winter"tril"banden

Gestart door paul-r, 08-12-2006 09:36:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul-r

Hoi,

Dit is het tweede jaar dat ik met mijn auto op winterbanden rijd. Bevalt op zich prima. De velgen (zwart), heb ik vorig jaar laten poedercoaten en de banden (Vredestein Wintrac) lijken prima. Zowel dit jaar als vorig jaar voel ik bij hogere snelheden trillingen in de band(en) die ik er niet uit krijg. Heb alle banden al 2x laten balanceren, maar het euvel is niet verholpen. Als ik langzaam rijd op een snelweg b.v. (in NL niet zo moeilijk met alle files), heb ik soms de indruk dat de auto aan de achterzijde wat omhoog en omlaag "veert" (voelt als fietsen met een fietswiel waarbij de as niet in het midden zit). Met mijn gewone zomerbanden heb ik dit niet. Als er iets met een band of velg niet in orde is moet dat toch met het balanceren terug te vinden zijn? Of vergis ik me nu?

Paul

italia

Heb dat eerder gehad waarbij de velg een zware slag had maar op de balanceerapparaat nul gaf. Je kon het pas zien als de kap van het apparaat om hoog ging terwijl de band nog draaide.

Dus nee, je velg kan krom zijn terwijl je een nul-balanceer-resultaat hebt.  :eusa_sick:

Misha

Ik vind de 850 en de x70 erg gevoelig voor onbalansjes en trillinkjes, dat is ook de reden dat ik nooit anders monteer dan Michelin Primacy. Best een dure band, en niet eens zo geweldig kwa grip, maar wel altijd stil en in balans.

Vredesteins heb ik ook geprobeerd, en de grip met name in de regen is echt veel beter, de band is goedkoper... maar het blijft een drama. Soms wil aan de auto balanceren nog wel eens helpen, soms eerst de velg leeg balanceren.. maar het blijft op dat vlak erg moeilijk om een Michelin te verslaan. Heb geen aandelen, ben er ook niet blij mee, maar slechts mijn ervaring.

Je kunt -als je een goede bandenboer hebt- ook gewoon teruggaan en een andere band van hetzelfde merk proberen, de goeie doen dat en dat wil ook nog wel eens schelen.

En de ene persoon heeft er meer last van dan de andere.. Mijn vader bijvoorbeeld voelt het niet eens...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

llinssen

Citaat van: italia op 08-12-2006 09:41:02
Heb dat eerder gehad waarbij de velg een zware slag had maar op de balanceerapparaat nul gaf. Je kon het pas zien als de kap van het apparaat om hoog ging terwijl de band nog draaide.

Dus nee, je velg kan krom zijn terwijl je een nul-balanceer-resultaat hebt.  :eusa_sick:

Vandaag mijn banden laten balanceren en (ieuwe) balanceer apparaten meten horizontale en verticale onbalans. Volgens de bandenman zou het apparaat een slag wel melden (was een zorg van mij).
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

BenC70ES

Citaat van: Misha op 08-12-2006 19:50:49
soms eerst de velg leeg balanceren..

Is toch zinloos???  ???

Toen ik mijn winterbanden liet uitbalanceren trok de man zo'n ogen ->  :o zoveel gewichtjes had hij nog nooit gezien en zelfs in 't midden van de velg!  ::) ::)

Maar zijn nu teminste goed gebalanceerd met veeeeel minder gewichtjes.  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Misha

Citaat van: BenC70ES op 08-12-2006 20:27:40
Citaat van: Misha op 08-12-2006 19:50:49
soms eerst de velg leeg balanceren..

