Game over...

Gestart door Turbobiker, 21-12-2006 22:37:48

Vorige topic - Volgende topic

Turbobiker

(Dit wordt een lang verhaal :-\ )

Ik zal maar beginnen bij het begin. Toen we een betaalbare en betrouwbare auto zochten ruim twee jaar geleden bleek al snel dat betaalbaar én in redelijke staat toch al snel een goede 6000 euro ging kosten. "Dan kunnen we net zo goed weer een Volvo kopen", opperde ik. (We hadden twee jaar geen auto gehad) Zoeken op internet leverde voor die prijs (tikje meer) zelfs een T-5 op. Ik wist wel dat die ruig was, maar zo ruig... En vooral: zo makkelijk te tunen :o

(foto door The Saint)

De plannen waren er al snel. 19T en de hele mikmak zou er uiteindelijk op moeten komen en dat zou voldoende zijn. Maar eerst echte remmen en een beter onderstel. Een sper stond toen ook al op mijn lijstje, net als een dikke intercooler. (ik had wel een idee hoe het ongeveer moest...) Helaas bleek de 15g turbo toch net wat verder heen dan gehoopt en het gereserveerde geld voor de remmen en schokbrekers werd aangesproken om de motorische tuning dan maar in één keer goed te doen. Na een rondje bellen kwam ik uiteindelijk uit bij RICA in Wateringen. Belangrijkste reden was dat ze zelf de software schreven en één van de twee bedrijven zijn die Volvo een warm hart toedragen. (Nu zou ik zeggen dat het voor de stappen die ik wilde nemen niet uitmaakt of je naar ET, Fasttech of RICA zou gaan, maar het idee dat ze alles ter plekke eventueel op verzoek kunnen aanpassen vond ik toch wel vertrouwenswekkend. Bij ET kan dat alleen als Marco zelf langskomt en bij Fasttech schijnt het vanaf volgend jaar ook te kunnen) En RICA was het meest dichtbij...

19T, 3"DP en 3" Feritta uitlaat en een dikke inlaat + chip leverden 310 gemeten pk's op (na een uur bijregelen en dus een behoorlijk warme motor, ik heb nooit de moeite genomen een juiste uitdraai te laten maken, het vermogen zat ongeveer wel goed ;D )

Het ging als de brandweer. Maar met de stalen 15" wielen ontlokte dat een vriend de uitspraak: "een raket op zwenkwieltjes" ;D Dus moesten de nieuwe velgen er ook maar snel komen. bewust gekozen voor OZ Superlegerra's in 17" omdat ze mooi, sterk en vooral licht zijn. En de toekomstige remmen zouden er zonder spacers in gaan passen.
En bij ET nog snel een setje Intrax veren gescoord. Samen met de veerpootbrug een enorme sprong vooruit in wegligging. Dit begon er op te lijken.

Snel doorgespaard voor een Big Brake set en dat stond al lang van te voren vast dat het Mov'it zou moeten gaan worden. Een keer erg indrukwekkende ervaring mee gehad en de jongens achter de remmen hebben er echt kijk op. Op weg naar de garage die ze zou monteren (in Duitsland) ging echter de 19T kapot... Pure pech, turbine wieltje aan de uitlaatkant volledig afgebroken. ANWB wilde niet terugslepen, Duitse Beun de Haas geen garantie geven (de Volvo dealer daar om de hoek wilde al helemaal niet meewerken >:( ) dus na reparatie was het geld voor de remmen opnieuw uitgegeven en had ik nog geen remmen... :'(

RICA heeft in Nederland echter het grootste deel zonder ook maar te morren vergoed (racekat had BdH ook om zeep geholpen, RICA heeft er weer een nieuwe tussen gezet) En zo werd het contact bij RICA wat beter en hebben we afgesproken een deel van de vergoeding in de vorm van een dikke turbo te doen (of eigenlijk meer een vergoeding in een deel van een dikke turbo ::) ) Voor RICA zou het ook een beetje een proefballonnetje worden. Want mechanisch hadden ze een 850 nog nooit echt gedaan. Johann was er wel een paar keer langs geweest, maar het mechanische gedeelte had hij altijd al zelf gedaan dan.

