Versnellingsbak problemen met 850 automaat

Gestart door femke_p, 11-12-2006 12:55:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

femke_p

Ik heb sinds kort een volvo 850, automaat, uit 1992.
Nu is het me al enkele keren overkomen dat er een rechtopstaand pijltje, onder de toerental meter, begint te knipperen. Volgens de gebruiksaanwijzing is er dan een probleem met de versnellingsbak.
Met de auto naar de garage geweest maar die konden niets vinden en hebben alleen het relais weer uitgezet.

Ik rijd met deze auto op en neer van Roosendaal naar Brussel (2x id week). Afgelopen vrijdag, na een week stil te hebben gestaan id regen, wilde ik wegrijden en toen begon hetzelfde pijltje weer te knipperen. Ik had wat last van een koude motor; de auto wilde niet goed wegrijden in zijn 1 maar na enkele minuten rijden was dat probleem verholpen. Echter het relais bleef knipperen.

Het valt mij op dat dit voorkomt na een periode van slecht weer.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt een  probleem met de versnellingsbak of zijn de contactpuntjes id auto aan het verslechteren?

Tips zijn welkom
Dank

Jur

Er is al veel overgeschreven, even goed de zoekfunctie gebruiken van het forum. "pijltje" levert vast wat op.

Ik heb ook problemen gehad met mijn bak in combinatie met het knipperen. Bij mij was het een kwestie van de standensensor(heet ie geloof ik) van de automaat vervangen. Kost wel wat, maar het probleem is nog niet teruggekomen.

Jurjen

mehn

Citaat van: femke_p op 11-12-2006 12:55:16
Is het echt een probleem met de versnellingsbak of zijn de contactpuntjes id auto aan het verslechteren?

Waarschijnlijk is het de schakelstandensensor (of een van de andere namen die eraan gegeven wordt ;)). Dit is het apparaat dat de beweging van de kabel doe aan de pook zit omzet in een draaiende beweging. Deze sensor zit op de automaat en als die niet meer helemaal goed werkt weet de automaat niet altijd precies in welke stand je pook staat.

Wat (tijdelijk) nog wel eens helpt is voordat je start de pook een keer of 20 van de P naar de 1 en terug te bewegen. Het "probleem" zal dan tijdelijk weg zijn. Op enig moment ontkom je er niet meer aan de sensor te vervangen (kost tussen de 75 en 125 euro afhankelijk van de plek waar je m koopt.).

Het vervangen is helaas wel ff werk, dus als je dat niet zelf kunt zal er nog flink arbeidsloon bij komen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

elianmars

Citaat van: mehn op 11-12-2006 14:01:21

Het vervangen is helaas wel ff werk, dus als je dat niet zelf kunt zal er nog flink arbeidsloon bij komen.

Vind je? Ik vond 't echt een fluitje van een cent.