Gelukte reparatie van de stoelverwarming

Gestart door Loran, 08-01-2007 15:51:24

Vorige topic - Volgende topic

Loran

Al veel gelezen op het forum over de stoelverwarming en de bekende kwaaltjes. Bij aankoop van mijn 850 deden beide stoelverwarmingen het niet. Hier volgt het verhaal van de reparatie.

Passagiersstoel
Dit bleek heel simpel: een van de draadjes naar de thermostaat was afgebroken onder de stekker. Opnieuw op de stekker gekrimpt en stoelverwarming 1 is gerepareerd! Dit is, zoals ik het lees hier op het forum, meestal het probleem van de niet werkende stoelverwarming.

Mijn stoel  8)
Dit was een stuk moeilijker.

1. Eerst de thermostaat checken: deze was goed aangesloten en de thermostaat zelf gaf tot aan 45 gr. C (het is een '93er) ook netjes 0 ohm als weerstand. Check.
2. Spanning op de aanvoerstekker: 14.1 V met draaiende motor. Check
3. Er komen twee stekkers uit de stoel: één voor de rugleuning en één voor de zitting. Zij staan in serie met elkaar. Dit betekent dat als de stoel niet warm wordt dat het niet hoeft te betekenen dat zowel de rugleuning als de zitting kapot zijn. Een schema:

12V --------thermostaat----------rugleuningverw.mat--------zittingverw.mat----- 0V

Een onderbreking in dit schema betekent dus direct einde verhaal voor de gehele stoelverwarming.

Wat heb ik gedaan? Eerst de zitting doormeten: oneindig ohm, een breuk dus!
Daarna de rugleuning doormeten: 0.8 ohm. Die is dus goed.

4. Conclusie: de verwarmingsmat van de zitting is kapot. Eerst maar eens kijken of niet toevallig één van de aansluiten van de mat zijn los gegaan. Om dit te bekijken moet je een stuk of 5 krammen aan de onderkant van de zittingbekleding losknippen. Die krammen lijken op sleutelringen waaraan je de huissleutels hangt.

Daarna kun je de voorkant van de bekleding optrekken. Je ziet nu het schuimrubber en je ziet ook de verwamingsmat, er ziet iets overheen wat op gaas lijkt. Als je dat gaas iets lostrekt (je ontkomt er niet aan dat dit gaat scheuren, dat is geen ramp) dan zie je de aansluitingen zitten. Hier ziet een soort hars overheen. Als dit allemaal goed zit dan zijn de aansluitingen goed. Bij mij was dit ook het geval.

Dan ziet er niets anders op dan de mat helemaal lostrekken. Op een gegeven moment komt je als het goed is een verbrand gedeelte tegen. Hier ziet je twee stukjes van het verwarmingselement uitsteken. Knip ze beide zo'n 3 cm af en twist die uiteinden in elkaar. Soldeer dit en test of de mat goed werkt.

Mocht je nu erg veel elementdraad (dat zilverkleurige draad dat in een sinusvorm is aangebracht) zien dan kun je dit het beste met naald en draad weer netjes vastnaaien op de mat.

Na deze reparatie moet je het gaas weer over de mat heen leggen en op enkele plekjes dichtnaaien zodat het niet verschuift.

Leg hierna de bekleding weer over het schuim en haal nieuwe krammetjes of gebruik iets anders om het vast te zetten (tie-rips kunnen ook).

Zo heb ik het gedaan en het werkt goed.

Let op: zorg dat je het eerdere genoemde gaas weer terug legt ander verbrandt je stoel. Niet dat hij direct in de fik vliegt maar toch.

En oh jah: test het geheel ook even om zeker te weten dat het niet rookt.

Wat heb ik allemaal tot nog toe zelfstandig gerepareerd aan mijn 850 2.5i GLT Sedan '93: - 318.000 km 850: - stoelverwarmingen - enkele lampjes -
Wat moet er nog gebeuren: - asbak - bumper - schakelaartjes - dashboardverlichting - koplampsproeiers -

johan283

goeie beschrijving,

Nog een tip: Die krammen kun je ook vervangen door tie-wraps werkt wat makkelijker....

Esveldt

Oei, das een goede!!!

Ga gelijk zwarte halen! Had hem nog open ivm DVD schermpjes.

Trouwens mooi uitgewerkt. Heb je toevallig nog foto's?

