turbo druk metertje linksboven bij 850 ? ?

Gestart door thiest5, 28-11-2006 22:23:31

Vorige topic - Volgende topic

thiest5

Ja ja eindelijk hoor na wikken en wegen heb ik vandaag na 3 jaar vw te hebben gereden gekozen voor een volvo 850 t5 sedan. en wat rijdt dat heerlijk zo'n automaat. echt fantastisch. hij heeft 272000 gelopen en is metallic groen van kleur onderhoudshistory erbij orgi volvo onderhouden echt een perfecte auto. maarja ik ben een beetje nieuw met volvo dus vandaag een vraagje over de turbo.

Ik zie bovenin in mijn tellerbak een soort turbo metertje zitten. waar dient deze precies voor. toen de motor koud was toen ik hem ophaalde vanmiddag ging elke keer bij het gasgeven dat metertje mooi mee de hoek in. maar toen hij eenmaal warm was op bedrijfstemperatuur. bleef hij mooi tussen blank en wit staan. de temperatuur meter blijft ook mooi in het midden hangen. hij loopt perfect. is dit dan een soort turbo temperatuur meter ? zou daar graag wat over te weten komen.

groetjes thijs

Emiel

Het is echt een turbodrukmeter, als ie niet gechipt is komt ie iets over het midden van het witte vlak. Gechipt slaat ie ver de hoek in.

Ludo

en eerst het motortje op bedrijfstemperatuur brengen!, dan pas gasgeven.

thiest5

ow gelukkig ik was al bang zo van mmm zal toch nie al iets aan de hand zijn ofzo, ja inderdaad ik reed ook heel rustig. ben ook beetje blut na vandaag.dus benzine beetje sparen, maar me baas heeft ook zo'n volvo v70 t5 dan maar daar zit nie zo'n metertje in. en ik rij altijd mijn auto's heel erg goed warm. maar als deze meter gewoon vast blijft staan dan is hij op ideale temp ?

alvast bedankt.

JCviggen

Als de meter eerst werkte en nu gewoon in het midden blijft staan dan werkt ie niet meer nu. Stationair moet ie ver naar links in het zwarte gebied staan, ook tijdens het rijden enkel als je druk opbouwt gaat ie naar rechts in het wit. Kan zijn dat je slangetje los is. Als de wagen normaal rijdt is het wellicht dit, erg onschuldig.

Enkel als de motor uit staat blijft hij in het midden tussen de vlakken staan.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Racingbrick

Citaat van: Ludo op 28-11-2006 22:38:19
en eerst het motortje op bedrijfstemperatuur brengen!, dan pas gasgeven.

De motor is pas warm na ruim 15km gereden te hebben! pas dan mag je hem intrappen.
Er zit een flinke plas olie in, en die moet eerst boven de 80 graden komen, dan pas heeft de olie de werking waarvoor hij is bedoelt...

M a r c

Citaat van: JCviggen op 28-11-2006 22:48:31
Als de meter eerst werkte en nu gewoon in het midden blijft staan dan werkt ie niet meer nu. Stationair moet ie ver naar links in het zwarte gebied staan, ook tijdens het rijden enkel als je druk opbouwt gaat ie naar rechts in het wit. Kan zijn dat je slangetje los is. Als de wagen normaal rijdt is het wellicht dit, erg onschuldig.

Amen. Want dát was de vraag...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Ludo

M a r c

info@europeantuning.nl

Ludo

dit was de vraag:
Citaat van: thiest5 op 28-11-2006 22:23:31
Ik zie bovenin in mijn tellerbak een soort turbo metertje zitten. waar dient deze precies voor.

en dit het antwoord.
Citaat van: Emiel op 28-11-2006 22:27:35
Het is echt een turbodrukmeter,

:evil:

M a r c

info@europeantuning.nl

Eugene

Citaat van: Racingbrick op 28-11-2006 22:52:45
Er zit een flinke plas olie in, en die moet eerst boven de 80 graden komen, dan pas heeft de olie de werking waarvoor hij is bedoelt...

Olie smeert het beste bij ongeveer 70 graden, maar je moet planken bij ongeveer 80-90 graden omdat dat de motor ook helemaal door en door warm is.

If it's not blown, it sucks...

thiest5

ja en inderdaad ik ging even een goede blik werpen onder de motorkap en ik heb een los slangetje gevonden. deze zat vast op het gasklephuis aan een of ander kleppenblokje waar meerdere slangen aan zitten. nou ik het slangetje maar meteen even vervangen want deze was helemaal uitgedroogd. en tja weer een turbo meter. echt mooi en bedankt voor de tip.

nou werkt hij weer perfect :)

Ludo

Citaat van: M a r c op 28-11-2006 23:42:11
je heb gelijk  :eusa_doh:

maar Jan had het toch goed opgemerkt, een slangetje los.  ;D

Ludo

Citaat van: thiest5 op 29-11-2006 18:30:54
. deze zat vast  op het gasklephuis aan een of ander kleppenblokje waar meerdere slangen aan zitten.

dat noemen we hier ook wel de kerstboom.  :evil: