Welke olie in een TDI?

Gestart door Bouma206, 27-12-2006 21:14:10

Vorige topic - Volgende topic

Bouma206

Ik heb zojuist een kwartiertje gezocht naar een topic hierover maar helaas kon ik niet vinden wat ik eigenlijk zocht (ik zoek vaak met mijn ogen dicht aldus de directe betrokkenen in mijn huishouden).
Maar goed ik mag nog zo'n 3000 km en zit eens te denken welke olie ik het beste kan gebruiken. Ik gebruik momenteel altijd de 10w40 van opel  :eusa_boohoo: deze kan ik met een zeer grote korting krijgen. Volgens mij is het synthetisch.
Wat raden jullie mij aan bij een volvo 850 met 420 dkm?
Bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite.
Arend
Fryslân boppe!!!!

Misha

Dieselolie.

Zonder gekheid: die opel-olie, da's toch van die longlife syntheet ? Niets mis mee, toch ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

groen1978

Inderdaad diesel olie, daar zitten speciale diesel dope's in voor roet in de olie en dergelijke.
gas is alles

thiest5

In een Volvo Roffel Tdi kan je het beste castrol of shell helix 0w/40 - 5w40 doen. omdat dit beter is voor een diesel de olie is erg dun en dan heeft de motor eigelijk al gelijk smering bij de koude start plus daarbij een turbomotor moet de olie ook zo snel mogelijk in de turbo komen omdat deze anders overlijdt. er zijn olie fabricanten die speciale olie voor een dieselmotor maken maar uit mijn ervaring na ( 3 jaar diesel te hebben gereden Tdi ) kun je het beste 0w40 helix erin doen krijg je nooit problemen mee.

Bouma206

Ik heb er tot nu toe altijd van die 10w40 in gehad maar een 5 w 40 zou dus beter zijn. Dan loopt ie waarschijnlijk bij koud weer ook wat mooier.
Fryslân boppe!!!!

Bouma206

Zijn daar nog verschillen in in die 5W40 olie? Zijn er nog merken aan te raden?

Krijg ik met die dikke olie geen tikkende klepstoters?
Fryslân boppe!!!!

thuur

5W40 is dunner dan 10W40 bij de koude start hoor ;D

Ik zou wel een "echt" merk nemen idd, ook al weet ik niet of er een speciaal merk de voorkeur geniet.

Gr ;)

Bouma206

Maar als het warmer wordt is het dan ook anders en geeft het dan doordat het dun is ook minder smering bovenin dus bij de kleppen en klepstoters of is dat een geheel foute insteek door mij?
5w30 kan ik wel krijgen bij mijn mannetje voor 4,50 per liter 5 liter is het iets goedkoper per liter.
Fryslân boppe!!!!

Eugene

5W40 en 10w40 hebben dezelfde eigenschappen als ze warm zijn. De 5w is alleen beter voor de koude start omdat de olie iets dunner is.

Zoek eens op het forum, er is genoeg over te vinden....

If it's not blown, it sucks...

Bouma206

Dank voor de tips. Het moet toch een 5w40 worden deze keer. ;D
Fryslân boppe!!!!

T5Renz

Op het werk pompen wij er Shell helix plus 5W40 in, en nooit problemen mee.

scania164

Hallo
Heb al veel goedde ervaringen bij verschillende dieselmotoren van bedrijfsauto's koelmachienes en personenauto's met Valvoline Maxlife!!
Dit is wel een 10w40 maar met synthetische eigenschappen en speciaal voor motoren met veel kilometers.
Heb hier al veel goedde verhalen over gehoord en zelf meegemaakt.

Suc 6 Gr CHRIS

kyro

van november tot april, gooi je er 5w40 in
van april to november,  wordt het 10w40
altijd een goed gevoel, dat je de juiste medicatie,
op de juiste tijden hebt :eusa_whistle:

The Volvoboy

Even een flinke schop omhoog :eusa_whistle:

Heb de discussie vaak genoeg voorbij zien komen over de benzine blokken, maar hoe zit dat bij de TDI? Kun je daar beter 5W40 of 10W40 in gooien?
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

henry classic v70

Ik lees net op de site van Mobil dat er zelfs 0W40 wordt geadviseerd
...terwijl Kroon weer 10W40 noemt

Zal waarschijnlijk merk-afhankelijk zijn..  :eusa_think:
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4