board computer en gereden kilometers

Gestart door Gert_en_Myriam, 07-01-2007 20:47:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: thuur op 07-01-2007 21:27:54
En als je het knopje een paar keer op en neer haalt, verandert er dan iets?

Wat staat er nu eigenlijk? ---?


Gr ;)

Gert_en_Myriam

Hoi Thuur,

Als ik het resetknopje op een neer haal verandert er niets.
Als ik de schakelaar op een andere stand zet (bijv. temp.) zie ik de display die waarde wel goed aangeven.

Groeten.

FelixB

Citaat van: Gert_en_Myriam op 25-01-2007 20:32:06
Hoi Thuur,

Als ik het resetknopje op een neer haal verandert er niets.
Als ik de schakelaar op een andere stand zet (bijv. temp.) zie ik de display die waarde wel goed aangeven.

Groeten.
Heb geen antwoord, maar als ik het goed lees worden de door het rijden gereden variabelen (pfff en dat met 3 pilsjes op) niet goed weergegeven?
Dan lijkt me een sensor niet goed die het signaal oppikt...

Wat zegt de Volvo-dealer?  :angel:
Die in Zevenaar is fantastisch   :eusa_dance:
855R & C70 T5 cabrio automaat

JaapT-5

#18
Hallo,
Ïk begrijp uit de posts tot nu toe dat de snelheidsmeter van de auto wel werkt maar dat de aanduiding van gemiddelde snelheid, gemiddeld brandstoferbuik en dagteller in de boardcomputer (BC) niet meer werken.
Omdat de BC als een losse module in het instrumentenpaneel is geplaatst en wordt met 'n 10-polige aansluiting (links in de BC) aangesloten. De (andere) 5-polige aansluiting (midden in de BC) is voor de knop waarmee de gewenste functie wordt gekozen.

Ik denk dat er twee mogelijke oorzaken voor de fouten kunnen zijn:
1- de verbinding met de schakelaar is niet goed
2- de verbinding van de BC met het instrumentenpaneel niet goed is niet goed

Om te controleren of alles OK is kun je de volgende stappen zetten.
Ad. 1:  De schakelaar van de BC controleren. Haal de schakelaar uit het dashboard en controleer de werking. deze schakelaar is als volgt aangesloten. Op de BC-module: # 1 aansluiting voor de verlichting, wit
# 2 massaleiding , geel  #3 - #5 : 3 signaalleidingen 3 roze, 4 blauw 5 groen. (Hierna duid ik de aansluitingen aan met 5/x om de positie op de 5-polige aansluiting aan te geven).

Achterop de schakelaar in het dashboard zijn de aansluitingen als volgt:
1- niet gebruikt 2-wit (verlichting) 3-roze (5/3) 4-blauw(5/4) 5-groen(5/5) en 6 -geel(5/2), Met komplampen aan en instrumentenverlichting maximaal zou je een  spanning van zo'n 12 volt moeten meten tussen de witte en gele draad.

De verbindingen voor de verschillende functies zijn als
                          3    4   5
-----------------------------------------------------
Gem. Snelheid    -    2    2
Verbruik              -    -    2
Gem. verbruik     2    -    2
Temperatuur      2    -    -
Afstand              2    2    -
Bereik                 -     2    -

Ofwel: bij kiezen van "gemiddelde snelheid" wordt pen 2 met pen 4 en pen 5 verbonden. Bij indrukken van "Reset" worden pennen 3, 4 en 5 via 3 diodes met pen 2 verbonden.

Met een multimeter zou je hiermee de schakelaar kunnen controleren
Werkt de schakelaar correct en de BC (nog steeds) niet dan wordt het lastiger: het zou kunnen dat het snelheidsmetersignaal niet aanwezig is.

Ad. 2: Het snelheidsmetersignaal wordt vanuit  het instrumentenpaneel doorgegeven, in de 10-polige aansluiting. Dit is een (bij mij) grijze flatcable . Van de achterzijde gezien zit op de 8e pen van links het snelheidsmetersignaal, dit is een digitale puls, 48 pulsen per omwenteling.  Is deze puls niet aanwezig dan zijn de drie genoemde functies niet meer te berekenen. Voorzichtigheid is geboden; het vaststellen van de puls is lastig en de electronica in het instrumentenpaneel is kwetsbaar. Persoonlijk zou ik niet gaan meten aan deze signalen, alleen controleren of de connector goed is bevestigd. Alternatieve strategie is om bij een collega- 850 rijder met een BC eens de BC's te ruilen en na te gaan of de fout in de BC module zit.

In ieder geval, suces hiermee.

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)