Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

wat heeft dat met een 10v te maken. ???

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 09:45:24
't is niet moeilijk hoor.

ik moet bovenstaande gaan herzien, als er op deze manier gelezen word.  ::)

:eusa_wall:

FGG

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 15:30:15

Ik weet niet anders dan dat een 10V geen LMM heeft.

Maar dat kan ik fout hebben, natuurlijk.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: FGG op 15-05-2009 15:50:08
Citaat van: Ludo op 15-05-2009 15:30:15

Ik weet niet anders dan dat een 10V geen LMM heeft.

Maar dat kan ik fout hebben, natuurlijk.

dat klopt, maar die heeft een map sensor.
maar dat heeft niets met de zaak te maken.
het gaat om het motormanagement waarmee de benzinemotor draait.
ALLE lpg gegevens (G3 installatie) komen daar vandaan.
voor het motormanagement draait de motor gewoon op benzine... ook al rij je op lpg.
1 ontbrekend signaal, (bv van de LMM) betekent dus dat de motor niet zal draaien.

als jij dus volhoud, dat de LMM geen effect heeft, heb je geen G3, want die heeft écht wel het LMM signaal nodig.
of het is een G2 systeem, waarvoor (onterecht) een G3 vermelding is verkregen.  ;)
snappie?.

FGG

Ik blijf even bij de feiten.

Feit 1:
De Mazda heeft een EGI-installatie af fabriek.

Feit 2:
De Mazda heeft een G3-goedkeuring op de datum van afgifte in 1995.

Feit 3:
Door zowel Ira als ik als de monteur geconcludeerd: wanneer de luchtslang van het luchtfilterhuis naar het spruitstuk er niet is loopt ie niet of zeer slecht op benzine, maar wel goed op LPG. Dit is ook al eens geconcludeerd voor de 850.

Van Ludo krijg ik alleen een stuk theorie die nog hier nog niet gestaafd is.

Ludo

Citaat van: FGG op 15-05-2009 18:00:37
Van Ludo krijg ik alleen een stuk theorie die nog hier nog niet gestaafd is.

wat wil je nu eigenlijk horen dan, enkel dat wat je wil horen. ???
de voorwaarden waar een G3 installatie moet voldoen, of hoe het werkt, ben ik toch niet verantwoordelijk.
dat zijn gewoon feiten.

op onderstaand voorbeeld zie je dat er gebruik gemaakt word van het signaal van de map sensor.
in jouw geval, met luchtmassameter, is er dus een signaal nodig van de luchtmassameter i.p.v. map sensor.

FGG

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 18:33:59
de voorwaarden waar een G3 installatie moet voldoen, of hoe het werkt, ben ik toch niet verantwoordelijk.
dat zijn gewoon feiten.

Nee, dat zijn regels, geen feiten.

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 18:33:59
op onderstaand voorbeeld zie je dat er gebruik gemaakt word van het signaal van de map sensor.
in jouw geval, met luchtmassameter, is er dus een signaal nodig van de luchtmassameter i.p.v. map sensor.

http://www.850turbo.be/temp/Koltec-NecamEGI.jpg

Hij is wat aan de onleesbare kant. :-\

Waar het mij omgaat is dat ik de feiten zie, dat dat meerdere malen voor is gekomen (Mazda, 850, mede-forumlid) en dat door de monteur wordt aangegeven dat ie zonder die luchtaanvoer op LPG prima loopt. Door deze feiten loopt jouw theorie/regelgeving volledig mank. Ik ben dus zoekende naar een verklaring en/of de juistheden.

Op dit moment is het een heen en weer verhaal van een stuk theorie en een stuk praktijk die elkaar bijten.

Ik heb nog enkele kastanjes in het vuur, zodra ik meer weet praten we hier weer ff bij.

Ludo

Citaat van: FGG op 15-05-2009 19:17:31
Hij is wat aan de onleesbare kant. :-\

lees dan even dit: http://www.fgg.nu/mazdag3_3.jpg
daar staat in mooiere woorden, hetzelfde als wat ik al de hele tijd wil duidelijk maken.  ;)

Citaat van: FGG op 15-05-2009 19:17:31
Waar het mij omgaat is dat ik de feiten zie, dat dat meerdere malen voor is gekomen (Mazda, 850, mede-forumlid) en dat door de monteur wordt aangegeven dat ie zonder die luchtaanvoer op LPG prima loopt. Door deze feiten loopt jouw theorie/regelgeving volledig mank. Ik ben dus zoekende naar een verklaring en/of de juistheden.