Toch eerst nog even nieuwe remmen laten monteren voordat de wagen motorisch echt onder handen genomen zou worden. En echt (kan ik nu al verklappen) ik kan zonder al dat brute geweld onder de motorkap, eventueel weer een standaard onderstel. Maar zonder de Mov'its kan ik niet meer. Zo enorm als die dingen remmen en blijven remmen. De standaard remmen horen bij nader inzien niet eens thuis onder een Lego auto... En de kwaliteit is perfect. Maar dan ook echt perfect. Geen gepiep, perfecte passing en een keurig afgewerkt setje, op verzoek in iedere kleur (de klauw) te bestellen die je wilt. Zit nu ook weer een goede importeur in Nederland. Ik kan iedereen aanraden eerst zijn geld daar naar toe te brengen voordat ze ook maar aan chiptuning denken (of zelfs maar nieuwe banden ::) )

De Tussenpaus

Turbobiker

Een dikke turbo lag al klaar bij RICA, een Garret 3071. Het doel was richting de 400pk te gaan en als we uit zouden komen bij 360 tot 380 zou het al mooi zijn. Het moest vooral niet heel veel tijd, moeite en geld gaan kosten. Duidelijk was al dat de drijfstangen bij de 5-cilinder het zwakke punt waren. Dus die moesten ook vernieuwd worden. De vraag was even om het nog grondiger aan te pakken en het blok op te boren, maar tot 400pk zouden de gewone zuigers moeten voldoen. Op dat moment tipte Oele mij dat Quaife nog een LSD had liggen, dus die heb ik ook maar snel besteld...
Na montage van de sper en de drijfstangen heeft Roel jr. het in- en uitlaattraject helemaal op orde gemaakt met eigen laswerk, wat nodig was omdat er geen passende downpipe is.
Met de 19T heb ik probleemloos met de witte injectoren rondgereden. Die zouden nu echt niet meer voldoen. Maar de groene injectoren redden het ook niet echt. Dus werden 550cc injectoren besteld. En een boostcontroller. De turbo spoelt namelijk zo snel op dat de software de regeling niet bij kan houden. De piekdrukken worden wat te hoog voordat de wastegate maar af kan blazen. Tot die tijd reed ik rond met 1.2 bar als maximale druk. Daarbij leverde de motor na meting in Goes ongeveer 330pk. Meer vermogen dus dan de 19T bij 1.3 bar...

En om eerlijk te zijn, het is een beest, een waar monster. Een monsteR. De turbo komt er in vanaf 2000 toeren en op dat moment doet de auto al evenveel als een gechipte 15g. Maar bij 3500 toeren begint de Garret echt te blazen en dan breekt de hel los. De banden krijgen het moeilijk, de wagen gaat zoeken naar grip en de versnelling is ongelofelijk :o Je moet het stuur echt goed vasthouden. Dit is gaaf ;D Maar ik heb ook wel het idee dat het niet veel meer moet gaan zijn dan dit vermogen... :eusa_think:

(Hoe bedoel je het is niet netjes onder de motorkap? Als het maar werkt is mijn motto. Maar één van de doelen voor volgend jaar is het een beetje op te schonen en weer netjes te maken onder de motorkap...)

Maar alles went. Dus gaan we vrolijk door. Na levering van de injectoren en boostcontroller (wat duurt dat letterlijk allemaal lang, maar dat schijnt zo te horen in de tuningswereld ::) ) ging de wagen weer op de rollenbank in Wateringen en werd de turbodruk opgeschroefd naar 1.4 bar boven de 5000 toeren. En wat schetst onze verbazing? Nog geen 5pk extra...

Johann had al iets gepost over 350pk als limiet van deze cilinderkop. Het probleem is dus dat de turbo de extra lucht niet in de cilinders krijgt. De bottleneck zit dus op een paar punten. De intercooler speelt zeker een rol. Maar ook de lifthoogte van de kleppen en de inlaatkanalen zullen meespelen.

Game over dus... :eusa_wall:

Voorlopig dan. Want nu wordt het een prestige project. Ik wil nu in plaats van pakweg 340 pk en een goede 500Nm toch richting de 380pk :evil:

Ik ga me weer een poosje stil houden (over mijn wagen dan ::) ) en meld me weer als ik een goede stap verder ben.

De Tussenpaus

Eugene

Toen ik Game over las, dacht ik: Verkoop? Crash? Gestolen? het zal toch niet :-\

Erg leuk verhaal!

Na een 19T gaat het dus erg duur worden, omdat niet alleen de drijfstangen maar ook turbo, kop enz. moet worden aangepast. Je bent op de goede weg, en na zoveel te hebben geinvesteerd zou het zonde zijn om het bij 350pk te laten.

If it's not blown, it sucks...

Turbobiker

Citaat van: Eugene op 21-12-2006 22:51:27
Toen ik Game over las, dacht ik: Verkoop? Crash? Gestolen? het zal toch niet :-\

;D

Citaat van: Eugene op 21-12-2006 22:51:27

Na een 19T gaat het dus erg duur worden, omdat niet alleen de drijfstangen maar ook turbo, kop enz. moet worden aangepast. Je bent op de goede weg, en na zoveel te hebben geinvesteerd zou het zonde zijn om het bij 350pk te laten.