Loran

Geen foto's gemaakt, anders moet ik de zitting weer los halen en het mooie naaiwerk weer verknippen.  Wel heb ik nog even gauw een schemaatje in paint gemaakt:
Wat heb ik allemaal tot nog toe zelfstandig gerepareerd aan mijn 850 2.5i GLT Sedan '93: - 318.000 km 850: - stoelverwarmingen - enkele lampjes -
Wat moet er nog gebeuren: - asbak - bumper - schakelaartjes - dashboardverlichting - koplampsproeiers -

850 T5 Freak

Zeer goed uitgelegd  :eusa_clap: ik zit met hetzelfde probleem: bestuurdersstoel doet ook nix  :( ik heb de toevoer thermostaat etc ook al nagekeken dit is allemaal in ord, tog een keer de stoel uitmekaar gaan halen dus  :)

Gr Dave
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Loran

Citaat van: 850 T5 Freak op 08-01-2007 19:43:47
Zeer goed uitgelegd :eusa_clap: ik zit met hetzelfde probleem: bestuurdersstoel doet ook nix :( ik heb de toevoer thermostaat etc ook al nagekeken dit is allemaal in ord, tog een keer de stoel uitmekaar gaan halen dus :)

Gr Dave

Wellicht handig om te weten. Ik ben vanmiddag om 12.45 begonnen en om 14.00 had ik de stoel weer dicht. Dus binnen anderhalf uur moet te doen zijn. Overbodig maar toch: pas op met de soldeerbout dat je hem niet per ongeluk laat liggen op de stoel...

Loran

Mijn stoelverwarming werkt al niet meer. Ik heb, zoals gezegd, op de breuk de verwarmingsdraden weer aan elkaar gesoldeerd. Vermoedelijk moet ik toch over een langer stuk solderen want de breuk is weer los geschoten. Dit komt simpelweg door het zitten en bewegen in de stoel. Morgen maar eens even over een cm of 3 solderen.

thuur

Waarom niet gewoon een nieuw matje er in?

Of heb je zo'n laag uurloon? ;D

Gr ;)

850 T5 Freak

matje kost +- 20,- per stuk valt opzich wel mee  :angel:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Loran

Citaat van: thuur op 09-01-2007 19:37:02
Waarom niet gewoon een nieuw matje er in?

Of heb je zo'n laag uurloon? ;D

Gr ;)
Ik bent toch een stuk trotser als ik een matje repareer dan dat ik hem vervang hoewel ik het met je eens ben dat vervangen 'goedkoper' is. ;)

Basbb

Is het matje vervangen niet ook veiliger dan zelf deze te gaan repareren?
s70 2.5 20v aut

J-P

Bij mij doet de bestuurderskant verwarming het ook niet maar de auto heeft een half jaar garantie en moet z`n afleverbeurt nog krijgen. Ik laat dat in ieder geval gelijk meedoen. In ieder geval bedankt voor de uitleg, zo lijkt het voor a-technici zoals ik ook nog begrijpelijk!  :eusa_clap:

Loran

Citaat van: Basbb op 10-01-2007 11:25:28
Tja, het veiligst is een nieuwe mat. Maar als het werkt dan is het goed toch? Je moet het ook een tijdje in de gaten houden en 5 min. voor je bestemming de verwarming uit zetten.

thuur

Citaat van: Loran op 10-01-2007 12:57:15
Citaat van: Basbb op 10-01-2007 11:25:28
Tja, het veiligst is een nieuwe mat. Maar als het werkt dan is het goed toch? Je moet het ook een tijdje in de gaten houden en 5 min. voor je bestemming de verwarming uit zetten.

Aangezien je de mat inkort, blijft er dus minder weerstandmateriaal over. Om dezelfde temperathuur te bereiken (thermostaat) zal er een grotere stroom gaan lopen (U=I*R). Het voltage blijft hetzelfde, dus het opgenomen vermogen wordt ook hoger (P=U*I). Het matje gat nog sneller doorfikken (het is een soort smeltkabel die ontworpen is om te verbreken indien de temp. plaatselijk te hoog wordt zodat je stoelverwarming niet in de fik vliegt).

Voor die 20 euro zou ik geen risico willen lopen op brandblaren ;D

Gr 8)

Loran

Even wat foto's van de laatste reparatie. Klik op de foto´s voor een vergroting:

De verwarmingsmat van de zitting. Na wat moeite kun je die via de voorkant eruit trekken.

Je ziet een stukje aluminiumfolie zitten. Dit heb ik over de gesoldeerde verbinding genaaid.

Foto van het stekkertje ;)

Hier zie je waar de mat verbrand is. De verbinding heb ik daarboven weer aan elkaar gesoldeerd.

Naderhand de mat terug plaatsen gaat wat moeizamer maar is ook te doen!

Ben overigens even bij de Volvo dealer geweest en daar kost een nieuwe mat E 52,-