wissel toe.
Bij horten en stoten tijdens het rijden: bougies, verdelerkap, rotor, bobine en bougiekables checken.

Wie wat betaalt: hierover heb je misschien (al) afspraken gemaakt, zo niet, even kijken wat er onder de Bovag-voorwaarden valt dan wel hier alsnog afspraken over maken.
Ingeval is overeengekomen dat de auto de beurt krijgt die is voorgeschreven, kan het zijn dat de distributieriem daaronder valt: deze moet nl. niet alleen om de zoveel km maar ook om de zoveel jaar worden vervangen. Kijk maar even in het onderhoudsboekje.

Voor de rest de auto eerst een beetje rustig inrijden en op korte termijn een flesje injectorcleaner in de brandstoftank doen. Een extra tussentijdse oliewissel(+ filter) - na bijv. 5 dkm - zou denk ik ook geen kwaad kunnen.
Als het je een goed gevoel geeft, een garantie-afloopkeuring (ANWB, DEKRA of bij een andere garage) over een maand of 5 valt ook te overwegen.

Tot slot: bij vragen eerst de zoekfunctie gebruiken! Alles staat hier wel een of meerdere keren beschreven.

Voor de rest, alvast veel plezier met de s70 toegewenst!

8)

NB: Als ik wat ben vergeten - heb deze kennis vnl. slechts al lezende hier opgedaan en ben zelf geen sleutelaar - wordt dat vast wel door een medeforummer aangevuld ;)
NB 2: 't Is weer een heel verhaal geworden ::) :-X
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

Johann

Bij de 5 cylinders kan de krukaskeerring stuk gaan na lange stilstand.
Vervangen is een duur geintje, keering zelf is maar 13-15 Euro maar de hele bak moet er achterweg.

Racingbrick

Citaat van: Johann op 23-11-2006 10:48:07
Bij de 5 cylinders kan de krukaskeerring stuk gaan na lange stilstand.
Vervangen is een duur geintje, keering zelf is maar 13-15 Euro maar de hele bak moet er achterweg.

Ah, weer een motief om vaker te rijden... ;D

The Saint

Citaat van: johan283 op 23-11-2006 07:28:25
Soms staat een auto lang bij een dealer. Wij hebben een bepaalde auto ook een paar jaar  :o in de showroom gehad voordat ie verkocht werd. Meestal is dat een gevolg van een te hoge inruilprijs en daardoor een te hoge vraagprijs.

mmmm, als ondernemer moet je de markt goed kennen. Anders draai je verlies. Volgens mij kun je in zo'n situatie beter je verlies nemen dan een paar jaar zo'n auto in de showroom te hebben staan.

Niet dat ik R verstand van heb, maar ik weet een C70 bij een Volvodealer die daar al minimaal 2,5 jaar te koop staat. Vraagprijs toen: E 19.750,-- vraagprijs nu: E 12.500,-- You tell me  ???
No shirt no shoes, no pinball

Rick.

Dat kost dus gewoon zwaar geld voor de dealer. Ondernemingsrisico heet dat.