Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Citaat van: HJ850 op 27-11-2006 08:44:08
Citaat van: FGG op 24-11-2006 21:53:26
Vanmiddag is 't me dan eindelijk overkomen waarvan ik hoopte dat 't me nooit zou overkomen:

Ik houd jullie op de hoogte of dit verhaal nog een staartje krijgt of dat e.e.a. netjes wordt afgewikkeld.

Florian

Da's toch die fraaie witte Estate? Echt weinig schade?

Hajo

Klopt.

Ik zal kijken of ik 1 dezer dagen ff een foto kan maken van de schade.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

GeertG

En dik 2 dagen laten lees ik het hier pas..........

Neem aan dat je van eerste schrik bekomen bent en dat de afhandeling ook goed gaat. Het werd al eerder geschreven, gelukkig geen gewonden en alleen blikschade.

Succes met vervolg
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

FGG

Vandaag kwam Thuur over uit het verre zuiden om het probleem van het brandende Lambda-lampje proberen te tackelen. De bedoeling was vanaf de lunch tot na de warme maaltijd dus een hele middag om van alles te doen. (en vooral Ira niet in de weg lopen tijdens haar kookkunsten)
Dus heb ik bij de voorbereiding ook maar meteen m'n 94-er achterlichten en de gasveren voor de achterklep (al een jaar in bezit) klaar gelegd. Beide, volgens dit forum, een klusje van nix.
Het wachten was nu nog op Thuur.

b0nkolok

Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

FGG

We zijn begonnen met de achterlichten. Allereerst de oude eraf. Volgens Peter een klusje van nix, echter, er zitten wat haken en ogen aan. De doppen van de doppenset waren niet diep genoeg om volledig om de draadstangetjes te vallen, dus we moesten terugvallen op alternatieve gereedschappen. Allereerst een ringsleutel geprobeer, maar de slagen die je maakt, als je ze kunt maken, zijn dermate kort dat het een eeuwigheid zou duren om ze alle 8 los te krijgen. De pijpsleutel bood uitkomst...zolang je 'm vasthoudt. Zo niet, dan ligt ie onderin je carrosserie en is de vraag of en hoe je 'm terug krijgt. Het touwtje (zie foto's) is een tip van een oude rot in 't vak. Vervolgens moesten we voor de bovense bevestiging van het onderste deel een steeksleutel met ratel gebruiken omdat de pijpsleutel niet bij de moer kon (of je moet de volledige bekleding eruit slopen.

Friemelen en prutsen om maar vooral niets te laten vallen.

Uiteindelijk de tip met de touwtjes opgevolgd.

Houden we 't droog?

Het resultaat mag er zijn:

pwassink

Citaat van: b0nkolok op 10-03-2007 21:41:24
En?

Heb je hem kaas laten eten ??  :eusa_dance:

PS .. Lange dop stond erin .. !!  :eusa_sick:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

FGG

Na de montage van de achterlichten waren de gasveren aan de beurt. Een karwei van idd nog geen 10 minuten (per stuk). De veren (EstateServices zijn idd een paar millimeter langer dan de originele veren maar door de bevestiging aan de bankzijde iets los te draaien en te verschuiven met de daarvoor bestemde gleufjes passen de nieuwe veren prima!

Het resultaat: de klep gaat prachtig mooi open, iets minder mag maar dat schijnt even tijd nodig te hebben. Dicht gaat wat zwaar de laatste 40cm (zelfde benodigde tijd), maar ach, dan staan de boodschappen toch al in de auto en heb je je handen vrij. ;D

FGG

Citaat van: pwassink op 10-03-2007 21:54:24
Citaat van: b0nkolok op 10-03-2007 21:41:24
En?

Heb je hem kaas laten eten ??  :eusa_dance:

Ik niet, Ira wel! ;D

Citaat van: pwassink op 10-03-2007 21:54:24
PS .. Lange dop stond erin .. !!  :eusa_sick:

Klopt, maar Thuur was z'n doppenset vergeten en ik heb geen lange dop. :(

FGG

Na de koffie stond nog het drama van het Lamba-lampje op het programma. Thuur besloot om eerst te zoeken naar een eventueel vacuumlek. Die was snel gevonden:

Het onderste slangetje is geen originele slang en vertoond een lek precies bij de aansluiting. Het slangetje is wat harder van samenstelling dan de rest van de slangen. We hebben dit lek niet kunnen dichten, dus ergens in de toekomst moet slangetje even worden vervangen door een origineel exemplaar. Tijdens het proces hebben we nog wel even de stationair-regelaar en de vlamdover grondig gereinigd. Voorlopig houden we 't er op dat dit lek de oorzaak is van het lampje en de onregelmatige loop op benzine. Ik had OBD-I een 2 weken geleden nog gereset om het lampje even "kwijt" te zijn en deze is nog niet "terug". We wachten af...

b0nkolok

Lekker he, dat klooien. Maar Thuur is een kei, ook zonder kaas!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

FGG

Ludo

mooi gedaan heren!.  :D

het slangetje wat je harder van samensteling noemt kan toch wel origineel zijn hoor, heb ik ook vernieuwd onlangs en was ook iets harder.
maar een scheurtje kan je eventueel ook lijmen met secondenlijm als noodreparatie, moest het lampje weer gaan branden daardoor.

FGG

Overigens ook nog mijn dank aan T-5Robro van wie ik voor een redelijke prijs de achterlichten heb kunnen overnemen.

En natuurlijk Ira en Pooh voor 't maken van de foto's.

haRtV70R

Kijk, dat is wel makkelijker dan met een stuk hout! ;D

Maar uhhh, is Thuur de nationale 'oproep monteur'?   ::) ;D
;D :eusa_clap:

*denkt koortsachtig na welke karweitjes nog gedaan moeten worden*
[move][/move]

FGG

Citaat van: haRtV70R op 10-03-2007 22:45:54
Maar uhhh, is Thuur de nationale 'oproep monteur'?   ::) ;D

nee, je moet eerst heel lief voor 'm zijn.