....

Gestart door Claudia, 30-12-2006 12:10:46

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Kon je er geen moer (M8) omheen vastlassen Thuur, hoogstwaarschijnlijk was het restant van de bout dan wel losgekomen door de warmte van het rondom aflassen van de moer.

Maar kan me er wel iets bij voorstellen hoor ;D

arjen850

Citaat van: thuur op 24-10-2012 18:34:15
Niet echt een sleutelblunder, meer een opeenstapeling van ongelukjes :eusa_wall: Maar wel weer leuk genoeg om te delen denk ik..

Thermostaatje vervangen: 2 uur werk. Waarom? Hierom:
Boutje 1, gemakzuchtig aan de voorkant geplaatst, komt met een droge kraak los. Boutje 2, schuin en naar achteren geplaatst, geeft geen nanometer mee. Gevolg: mijn Facom bitje, loodrecht in positie gebracht met ruim voldoende neerwaartse druk, schiet zo door het profiel op de kop van de bout ondanks dat ik nog maar met mijn kleinste rateltje en lang niet op mijn maximale sterkte werkte. Goed, kan gebeuren want soms is het universum gewoon zo. Klein sleufje gedremeld en verder met grote schroevendraaiers, een klein hamertje en beiteltje, staalborstel, kruipolie en wat binnensmonds gemompel. Immers moet je rustig blijven anders tik je het hele thermostaathuisje kapot en heb je pas echt veel werk! Uiteindelijk is het sleufje zo beschadigd dat mijn immer voorschrijdend inzicht mijn laat concluderen dat ook dit geen oplossing gaat bieden. Dus ik leg de injectorrail eventjes soepel aan de kant, doe papier en doeken over de gaten en ga verder met de kop eraf te dremelen. Halverwege de dremelactie besluit een injector niet meer in de rail te willen blijven zitten en valt spontaan en met hoge snelheid eruit. De kleine vonkjeszee, zeg maar een vonkjesmeer, of nog beter een gloeiplasje, van mijn Dremeltje waren precies genoeg om mijn direct met 1 op 14,7 delen doordrenkte doek in de fik te laten vliegen :o Een Neanderthaler zou mij vereren met deze uitermate grote precisie en nauwkeurige timing zodat hij waarschijnlijk een standbeeld zou oprichten. Snel een natte doek erop gegooid en de brandende doek op de grond gejongleerd. Behalve een verhoogde hartslag en een deukje in mijn ego geen verdere schade dan een doek met 2 brandgaten.

Boel schoongemaakt, nu overal natte doeken neergelegd en verder :D. Kop van de bout eraf, thermostaathuisje los, tangetje gepakt en... niets... Het restant van de bout zat nog muurvast. Even gezocht naar twee M7x1 moertjes om het dan maar ouderwets te doen, kak. Geen moertje met een M7x1 spoed. Oh ja, dat M7 was een zeer amusant grapje van de Volvo ingenieurs: "Hehe, laten we M7 gebruiken, dat heeft niemand!" :evil:.  Weer een sleufje erin gemaakt en weer verder met bovenstaand recept. Met bovenstaand resultaat. Dan maar het boutje tot op het huisje afslijpen en boren. Goed in het midden richten en boren maar... Kling, boortje hapt en springt kapot. Voorzichtig en met veel geduld het geharde restantje eruit gekregen. Verder boren, groter maatje, etc. etc. Hoe klein het restant bout ook werd, beweging zat er nog steeds niet in. Tot op de maximale maat geboord en dus: tappen maar! Tenslotte draai je het restant er zo uit nu :D Beetje draaien, beetje terug (dit maal 11.982) en ping! Zei mijn tapje :( Gebroken, en vast in het gat... Bij gebrek aan positieve woorden eens gekozen voor wat alternatieven om te roepen. Wederom met veel geduld het geharde object uit het gat verwijderd en verder met tappen. Uiteindelijk was ik 'door', nieuw boutje erin, injectorrubbertje zoeken, injectorrail weer gemonteerd, thermostaat, etc. Gelukkig alles in 1x vloeistofdicht en de klant naar huis gestuurd.

Zegt ie voor het instappen: 'ik bel je nog, mijn handrem zit ook vast...' :eusa_shifty:

Gr :eusa_doh:

Lullebart ;D :eusa_clap:

CharlieFox

Nou vooruit, ik zal mijn ervaring delen. Zie mijn onderstaand topic onder de rubriek [Remmen] ...

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61449.msg1308659.html#msg1308659
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elianmars

Citaat van: CharlieFox op 16-12-2012 16:18:59
Nou vooruit, ik zal mijn ervaring delen. Zie mijn onderstaand topic onder de rubriek [Remmen] ...

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,61449.msg1308659.html#msg1308659

;D

Pannenkoek-actie  ;D ;D

Marty__Mouse

Mijn meest recente blunder mag zeker niet ontbreken.

Hier op het forum gelezen (en helaas onthouden) dat je een teveel aan olie ook kunt aftappen door een slangetje aan een zeeppompje te monteren en deze via de buis van de oliepeilstok naar binnen te voeren.

Zo had ik afgelopen weekend net een half litertje teveel olie in het blok zitten en dus vond ik het tijd om deze truc maar eens uit te proberen.

