Niet starten / wel starten.....?

Gestart door UrnyEstate, 16-01-2007 10:34:59

Vorige topic - Volgende topic

UrnyEstate

Zoals jullie weten hebben wij de luxe over een 850 Estate 2.5 10V te beschikken als 2e auto.

Vanovchtend deed zich het volgende probleem voor:

Koude start, geen probleem, klein ritje gemaakt (kinderen naar school gebracht) alles prima. Even terug langs huis om wat dingen in te laden en weer weg. Starten en wegrijden ging goed, na een kilometer belde mijn vrouw dat de auto begon in te houden. Aangezien ik thuis aan het werk was, vroeg ik haar om te keren en naar huis te komen. Dat ging al niet meer, intussen was ie afgeslagen en nooit meer aan de praat te krijgen. Ik ernaar toe, en inderdaad starten ho maar. Startmotor draade wel goed rond, af en toe een plof uit de uitlaat, maar aanslaan ho maar. Auto naar huis gesleept. Na hem geparkeerd te hebben toch nog één keer proberen............. Sleutel omdraaien, starten, lopen als een zonnetje. Stukje (ca.15 km) gereden en helemaal niets aan de hand. Motor loopt mooi rond, trekt goed en houdt absoluut niet in. Ook daarna (met warme motor) prima starten. Iemand enig idee?
Life is too short to drive slowly

Snellebaksteen

Relais 103. Gebruik de zoek funktie maar en er gaat een hele wereld voor je open.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

UrnyEstate

Ok,

Is een mogelijkheid. Alleen, hij loopt nu als een zonnetje. Alleen heel hoog in de toeren (> 5000 rpm) stottert de motor.

Is het niet mogelijk dat de motor vanmorgen na 3x een koude start verzopen was?
Zojuist ook weer een stuk van zo'n 150 km gereden en hij loopt super.
Trouwens, dit weekend wel voor het eerst Shell V-power getankt... Kan dat er wellicht iets mee te maken hebben?

thuur

Citaat van: UrnyEstate op 16-01-2007 22:11:38
Is het niet mogelijk dat de motor vanmorgen na 3x een koude start verzopen was?

Je kunt de motor wel degelijk verzuipen (heeeeeel kort stukje rijden en dan de auto wegzetten). Maar een verzopen motor wil moeilijk aanslaan. Een motor die loopt is nooit verzopen. Dus afslaan is nooit een gevolg van een verzopen motor ;)

Gr 8)

UrnyEstate

Als ie "verzopen" is, lees in korte tijd veel te veel brandstof heeft gehad, kan ie toch ook ellendig lopen? Ik vergelijk het maar met een opwarmende motor laten lopen op een handchoke, die stopt er ook een keer mee. Of zit ik nu helemaal fout?

thuur

Je schrijft toch:

Citaat van: UrnyEstate op 16-01-2007 10:34:59
Starten en wegrijden ging goed, na een kilometer belde mijn vrouw dat de auto begon in te houden.

Gr ???

UrnyEstate

Citaat van: thuur op 17-01-2007 23:05:55
Je schrijft toch:

Citaat van: UrnyEstate op 16-01-2007 10:34:59
Starten en wegrijden ging goed, na een kilometer belde mijn vrouw dat de auto begon in te houden.

Gr ???

Thuur

Daarin heb je gelijk. Alleen hij klonk en stonk als verzopen toen ik 'm de eerste keer zonder resultaat probeerde te starten. Vandaar de vraag ok?

thuur

Citaat van: UrnyEstate op 19-01-2007 19:19:09
Daarin heb je gelijk. Alleen hij klonk en stonk als verzopen toen ik 'm de eerste keer zonder resultaat probeerde te starten. Vandaar de vraag ok?

Het gaat me niet om het "gelijk hebben", als we maar duidelijk zijn ;)

Ja, zoals ik schreef kun je een 850 verzuipen. Motor is koud, je start hem, rijdt 10 meter en zet de motor uit. Dan laat je de motor weer afkoelen en op het moment dat je weer wilt starten is er nog een te rijk mengsel aanwezig. Koude start is altijd een rijk mengsel en dit resulteert in een verzopen 850. Let wel: ze hebben het niet allemaal.

