Partnummer stationairregelaar?

Gestart door ewing, 10-01-2007 07:41:00

Vorige topic - Volgende topic

ewing

Mijne Heren, Dames, weet iemand wellicht het partnummer van een stationairregelaar voor mijn roffel (01-1995, 2.5 20V)? Ik wil er één bij Hunter Volvo Parts bestellen (2e hands, nieuw bijna onbetaalbaar), maar hij heeft daarvoor kennelijk het nummer van de stationairregelaar nodig...?  ???

thuur

3517378 (4DRS CH-30699)
9454745 (3531803) (4DRS CH 30700-, 5DRS)

Gr ;)

ewing

Citaat van: thuur op 13-01-2007 20:53:15
3517378 (4DRS CH-30699)
9454745 (3531803) (4DRS CH 30700-, 5DRS)

Gr ;)

Thuur, mijn dank is groot. Het onderdeel is trouwens te koop bij de dealer (nieuw) voor het luttele bedrag van € 201,-- (excl. BTW), maar bij Hunter in Gorredijk voor € 50,-- (tweedehands). Ra ra, welke ga ik doen...?  ;D

thuur

Als je er dan toch 2 hebt, zou ik degene die je definitief gaat gebruiken eerst goed schoonmaken ;)

Gr 8)

ewing

Thuur, Hunter Volvo Parts heeft kennelijk niks aan het partnummer, maar moet het Bosch nummer weten, dat op de stationairregelaar vermeld zou staan, of ik moet weten welke ik heb van onderstaand plaatje. Weet jij of iemand anders waar de stappenmotor zich exact bevindt onder de motorkap of welk type van het plaatje ik moet hebben?

thuur

Ik heb ze alle 3 gehad in een poging een onstabiel stationair toerental op te lossen.

Nummer 1 zit doorgaans in latere 850's.

Nummer 2 heeft een stekkeraansluiting met 2 pinnen, die is alleen voor de eerste lichting 850's.

Nummer 3 is dan voor de vroege 20V modellen. (?)

Trek je motorkap voor de zekerheid even open en kijk of je een rechte of haakse aansluiting hebt, nummer 2 zal denk ik sowieso niet passen. Door de modeljaren heen ben ik ook de nodige verschillen tegen gekomen.

Het ding bevindt zich onder dat zwarte afdekkapje, direct naast de motor aan de rechterkant (als je voor de motor staat). Van onder en boven/achter zitten 2 slangen (ca 1 duim dik) en van de rechterkant zit een kabel met stekker. Het ding zelf hangt in een soort rubberen klem, die weer op een plaatje zit geklemd.

Gr ;)

ewing

Beste Thuur, wederom mijn onuitsprekelijke dank voor je wijze woorden! Ik ga eens zoeken onder de motorkap en ik laat hier nog wel even weten of het gelukt is om het onstabiele toerental op te lossen.  ;)

P.S. Uit jouw woorden begrijp ik dat het jou niet gelukt is?

thuur

Citaat van: J.R. Ewing op 18-01-2007 11:45:09

P.S. Uit jouw woorden begrijp ik dat het jou niet gelukt is?

Uiteraard heb ik lang en breed gezocht en gepraat om dit opgelost te krijgen, want je wilt dat je 13 jarige auto met krap 3 ton nathuurlijk perfect stationair loopt.... ::)

Nr. 1 had ik erin en die heb ik tot 3x toe brandschoon gemaakt. Stationair was daana prima voor een paar duizend km. Uiteindelijk sprak ik een monteur die zei 'soms helpt het reinigen niet en dan moeten ze gewoon vervangen worden'. Totdat ik toevallig een 20V-rijder trof die zijn stationairregelaar had vervangen door een T-5 exemplaar. Dat pastte uiteindelijk niet goed, hij had het met stukken koperleiding passend gemaakt. We hebben ze toen omgeruild (ik bleek een T-5 kerstboompje e.d. te hebben) en ze pastten perfect. Weg houdje-touwtje, allebei mooi stationair. De mijne bleef nog heel licht varieren (frequentie ca. 1 seconde), dat heb ik er nooit uitgekregen.

Nu ik dit zo schrijf twijfel ik dus welke ik erin had zitten :eusa_think:
Nummer 1 heb ik tig maal schoongemaakt, dus dan is die van een 20V. Dan is Nr. 3 dus van een T-5. Ik zal even bovenstaande post aanpassen.

Gr 8)

pwassink

ik ga voor 1 = T5 .. zit iig in mijn '95 t5

(Dat is uiterst links op t plaatje, de Lineare uitvoering   ;D)

(had ik zopas weer schoongemaakt)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Citaat van: pwassink op 18-01-2007 12:04:03
ik ga voor 1 = T5 .. zit iig in mijn '95 t5 (ha dik zopas weer schoongemaakt)

Dan moet ik het weer terugveranderen ;D

Gr ;)

Ludo

dat ligt eraan, als je vanaf links of rechts begint te tellen...  ;D

ewing

Maar ik heb een 20V, wel uit 1995.  ???

pwassink

Citaat van: J.R. Ewing op 18-01-2007 13:39:12

Maar ik heb een 20V, wel uit 1995.  ???

Draai even t kapje van de gasklep en vaccumhandel af en kijk ?

t is maar een schroefje en je kan hem er naar voren toe afpakken, ding zit goed zichtbaar
en een (gsm) foto van de linkerzijde maakt veel duidelijk denk ik ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

ewing

Heren, Na een korte blik onder de motorkap heb ik het Bosch nummer van de stappenmotor gevonden: 0 280 140 542. Met andere woorden, op het plaatje hiervoor is het nummer "1". Hopelijk is de tweedehands stappenmotor van Hunter Volvo Parts nog een beetje in goede staat...we shall see!

Voor de liefhebbers hier nog even twee (zij het enigzins onduidelijke) shots van de stappenmotor in mijn roffel:

thuur

Aanvulling:

Bosch nummer 0 280 140 516 ( 0280140516 ) vind je doorgaans in 10V's. Haakse aansluiting en 2 polige stekker:

Overigens ook verkrijgbaar in 0 280 140 576 ( 0280140576 ):

Bosch nummer 0 280 140 542 ( 0280140542 ) vind je doorgaans in de turbomodelen. Rechte aansluiting en 3 polige stekker:

Foto's gejat van eBay. De 3e zoeken we nog, dat is volgens mij een haakse met een 3 polige stekker. 20V?

Gr 8)