Is toch zinloos??? ???
Misschien wat onduidelijk geweest, bedoel eigenlijk dat ze op de lege velg kunnen zien of de velg zelf erg uit balans is.  Aantekenen op de velg. Daarna kun je de band en velg balanceren. Door nu de band tov de velg te draaien, haal je de twee ergste onbalansplekken -voor zover aanwezig- weg. Je kunt hem dan met veel minder lood afbalanceren.
Ook kun je de banden die het minst nodig hebben, voor of achter houden, net waar je het meeste last van hebt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BenC70ES

Citaat van: Misha op 08-12-2006 22:45:18
Citaat van: BenC70ES op 08-12-2006 20:27:40
Citaat van: Misha op 08-12-2006 19:50:49
soms eerst de velg leeg balanceren..

Is toch zinloos??? ???
Misschien wat onduidelijk geweest, bedoel eigenlijk dat ze op de lege velg kunnen zien of de velg zelf erg uit balans is.  Aantekenen op de velg. Daarna kun je de band en velg balanceren. Door nu de band tov de velg te draaien, haal je de twee ergste onbalansplekken -voor zover aanwezig- weg. Je kunt hem dan met veel minder lood afbalanceren.
Ook kun je de banden die het minst nodig hebben, voor of achter houden, net waar je het meeste last van hebt.

Ok, dat is inderdaad wel zinvol  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

M a r c

Citaat van: Misha op 08-12-2006 22:45:18
Citaat van: BenC70ES op 08-12-2006 20:27:40
Citaat van: Misha op 08-12-2006 19:50:49
soms eerst de velg leeg balanceren..

Is toch zinloos??? ???
Misschien wat onduidelijk geweest, bedoel eigenlijk dat ze op de lege velg kunnen zien of de velg zelf erg uit balans is.  Aantekenen op de velg. Daarna kun je de band en velg balanceren. Door nu de band tov de velg te draaien, haal je de twee ergste onbalansplekken -voor zover aanwezig- weg. Je kunt hem dan met veel minder lood afbalanceren.
Ook kun je de banden die het minst nodig hebben, voor of achter houden, net waar je het meeste last van hebt.

Ook wel optimaliseren genoemd.  Doe dit alvast met het ventiel in de velg, dan neem je dat meteen mee. Zo doe ik het ook namelijk. Heb nog nooit klachten gehad dat het trilde.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

elianmars

Je zegt dat je de velgen hebt laten poedercoaten. Is de kant die tegen de naaf/remschijven aan komt vrij van verf/coating?

Ik heb mijn Columba's laten coaten en daar hebben ze die kant vrolijk meegecoat. Met een vlakschuurmachine heb ik alles weer helemaal kaal geschuurd voordat ik de velgen heb gemonteerd.
De velgen (met winterbanden) zijn volledig trilloos. Er zit ook bijna geen lood tin op geplakt.

reginald

Wel eens aan hhogteslag van de band gedacht??

FelixB

Citaat van: reginald op 10-01-2007 08:25:36
Wel eens aan hhogteslag van de band gedacht??

Staand opgeslagen en daardoor 'ingedrukt'?
855R & C70 T5 cabrio automaat

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 08-12-2006 23:26:27... Er zit ook bijna geen lood tin zink op geplakt.  ;)

flap

vieze velgen geven ook op hogere snelheid onbalans, maar dat zien ze direkt als je ze laat balanceren. :eusa_silenced:
je snapt wel wat mij is overkomen :eusa_wall:

VolvoSpecialist

Ik had er vorige week nog een..., winterbanden op universele velgen zonder centreer-ring (klant zelf meegebracht en ergens anders gekocht).

Speling van de velg t.o.v. het centrale gat was +/- 2 mm, die krijg je (en houd je) natuurlijk nooit in het midden en dus ook niet trillingvrij.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

thuur

Citaat van: VolvoSpecialist op 11-01-2007 00:25:44
Ik had er vorige week nog een..., winterbanden op universele velgen zonder centreer-ring (klant zelf meegebracht en ergens anders gekocht).

Speling van de velg t.o.v. het centrale gat was +/- 2 mm, die krijg je (en houd je) natuurlijk nooit in het midden en dus ook niet trillingvrij. ;D ;D

En hoe heb je dat opgelost?


Gr ;)