Ik en mijn 850

Gestart door Loran, 10-01-2007 21:49:59

Vorige topic - Volgende topic

Loran

Nou, ik sleutel ook regelmatig aan mijn 850 dus is het misschien leuk om af en toe eens neer te zetten wat ik gedaan heb met de 850 of wat de 850 mij heeft aangedaan.

Vandaag heb ik de stoelverwarmingsklus afgemaakt. Een kleine impressie die ik schaamteloos heb gejat uit mijn eigen topic uit het elektronica-subforum hier.

De verwarmingsmat van de zitting. Na wat moeite kun je die via de voorkant eruit trekken.

Je ziet een stukje aluminiumfolie zitten. Dit heb ik over de gesoldeerde verbinding genaaid.

Foto van het stekkertje ;)

Hier zie je waar de mat verbrand is. De verbinding heb ik daarboven weer aan elkaar gesoldeerd.

In het kort komt het er op neer dat ik de stoelverwarmingsmat uit de stoel heb getrokken, vervolgens heb gesoldeerd en daarna weer terug geplaatst. Dit terug plaatsen heeft mij blauwe plekken aan de hand opgeleverd.
Omdat ik niet de gehele bekleding wou terug trekken moest ik via de voorkant van de bekleding werken. Bij het terug duwen van de verwarmingsmat moet je elke keer met je hand onder een horizontale veer in het midden van de stoel door. Daardoor blijft je hand elke keer klemmen.

Zoals je kunt zien op de foto's ben ik daadwerkelijk in de weer geweest met naald en draad! Ouderwets maar het werkt wel.

Maar eindelijk toch gelukt!

Een ander euvel van de verwarmingen zijn de thermostaten waarvan de stekkers elke keer losvliegen. Daar ben ik nog even goed over aan het nadenken en anders soldeer ik het gewoon.

Alvast dan voor jullie aandacht!
Wat heb ik allemaal tot nog toe zelfstandig gerepareerd aan mijn 850 2.5i GLT Sedan '93: - 318.000 km 850: - stoelverwarmingen - enkele lampjes -
Wat moet er nog gebeuren: - asbak - bumper - schakelaartjes - dashboardverlichting - koplampsproeiers -

Misha

Ziet er goed uit ! Ga zo door en we krijgen een soort Haynes - maar dan origineel nederlands!

Als we dan al onze "handleidingen" verzamelen en indexeren krijgen we een boekwerk dat "Het Koninkrijk der Nederlanden in de 2e wereldoorlog" van Drs. L. de Jong in afmetingen overtreft !

Ik ben altijd erg gecharmeerd van dit soort beschrijvingen, goed gedocumenteerd en met foto's. Superhandig voor als je het een keer zelf aan de hand hebt. :eusa_clap: :eusa_clap:

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Citaat van: Loran op 10-01-2007 21:49:59
Een ander euvel van de verwarmingen zijn de thermostaten waarvan de stekkers elke keer losvliegen. Daar ben ik nog even goed over aan het nadenken en anders soldeer ik het gewoon.

Deze tips ook al geprobeerd?

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=10507.msg166457#msg166457

Gr 8)

fearless

Goh bekend stoelverwarmingsmatje.  ;D  Ik heb vandaag de prijs van zo'n matje voor je uitgezocht, maar is dus niet nodig meer.  ;D  Wat een toeval.

Loran

Citaat van: fearless op 10-01-2007 22:14:24
Goh bekend stoelverwarmingsmatje. ;D Ik heb vandaag de prijs van zo'n matje voor je uitgezocht, maar is dus niet nodig meer. ;D Wat een toeval.
Mwoah, we wachten af hoe lang hij het houdt. Mocht hij alsnog doorbranden dan ben je de eerste die het weet!  ;D
Wat heb ik allemaal tot nog toe zelfstandig gerepareerd aan mijn 850 2.5i GLT Sedan '93: - 318.000 km 850: - stoelverwarmingen - enkele lampjes -
Wat moet er nog gebeuren: - asbak - bumper - schakelaartjes - dashboardverlichting - koplampsproeiers -

Loran

Citaat van: thuur op 10-01-2007 22:06:58

Gr 8)
Ja, opzich moet dat ook werken wat jij in dat topic zegt. Maar ik denk dat ik de soldeerbout er maar bij pak. Denk zelfs dat ik binnenkort een omvormer 12V->230V~ regel zodat daar de soldeerbout op kan. Zo kan ik altijd solderen, ook op locatie.

