een lulverhaal of niet????

Gestart door petertje, 02-12-2006 18:02:53

Vorige topic - Volgende topic

petertje

hallo allemaal.

ik heb nu een setje glad versleten goodyear eagel F1 205/50 ZR16 om mijn voorwielen liggen die aan vervanging toe zijn.
een goede kennis van me had in de schuur nog een setje Toyo Proxes T1S 215/40 ZR16 86W liggen
(5000 KM oud) die ik voor een beetje kon mee nemen, liggen toch in de weg weet je wel!

Nu kom ik bij de lokale bandenboer aan en die vertelde mij dat deze banden niet onder deze auto konden.
want blablabla, T5 blablabla, automaat blablabla, electronich geschakeld, blablabla roerental veranderd, blablabla kortom dan zou mijn automaat het zeker weten begeven.
is dit een lulverhaal of niet, ik denk dat hij me gewoon een setje nieuwe banden wilde verkopen maarja wie ben ik?????

zijn er hier op dit forum meer automaat rijders die met deze banden maat rijden???

alvast bedankt voor eventuele reacties.
M.V.G. Petertje.

Ben

Dit zegt Toyo zelf:

Proxes T1-S
Deze ultra sportieve band in het hoge-snelheidssegment beschikt over een unieke rubbersamenstelling dat resulteert in een excellente wegligging, tractie en een ultra korte remweg. Het V-vormige profiel met brede groeven staat garant voor een optimale waterafvoer en voorkomt aquaplaning. Deze band is uitgevoerd met een velgrandbeschermer.

http://www.toyobanden.nl/10/85/specs.html

Jeroentjuh

Die bandenboer zit natuurlijk niet te w88 op iemand die zelf zijn banden meeneemt en probeerd je op deze manier gewoon een paar nieuwe te verkopen.....

Ludo

de omtrek komt niet overeen met de standaard waardes.
je kan ze er wel opleggen maar je krijgt afwijkingen in snelheidssignalen en toerentalsignalen.
deze signalen ontvangt de ecu en aan de hand van deze gegevens doet de automaat wat ie normaal moet doen.
je automaat gaat hierdoor dus ietsje anders schakelen.
dat ie het gaat begeven lijkt me sterk overdreven.

Turbobiker

Zijn hooguit een fractie lager, dus tellerafwijking. Maar vertel mij eens hoe een band zou weten of het een automaat is of niet, of er een turbo op zit of niet. En toerental van de motor ??? Wat heeft die band er aan????

L*l verhaal dus, snel naar een andere bandenboer en bij deze nooit meer terug gaan.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Ludo op 02-12-2006 18:17:38
de omtrek komt niet overeen met de standaard waardes.
je kan ze er wel opleggen maar je krijgt afwijkingen in snelheidssignalen en toerentalsignalen.
deze signalen ontvangt de ecu en aan de hand van deze gegevens doet de automaat wat ie normaal moet doen.
je automaat gaat hierdoor dus ietsje anders schakelen.
dat ie het gaat begeven lijkt me sterk overdreven.

Automaat zou dus kunnen gaan denken dat je harder rijdt. Schakelt dus misschien iets eerder.
De Tussenpaus

Ludo

petertje

Citaat van: Jeroentjuh op 02-12-2006 18:15:56
Die bandenboer zit natuurlijk niet te w88 op iemand die zelf zijn banden meeneemt en probeerd je op deze manier gewoon een paar nieuwe te verkopen.....

ja dat dacht ik dus ook een beetje, kon het me ook niet voorstellen dat
dit een probleem zou geven.
hij zei ook al: "ik wil ze er wel om gooien maar ik denk dat je het beter niet kan doen"

dus bij deze................ er om die banden!!!!!!!!!

bedankt voor de reacties tot zover!!!!!!!!!!

elianmars

http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Kijk bijvoorbeeld hier hoeveel de banden die je er onder wilt afwijken van de standaard maat.

Met de "nieuwe" banden geeft je snelheidsmeter 105 km/uur aan, terwijl je 100 km/ uur rijdt. Afwijking valt dus wel mee.

Gewoon er onder (laten) leggen! ;)

denkweb

Het bekende vooroordeel: die banden horen onder een Jap hoor je ook nog wel eens...

Lindert Bogers

Die bandenboer ziet liever mensen die zeggen leg er maar 2 nieuwe op want die oude, das niks en zeker niet als ze al een tijdje liggen.

Heb zelf de ervaring met motorbanden, zelf rijdt ik met (oude pirelli ) racebanden.
Vinden ze niet leuk als je dan enkel vraagt of ze ze willen balanceren, leggen kan ik namelijk zelf.

Turbobiker

Citaat van: thedoctor op 03-12-2006 11:17:48
Die bandenboer ziet liever mensen die zeggen leg er maar 2 nieuwe op want die oude, das niks en zeker niet als ze al een tijdje liggen.

Heb zelf de ervaring met motorbanden, zelf rijdt ik met (oude pirelli ) racebanden.
Vinden ze niet leuk als je dan enkel vraagt of ze ze willen balanceren, leggen kan ik namelijk zelf.

En maar klagen dat ze het zo slecht hebben! Als ze de realiteit nu eens onder ogen zien en gewoon hun werkzaamheden verleggen... Op deze manier ("nee meneertje, dat past echt niet. Maar boft u effe, ik heb een hele mooie aanbieding.") jagen ze alleen maar klanten weg. Gooi die (dure) bandenvoorrraad er uit en leg je toe op monteren en balanceren. En reken een normaal uurloon...
De Tussenpaus

Taranis

Citaat van: Turbobiker op 03-12-2006 11:32:44
Gooi die (dure) bandenvoorrraad er uit en leg je toe op monteren en balanceren. En reken een normaal uurloon...

Precies... koop tegenwoordig autobanden op www.autobandenmarkt.nl, neem ze mee naar de Euromaster die ze er voor 40 euro (excl btw) onder gooit (alle 4!), in plaats van die garages die 23,80 euro per band rekenen omdat ze de band niet zelf verkocht hebben...

Frans Harkema

Citaat van: Taranis op 03-12-2006 11:58:52
Citaat van: Turbobiker op 03-12-2006 11:32:44
Gooi die (dure) bandenvoorrraad er uit en leg je toe op monteren en balanceren. En reken een normaal uurloon...

Precies... koop tegenwoordig autobanden op www.autobandenmarkt.nl, neem ze mee naar de Euromaster die ze er voor 40 euro (excl btw) onder gooit (alle 4!), in plaats van die garages die 23,80 euro per band rekenen omdat ze de band niet zelf verkocht hebben...

Tja, weet je, je moet een beetje geluk hebben met dat soort dingen en een beetje rondneuzen. Een tijdje geleden heb ik ook via de bandenmarkt.nl een paar banden gekocht en er onder laten zetten. Onlangs had één van m'n banden een karkasbreuk en ben ik naar de bandenboer om de hoek gegaan omdat ik snel een nieuwe band nodig had. Blijkt hij dezelfde band/prijs te hanteren als de bandenmarkt, maar dan wel INCL. montage......  ;)

Taranis

Citaat van: Frans Harkema op 04-12-2006 11:46:22
Blijkt hij dezelfde band/prijs te hanteren als de bandenmarkt, maar dan wel INCL. montage......  ;)

Dat is netjes! Heb dat hier ook wel eens geprobeerd oa bij Profile Tyre Center en bij Euromaster, gewoon de prijs van autobandenmarkt.nl laten zien... maar die wisten ook héél goed dat er dan nog minstens 2 tientjes per wiel bij komt voor montage, en vaak nog meer...