Remedie: gaspedaal op de vloer en doorstarten maar. De motor loopt in het begin 'rottig' en er zal een flinke benzinewalm om de auto hangen.

Maar als de motor eenmaal loopt, dan slaat ie niet af omdat ie verzopen is geweest.

Plotseling afslaan is meestal relais 103. Als je zoekt hierop kun je lezen of deze verhalen je bekend voorkomen.

Gr ;)

UrnyEstate

Thuur,

Ik heb me intussen al behoorlijk ingelezen op het onderwerp relais 103. Vanwege het feit dat ie er nu pas 1 keer mee gestopt is hebben we besloten e.e.a. even aan te kijken. Mocht de auto binnenkort weer dezelfde kuren vertonen, dan gaan we tot vervanging / reparatie over. Zitten de problemen m.b.t. dit relais altijd in de solderingen, of gaat het soms ook verder? Zo nee, dan is de solderingen vernieuwen toch ook een adequate oplossing?

Gr,

Urny

Ron850tdi

Citaat van: UrnyEstate op 17-01-2007 22:40:51
Als ie "verzopen" is, lees in korte tijd veel te veel brandstof heeft gehad, kan ie toch ook ellendig lopen? Ik vergelijk het maar met een opwarmende motor laten lopen op een handchoke, die stopt er ook een keer mee. Of zit ik nu helemaal fout?

Je eerder gemelde verhaal klinkt mij in de oren als een slecht functionerende lambda-sonde: identieke verschijnselen gehad bij n andere benzine-auto (koud starten ok, na korte rit slecht op t gas, inhouden, benzinestank, niet meer starten, na tijd stil weer wel, bij garage lambda-sonde vervangen en weg was t probleem - later zei een bevriende monteur dat het schoonmaken van de stekkerverbindingen van de sondekabel ook wel eens afdoende zou zijn kunnen geweest (misschien, wie weet) - deze oplossing heeft t probleem direct 100% verholpen). Maaarrrr: ik weet niet of dit voor jouw auto ook de oplossing is... suc6!

thuur

Citaat van: UrnyEstate op 21-01-2007 22:34:49
Thuur,

Ik heb me intussen al behoorlijk ingelezen op het onderwerp relais 103. Vanwege het feit dat ie er nu pas 1 keer mee gestopt is hebben we besloten e.e.a. even aan te kijken. Mocht de auto binnenkort weer dezelfde kuren vertonen, dan gaan we tot vervanging / reparatie over. Zitten de problemen m.b.t. dit relais altijd in de solderingen, of gaat het soms ook verder? Zo nee, dan is de solderingen vernieuwen toch ook een adequate oplossing?

Gr,

Urny

Solderingen breken:

Of de contacten zijn vervuild (even schoonmaken met een beetje alcohol/remmenreiniger of fijn schuurpapier.

Of de contacten zijn verbogen (even terug in vorm buigen).

Andere "problemen" met het relais zijn mij niet bekend..

Gr ;)

UrnyEstate

Van de week weer een keer hetzelfde meegemaakt.... Vanochtend relais 103 er maar eens uitgehaald. Die zag er uit als nieuw, zo ook de solderingen. Met een droge katoenen doek heb ik wat aanslag op de printplaat verwijderd, maar dat kan eigenlijk geen reden zijn van het wispelturige gedrag. Ik begin toch steeds meer aan een ontstekingsprobleem te denken.... Bougies / kabels zeer recent vervangen. Rotor en of verdelerkap?

Ludo

kijk ook eens na of de stekker op de hoofdrelais van het brandstofsysteem, soms gecorrodeerd is.

UrnyEstate

Citaat van: Ludo op 18-02-2007 02:06:38
kijk ook eens na of de stekker op de hoofdrelais van het brandstofsysteem, soms gecorrodeerd is.

Welke bedoel je?

Ludo

de (grijze) hoofdrelais zit rechts onder het zwarte afdekkapje bovenop de radiator.

"G" op deze afbeelding: