Raar geluid bij starten

Gestart door Joachim, 05-07-2004 11:42:07

Vorige topic - Volgende topic

Joachim

Beste leden,

gewoon even om jullie advies gevraagd. Als mijn 850R een tijdje heeft stilgestaan (meestal als ik hem de volgende ochtend uit garage ga halen) dan hoor ik bij het starten een geratel (speciaal geluid). Als de motor warm is en ik start opnieuw dan hoor ik niks meer. Dus gewoon bij koude motor, en starten, schurend/ratelend geluid. Het is alleen bij het omdraaien van de contactsleutel, dus eenmaal dat motor aanslaat is geratel weg ( enkel bij starten dus).  Is dit normaal ? Heeft het misschien met de vochtigheid te maken. Wat kan dit zijn en wat kan ik doen om dit op te lossen...

Bedankt voor jullie hulp.

M a r c

Hoogstwaarschijnlijk startmotor. Het ronsel zal er bij een koude startmotor niet goed uitkomen en ratelt dan langs de tanden van de startkrans. Snel laten maken voordat ie een paar tanden van je starterkrans aftikt, dan loopt je motor niet meer omdat de sensor dan een paar tanden niet kan tellen....
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim

Ik heb twee maanden geleden pas een nieuwe startmotor laten plaatsen. Wagen startte namelijk af en toe ni meer. Dus hebben ze nieuwe starter geplaatst.  :'(

Kan het ook iets anders zijn ... Twee maanden geleden vrij veel kosten gedaan aan die startmotor ... Kost dat veel om dat te laten maken...  graag jullie advies.

Reitse

Zou dat niet onder garantie vallen?

2.0keijzer

Ik vind de omschrijving van je klacht niet errug duidelijk ???
Wat ik wel weet is dat na een tijdje stilstaan, de motor flink ratelt als je 'm start.
Dit komt door de hydraulische klepstoters die zich weer met olie moeten vullen. Na een seconde of 2 is het ratelen weg.

Joachim

Beste leden,

ik heb mijn garage gebeld en daar zeggen ze da ze eerst het geratel willen horen. Probleem is nu da je dat geratel enkel hoort bij koude motor. Dus als ik naar de Volvo-garage rij en ik start de wagen, dan hoor je geen geratel, dan start de wagen dus normaal.

Van de moment dat ik de wagen een keer heb gestart, dan start de wagen voor de rest van de dag normaal. Het is dus gewoon wanneer de wagen lang heeft stilgestaan.

Kunnen ze zoiets niet zien aan de starter? Of moet het juist lukken da het geratel hoorbaar is wanneer ik de wagen bij de volvo-dealer start? Denken jullie dat het nodig is om de auto naar de garage te brengen (ik bedoel, aangezien het geratel niet constant is, kan het problemen veroorzaken in de toekomst?).

Bedankt voor jullie hulp/advies...

Joachim

ok, de hydraulische klepstoters... dus niet de starter... lol

Ik zal iets duidelijker proberen te zijn in mijn omschrijving.

Als ik elke ochtend de 850 uit de garage ga halen, dan hoor ik bij het omdraaien van de contactsleutel een licht ratelend geluid (bij aanslaan van de motor). Wanneer ik de motor afzet en direct erna terug probeer te starten dan is dit geratel er niet meer. Als ik een uurtje of vier-vijf  later, opnieuw probeer te starten, weer dat geratel. Het is dus enkel wanneer de wagen een tijdje heeft stilgestaan.

Het ratelend geluid is soms beetje luidruchtig, andere keren zoals vanochtend bijv, was het minder luid.

Ik heb ook naar de garage gebeld, en inderdaad de starter heeft een jaar garantie. Maar ze moeten het geluid dus kunnen horen vooraleer ze kunnen vaststellen dat het daadwerkelijk aan de starter ligt. Dat is het em nu juist,
als ik naar de garage zou gaan dan zal ie normaal starten   ::) ::)

De garage zei dat het uitlaat kon zijn, of starter ... Maar nu hoor ik dus dat het de hydraulische klepstoters kunnen zijn, wat blijkbaar normaal is...

Ik ben nogal een beetje een maniac wat mijn 850 betreft dus ik wil zeker zijn ... Laat ik het gewoon voor wat het is of gak er toch eens mee naar garage (waar ze waarschijnlijk toch niks kunnen doen als ze het geratel niet horen).