Alleen geen slang in huis dus wat doe je dan? Dan pak je een elektriciteitskabel van 1 meter en trek je daar de kabels uit zodat je de flexibele mantel overhoudt, daar het zeeppompje in en pompen maar..
Werkte dus voor geen meter dus het slangetje maar weer omhoog trekken.. En toen PATS!! Een kennelijk scherp randje aan de binnenzijde van de oliepeilbuis heeft heel mooi het slangetje afgesneden.. En toen lag er dus 20cm elektriciteitskabel in m'n oliecarter!!

Omdat ik niet wist wat de olie met het slangetje zou doen de auto niet meer durven starten en me naar de garage laten slepen maandag..

Daar hebben ze de olie eraf gelaten, en toen geconstateerd dat er toch wel wat witte smurrie van de kabel kwam (olie was pas 2 weken geleden ververst) dus de carterpan moet eronderuit.. En dat is kennelijk nogal veel werk en dus prijzig!

Rekening moet ik nog ontvangen maar ze zijn er in elk geval ruim 5 uur mee bezig geweest (bij de Volvo dealer, katching!!) en daar komen de kosten van verse olie, pakkingen en een filtertje bij..

Kortom, geen vuurwerk voor mij dit jaar.. En de komen de 8 jaar ook niet...  :-[

;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

CharlieFox

Lullig zeg, dit. Daar zou ik ook flink van balen! Ik zou dezelfde electrakabel (stuk wat je nog thuis hebt) eens in een jampotje met dezelfde olie doen zoals je die nu in je auto hebt zitten. En dan kijken wat er gebeurt na een aantal uren of dagen. Verder, maar is achteraf geklets:

Had ik de buis van de peilstok gedemonteerd. Zit met 1 boutje vast. En natuurlijk de olie afgetapt en de boel flink geflushed vanaf het gaatje van de oliepeilstok richting de carterplug. Met dieselolie bijvoorbeeld. Het is toch het laagste punt van je blok, alles loopt er zo weer uit. Het lijkt mij dat dat elekrakabeltje dan wel "voor gaats" carterplug komt. Vervolgens pincet er bij. Maar zoals ik al schreef, is achteraf ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

maruska

Citaat van: Marty__Mouse op 28-12-2012 15:19:27
..
Daar hebben ze de olie eraf gelaten, en toen geconstateerd dat er toch wel wat witte smurrie van de kabel kwam (olie was pas 2 weken geleden ververst) dus de carterpan moet eronderuit.. En dat is kennelijk nogal veel werk en dus prijzig!

was dat huistuinenkeuken electra draad ? van dat goedkope flexibele spul ? dan is witte smurrie wat overdreven, want zo snel breekt dat niet af. maar bij volvo ruiken ze geld denk ik :)
wel een prima blunder, die zal nog lang in de broekzak branden...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

H_Rovers

Achja, de ene keer bespaar je geld door het zelf te doen, de andere keer kost het geld. You win some, you loose some ;-)

Zoals ik mezelf graag voor hou: een hobby mag geld kosten, en je leert ervan.

855-Champagne

Startkabels verkeerd om aangesloten op mn werkbus ??? ??? ???

pwassink

Citaat van: 855-Champagne op 28-12-2012 16:22:52

Prutsert ..  ;)

Weet je trouwens dat je bij veel "neue" autos donders moet opppassen met starthulp ?

Voor dat je het weet blaas je een hoop electro op die nog zwaarder in de pegels lopen als
het uiteindelijke totaalbedrag van de hiervoorgenoemde slangenbezweerder  .. ;D

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

The Demon

Je hebt nu vijf versnellingen achteruit en één vooruit?  ;D

Groet,
The Demon.

Jack v

Citaat van: pwassink op 28-12-2012 16:47:55

Prutsert ..  ;)

Weet je trouwens dat je bij veel "neue" autos donders moet opppassen met starthulp ?

Voor dat je het weet blaas je een hoop electro op die nog zwaarder in de pegels lopen als
het uiteindelijke totaalbedrag van de hiervoorgenoemde slangenbezweerder  .. ;D

niet alleen bij neue automobielen hoor, het is ons (Douwe en mij) bij de turk gebeurd. Daar gaf de ecu de geest :-[
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

NinaPaul

Zo heb ik een klant gehad die terug kwam met een weggesmolten accu pool.
Jammer dan, had je maar de gebruikershandleiding moeten lezen.

Iets met 4 farad condensator en startkabels. Staat duidelijk sticker op de accu "LET OP! audio install, zie manual"
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Volvoboy

Citaat van: The Demon op 28-12-2012 17:44:35
Je hebt nu vijf versnellingen achteruit en één vooruit?  ;D

Groet,
The Demon.

;D ;D ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Piere

Citaat van: CharlieFox op 28-12-2012 15:33:50
Had ik de buis van de peilstok gedemonteerd. Zit met 1 boutje vast. En natuurlijk de olie afgetapt en de boel flink geflushed vanaf het gaatje van de oliepeilstok richting de carterplug. Met dieselolie bijvoorbeeld. Het is toch het laagste punt van je blok, alles loopt er zo weer uit. Het lijkt mij dat dat elekrakabeltje dan wel "voor gaats" carterplug komt. Vervolgens pincet er bij. Maar zoals ik al schreef, is achteraf ...

Nog nooit een carter aan de binnenkant bekeken zeker? :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/