tip voor aanschaf banden

Gestart door tackle, 18-12-2006 16:02:28

Vorige topic - Volgende topic

tackle

Ik neem aan dat iedereen wel weet van de dot code op de banden.
Meestal staat er een ingedrukte code : dot en dan een aantal cijfers. Die cijfers staan voor productie maand en jaar van je band. Sommige bandenboeren verkopen je rustig banden van een paar jaar oud. Banden gaan ongeveer 7 jaar mee, dan zijn ze dus op en worden ze gevaarlijk, hoe goed je profiel ook is.

Eugene

Citaat van: tackle op 18-12-2006 16:02:28
Meestal staat er een ingedrukte code : dot en dan een aantal cijfers. Die cijfers staan voor productie maand en jaar van je band. Sommige bandenboeren verkopen je rustig banden van een paar jaar oud. Banden gaan ongeveer 7 jaar mee, dan zijn ze dus op en worden ze gevaarlijk, hoe goed je profiel ook is.

GoodYear GS-D3 zijn er nog lang geen 7 jaar. Dus dat zit wel goed lijkt me...

If it's not blown, it sucks...

Eric

Wat ik ooit eens begrepen heb ik dat banden tot 3 jaar na produktie datum als nieuw mogen worden verkocht dus wat dat betreft geen probleem....
Maar idd wel interessant.. wie weet hier het fijne van?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

JoopS

Citaat van: Eugene op 18-12-2006 16:05:06

Wel naar de 4 cijfers zoeken,... geen letters (bv 2205 week 22 in 2005)
Bij 3 cijfers is het een band uit de jaren 90 (bv 439; week 43 in 1999 )
Tja........

pwassink

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

BenC70ES

Citaat van: Eugene op 18-12-2006 16:05:06

Maar toch al 4-5 jaar hoor...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

-D©©©L-

ommige bandenboeren verkopen je rustig banden van een paar jaar oud.

Euh, welke leveranciers zijn dat dan ? Zonder voorbeeld is dit een nogal leeggelopen opmerking  ???.

johan283

ah maakt niet uit, ik verslijt ze binnen een jaar  ;D

Dus dat zal voor mij wel meevallen.

Misha

Citaat van: DCCCL op 18-12-2006 18:07:50
ommige bandenboeren verkopen je rustig banden van een paar jaar oud.

Euh, welke leveranciers zijn dat dan ? Zonder voorbeeld is dit een nogal leeggelopen opmerking ???.
;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

elianmars

Citaat van: johan283 op 21-12-2006 19:43:12
ah maakt niet uit, ik verslijt ze binnen een jaar  ;D

Dus dat zal voor mij wel meevallen.

Idem. Ik maak me er niet zo druk om, hoor.

Dat je banden "op" zijn na 7 jaar, waar komt dat vandaan?

JoopS

Waar "het" vandaan komt weet ik niet. Ik weet wel dat een fietsband tegenwoordig na 1 a 2 jaar al flink droogte scheurtjes vertoond. Niet te vergelijken, dat weet ik, maar ik heb toch stellig de indruk dat het met verouderend rubber te maken heeft.
Ik heb vorige maand mijn motorbanden laten vervangen, waarvan de voorste van 1993 was. Ik ben er 2x bijna en de 3e keer geheel mee op mijn plaat gegaan.   :-\  De bandenman liet mij het verschil tussen de oude en de nieuwe voelen. De oude was ronduit hard in vergelijking met de nieuwe. Ik denk dat die 7 jaar in weer, wind en zon inderdaad een goede THT datum is!
Tja........

Derks

Citaat van autoworks.nl

CiteerHoudbaarheid autobanden
Bij de aanschaf van nieuwe banden, in deze periode met name winterbanden, is het handig te letten op de productiedatum van de banden. Als algemene tip geldt dat een band niet ouder dan vijf jaar mag zijn, hoewel sommige experts zelfs vier jaar als stelregel hanteren. Binnen een periode van vijf jaar staat een ongebruikte, goed opgeslagen band als nieuw te boek en mag als zodanig verkocht worden, stelt de Duitse Bundesverband Reifenhandel und Vulkanizeur-Handwerk (BRV). Dit advies wordt sinds kort onderschreven door leidende Duitse bandenfabrikanten, na lange discussies over de houdbaarheid van banden. Banden verouderen immers door natuurkundige en chemische processen, maar door de toevoeging van moderne componenten is de deugdelijkheid van moderne banden jarenlang gegarandeerd. De Nederlandse vereniging voor de banden- en wielenbranche VACO kan zich in de raadgeving van de Duitse zusterorganisatie vinden, maar geeft haar leden hieromtrent geen bindende adviezen.
De productiedatum is op elke band te herkennen aan de zogenaamde DOT-code, die op de wang van de band vermeld staat. Als bijvoorbeeld achter DOT de getallencombinatie 0100 staat, betekent dit dat de band in de eerste week van het jaar 2000 vervaardigd is.

gr derks

elianmars

Citaat van: Derks op 22-12-2006 20:37:59
Citaat van autoworks.nl

CiteerHoudbaarheid autobanden
Bij de aanschaf van nieuwe banden, in deze periode met name winterbanden, is het handig te letten op de productiedatum van de banden. Als algemene tip geldt dat een band niet ouder dan vijf jaar mag zijn, hoewel sommige experts zelfs vier jaar als stelregel hanteren.

Binnen een periode van vijf jaar staat een ongebruikte, goed opgeslagen band als nieuw te boek en mag als zodanig verkocht worden, stelt de Duitse Bundesverband Reifenhandel und Vulkanizeur-Handwerk (BRV). 

gr derks

Dus als een band 5 jaar oud is, maar goed opgeslagen is, mag-ie als nieuw verkocht worden. Hoe zit het dan vanaf het moment dat de band onder de wagen ligt? Vanaf die dag moet je gaan tellen?

Ik ben hier nieuwsgierig naar, omdat ik vaak banden koop die ongebruikt zijn, maar wel al enkele jaren oud.
Scheelt namelijk behoorlijk veel geld.

tackle

en dat zal dan niet voor niets zijn denk ik. Ik bezuinig dus nooit op banden en of remmen,

tackle

ow ja...die voorbeelden zijn : bandenboeren die met stuntjes komen.....lees de dotcodes maar es.
Kwikfit had een leuke actie, michelins voor mijn auto p/s 69 euro. Ben gaan kijken, 5 jaar oud!!!
Dan maar liever 109 euro voor nieuwe.