Ik houd je op de hoogte waar de restrictie zit. Met een beetje mazzel is het grotendeels de IC, maar ik vrees dat het de kop is. Het plan is om eerst GLT nokkenassen te proberen, maar aan de andere kant, als de kop er dan toch af ligt kun je beter maar in één keer gaan flowen :P
De Tussenpaus

Rudy-M

Dat dacht ik ook Eugene!
Wil je dat niet meer doen, ons zo laten schrikken!

Veel succes en plezier met het project 8)

JCviggen

Citaat van: Turbobiker op 21-12-2006 22:54:47
Ik houd je op de hoogte waar de restrictie zit. Met een beetje mazzel is het grotendeels de IC, maar ik vrees dat het de kop is. Het plan is om eerst GLT nokkenassen te proberen, maar aan de andere kant, als de kop er dna toch af ligt kun je beter maar in één keer gaan flowen :P

Zal wel een combinatie zijn. Je zit eigenlijk al veel te ver om nog een standaard IC de boel te laten begrenzen. Je inlaattemps worden gewoon erg hoog ook al is de turbo zo "groot". Daar zitten nog een hoop pk's in. Maar vroeg of laat loop je ook tegen een muur aan omdat de kop niet je dat is. Dat gezegd zijnde moet om en bij de 400 pk met andere nokkenassen wel haalbaar zijn lijkt me als alles verder goed gaat.

Als je maar zorgt dat ie Ring-waardig is binnen enkele maanden Lars ;)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Rudi

Mooi verhaal lars en leerzaam.Blijf het volgen.Maar geld dat verhaal over die max 350pk ook voor de 2.4 motor?
Dr.Go-Fast...

Turbobiker

Citaat van: JCviggen op 21-12-2006 23:00:30
Als je maar zorgt dat ie Ring-waardig is binnen enkele maanden Lars ;)

Met mijn remmen is 'ie sowieso Ring-waardig... ::) ;)
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Rudi op 21-12-2006 23:04:21
Mooi verhaal lars en leerzaam.Blijf het volgen.Maar geld dat verhaal over die max 350pk ook voor de 2.4 motor?

Modernere motor moet al een heel stuk beter gaan. Waarschijnlijk is 400pk al geen probleem en kun je ook programmeren zonder boostcontroller. Zie ook de wagen van Niels (VolvoS60T5)
De Tussenpaus

fearless

Mooi verhaal, leuk samengevat en leuk om te lezen.  :)

elianmars

En het mooie vind ik nog dat het eigenlijk helemaal niet te zien is aan je wagen. Ziet er bijna "standaard" uit.

Lijkt me heerlijk!  :evil:

Ik ben benieuwd waar dit eindigt, Lars!  8)

Frans Harkema

Leuk verhaal om te lezen. Wens je veel succes toe met de verdere aanpassingen.  :eusa_clap:
Wel graag de volgende keer een ander kopje, je laat iedereen schrikken!  :eusa_naughty:

Eugene

Citaat van: Turbobiker op 21-12-2006 22:54:47
Ik houd je op de hoogte waar de restrictie zit. Met een beetje mazzel is het grotendeels de IC, maar ik vrees dat het de kop is. Het plan is om eerst GLT nokkenassen te proberen, maar aan de andere kant, als de kop er dan toch af ligt kun je beter maar in één keer gaan flowen :P

Die nokkenassen staan ook al een tijdje bij mij op de planning, ben alleen nog niet tegen een goedkoop setje aangelopen :(

De GLT nokken erin is minder werk, en veeel minder duur dan ook direct flowen. De kop hoeft er ook niet af, alleen het kleppendeksel.

Nokkenassen, 4 nieuwe keerringen, 5 ringetjes voor de bougiegaten en wat vloeibare pakking voor het deksel.

Hoeveel verschil de IC maakt, daar heb ik me echt over verbaasd. Ondanks mijn kleine turbo'tje heb ik vanaf 4000rpm toch 0,2bar meer druk. Het was op de chip na de meest merkbare/voelbare mod die ik heb gedaan. 

Johann

Mooi verhaal Lars, succes met het verdere verloop van de zoektocht naar meer..  ;)

Eugene

Bij de drijfstangwissel zijn de oude zuigers met oude zuigerveren in de motor teruggeplaats, en dus alleen de drijfstangen, drijfstanglagers, drijfstangbouten en keerringen vervangen?