Loran

Zo, nog even een aanvulling.

Vandaag brandde zo in één keer het lampje van het koelvloeistofniveau. Dit, terwijl het niveau ruim in orde is. Morgen op aanraden van één van jullie maar even het expansievat van de koelvloeistof loshalen. Zal wel het vlottertje zijn.

Dat horen jullie nog, vanzelfsprekend met foto's!

En nee, jullie krijgen nog steeds geen foto van mijn 850 omdat eerst die bumper binnen moet zijn. Nu lijkt het net een slecht onderhouden bak en dat is ie niet! :P

FelixB

Citaat van: Loran op 10-01-2007 22:26:55
Citaat van: thuur op 10-01-2007 22:06:58

Gr 8)
Ja, opzich moet dat ook werken wat jij in dat topic zegt. Maar ik denk dat ik de soldeerbout er maar bij pak. Denk zelfs dat ik binnenkort een omvormer 12V->230V~ regel zodat daar de soldeerbout op kan. Zo kan ik altijd solderen, ook op locatie.

Of solderen op gas  :P  ;)

Ook met deze temperaturen waardeer je stoelverwarming, ik ben blij dat ik het heb laten repareren...
855R & C70 T5 cabrio automaat

Loran

Citaat van: FelixB op 10-01-2007 22:49:57
Of solderen op gas :P ;)

Ook met deze temperaturen waardeer je stoelverwarming, ik ben blij dat ik het heb laten repareren...

Ja, ik had hem vandaag even aangezet terwijl de thermostaat buiten de stoel hing. Nou, als je last hebt van een tijdelijk verminderde stoelgang dan zorgt de stoelverwarming wel even voor een goede laxering!

Loran

Vandaag had ik eigenlijk de 850 willen wassen maar de natuur was mij voor en tegen de perslucht van de natuur kan ik ook niet op. Jammer dat ze toch niet schoon worden van de natuur.

Wel heb ik vandaag het interieur gepoetst met cockpitspray. Ondanks sterk afraden op de bus spray heb ik toch het stuur met cockpitspray ingespoten. Het ziet er super uit en is er haast niet meer mee te sturen. ;D

Ook heb ik het expansievat van de koelvloeistof nagekeken omdat het niveaulampje af en toe brandt. Het vlottertje werkt verder goed dus moet ik er maar even wat vloeistof bijgooien.

Oh jah: klotewind!!!!!

Loran

Ik kwam toch regelmatig het woord 'klepstoter' tegen en ik begreep maar niet wat dat nu precies was. Gelukkig waren de mensen op de chat zeer behulpzaam waardoor Thuur mij verwees naar http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=3645.0

Ik meende nl. wat getik te horen en dat zou dan komen door klepstoters, zodoende de vraag.

Loran

De koplampsproeiers deden het naar mijn gevoel niet. Als ik de sproeier aan zet dan blijven de koplampen droog. Nu zit er voor het koelexpansievat een verdeling van uit het ruitenwisservloeistofreservoir. Deze verdeling zorgt voor vloeistof naar de ruitensproeier en naar de koplampsproeier. Ik heb het slangetje van de koplampsproeier uit de verdeling getrokken en daar de compressor opgezet. Wat blijkt? Uit beide koplampsproeiers kwam lucht! En ook een beetje vloeistof dus het pompje krijgt wel een beetje vloeistof die kant op.

Ik kan maar één conclusie trekken: het pompje is niet meer krachtig genoeg om alle sproeiers te bedienen. Zijn jullie dat met mij eens?

Dit verhaal zet ik ook nog even in een ander forumgedeelte met tekeningen! En hier staat dat topic -> http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=16901.0