de feiten kunnen zeker anders zijn, ook dat probeer ik duidelijk te maken.
goed lezen dus, dan zie je ook waarom de theorie mank loopt.  :evil: 

FGG

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 19:50:33
lees dan even dit: http://www.fgg.nu/mazdag3_3.jpg
daar staat in mooiere woorden, hetzelfde als wat ik al de hele tijd wil duidelijk maken.  ;)

Ik neem aan dat je doelt op:

Citaat van: Mazda
Door de zeer nauwkeurige electronisch geregelde gasdosering van het EGI-systeem, voldoet uw auto ook op autogas aan dezelfde strenge wettelijke emissie-eisen welke gelden voor het rijden op benzine.
Door een in de lectronica ingebouwd leersysteem zullen de afstellingen van het EGI-systeem continu worden gecontroleerd en zonnodig worden gecorrigeerd.

Ludo

Citaat van: FGG op 15-05-2009 20:20:09
Ik neem aan dat je doelt op:

Door de zeer nauwkeurige electronisch geregelde gasdosering van het EGI-systeem, voldoet uw auto ook op autogas aan dezelfde strenge wettelijke emissie-eisen welke gelden voor het rijden op benzine.
Door een in de lectronica ingebouwd leersysteem zullen de afstellingen van het EGI-systeem continu worden gecontroleerd en zonnodig worden gecorrigeerd.

inderdaad, en dan met name de woorden: ingebouwd leersysteem.
dat is niets anders dan waar het hele G3 gebeuren om draait: een G3 installatie is zelflerend (aan het benzinesysteem) en niet nastelbaar.

FGG

Citaat van: Ludo op 15-05-2009 22:38:32
Door een in de electronica ingebouwd leersysteem zullen de afstellingen van het EGI-systeem continu worden gecontroleerd en zonnodig worden gecorrigeerd.

inderdaad, en dan met name de woorden: ingebouwd leersysteem.
dat is niets anders dan waar het hele G3 gebeuren om draait: een G3 installatie is zelflerend (aan het benzinesysteem) en niet nastelbaar.

Maar dat zit dus in het EGI-systeem, niet in het motormanagement van de auto zelf.

Ludo

ik snap niet wat je bedoeld.
wat zit in het EGI systeem?.

zelflerend wil zeggen dat de lpg computer alle gegevens overneemt van de benzinecomputer.
de lpg computer regelt zelf maar een paar dingen.
bv de gasdosering tegenover benzine word vermenigvuldigd met factor x.
de benzineinjectors die worden stilgelegd... overschakelmoment... de bandstofkeuze d.m.v. de switchknop in het interieur...
dat zijn dingen die door de lpg computer geregeld worden, de rest word gewoon bepaald zoals standaard voorzien in het benzine motormanagement. (dat is de voorwaarde van G3)

thuur

Kun je de topictitel niet beter veranderen in: "Gassen en meten van een roffel"..?

Gr ???

FGG

Citaat van: thuur op 16-05-2009 12:22:35
Kun je de topictitel niet beter veranderen in: "Gassen en meten van een roffel"..?

:eusa_think:

FGG

elmarconi

Citaat van: Ludo op 16-05-2009 11:33:09
ik snap niet wat je bedoeld.
wat zit in het EGI systeem?.

zelflerend wil zeggen dat de lpg computer alle gegevens overneemt van de benzinecomputer.
de lpg computer regelt zelf maar een paar dingen.
bv de gasdosering tegenover benzine word vermenigvuldigd met factor x.
de benzineinjectors die worden stilgelegd... overschakelmoment... de bandstofkeuze d.m.v. de switchknop in het interieur...
dat zijn dingen die door de lpg computer geregeld worden, de rest word gewoon bepaald zoals standaard voorzien in het benzine motormanagement. (dat is de voorwaarde van G3)

Even een andere insteek:

Ik zie op het schema v/h EGI systeem dat de gas-ECU het lambda- en MAP/LMM-signaal als input gebruiken, right?\

Ik meen bij LPI dat signalen zijn waar (Zoals Ludo idd opmerkt) de (benzine)-ECU mee rekent, een inspuitmoment/lengte bepaald, en dat de LPI ECU dat vertaald naar een inspuitmoment/lengte van vloeibaar LPG.

De LPI ECU heeft geen input van LMM/MAP en/of lambda.

Als deze EGI eigen intelligentie (Onafhankelijk v/d benzine ECU) heeft zou het best zo kunnen zijn dat hij prima op gas rijdt en niet op benzine zoals geconstateerd door FGG...

(bergt de olie weer op nadat er wat op het vuurtje is gemikt...)

--
Autogas Inside . . .