Wat betreft die hydraulisch klepstoters...is dit normaal ? Bij mn vorige 850, een glt, startte de wage heel zuiver (geen geratel). Bij de R is dit blijkbaar anders ...

Graag jullie advies ...

Joachim

Beste leden,

ik krijg dus als antwoord de hydraulische klepstoters. Maar ik heb ondertussen heel wat zitten nalezen over die klepstoters. Die hebben vooral te maken met een tikkend geluid, NA het starten van de motor. Dat staat ook in het OHB te lezen.Maar ik heb te maken met een RATELEND geluid, TIJDENS het starten van de motor, telkens wanneer de wagen even heeft stilgestaan (koude motor).  :-\ :-\ Dus bij het aanslaan van de motor hoor je gedurende 1 seconde een ratelen onder de motorkap.

Ik begin stilaan wanhopig te worden  ??? Ik kan ni naar de garage want daar willen ze het geluid eerst horen...

Is er niemand op het forum die mij kan verderhelpen  :'(... Wat raar is is dat het ratelen zich enkel voordoet bij koude motor start. De starter is enkele maanden oud dus ik betwijfel dat het daar iets mee te maken heeft. Trouwens, bij mijn vorige starter deed ie het ook al.

Alvast bedankt voor jullie hulp. ::)

Jeroentjuh

Citaat van: Joachim op 07-07-2004 14:54:10
Ik kan ni naar de garage want daar willen ze het geluid eerst horen...

Maak gewoon een afspraak bij de dealer, zet je auto er de avond ervoor al neer, dan kunnen ze 's morgens het geluid zelf horen ;)

Joachim

Beste leden,

net even met Autoservice Aalst gebeld,

ik kreeg heel vriendelijke Nederlander aan de lijn. Probleem uitgelegd en direct antwoord gekregen. Hij denkt dat het de KATALYSATOR is die zo een geluid produceert met koude motor. Hij zei dat het geen kwaad kon. Naargelang de temperatuur maakt de wagen dan een ratelend geluid bij het starten. Des te kouder, des te luidruchtiger het ratelen. Er moet ergens iets los zitten ofzo...Bij volgende onderhoud gak meteen bij hem. Supervriendelijk, gezellige babbel, ... zoals het hoort !!! Zijn er nog leden die naar Aalst gaan. Wat denken jullie...

Groeten

Joachim

Beste leden,

heb vannacht weer goe geslapen... Motor startte zonder geratel !!!  ;D

Had gisteren voor alle zekerheid motorolie gecheckt en deze was tot onder het minimumstreepje teruggelopen  >:( >:( >:(  Ik wist niet dat een R zoveel olie vrat ...  :o :o :o  Ma goed, motor start weer perfect !

Toch zit ik nog met klein probleempje ondanks het bijvullen met olie... Wanneer mijn wagen stationair loopt hoor ik een TIKKEND GELUID onder de motorkap. Je hoort het tikken op de achtergrond van de typische 5 cylinder roffel ... Wat vooral raar is is dat wanneer ik de KOPPELINGSPEDAAL indruk, dat dan het TIKKEN direct stopt. Maar wanneer ik koppeling loslaat begint het weer te tikken.

Ik weet dat de auto bij starten eerst een aantal minuten tikt, de hydraulische klepstoters die zich dus met olie moeten vullen. Maar de wagen BLIJFT tikken, constant, zelfs na uren rijden !!!

Ik heb het al eens laten horen bij de dealer maar daar zeggen ze dat het normaal is (of daar horen ze niks). Bij mijn vorige glt heeft de motor nooiiiit getikt, daar hoorde je een zuivere roffel. Ik vind het tikkend geluid storend, doet bijna aan een diesel denken !!! :-\  Een R-diesel dan  :-*

Weet iemand hoe ik ervan af geraak...

Alvast bedankt !!!

Groeten

Arjan

Joachim

Maakt een druklager dan zo een ratelend/tikkend geluid... het komt van onder de motorkap vandaan...Ik dacht aan de injectoren... Weet het ni...Tis juist een dieselgeluid... ;D

Any other ideas?

AllardAX

Beste Joachim,
sinds kort hoor ik ook bij het omdraaien van de contactsleutel een licht ratelend geluid (bij aanslaan van een koude motor). Ik ben erg benieuwd wat ze bij de beurt hebben geconstateerd. Zat er iets los of is het gewoon een geluid van de katalysator waar ik mee moet leren leven ???.

groeten
Allard