afstellen dieselpomp

Gestart door gjg, 20-01-2007 22:53:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjg

Hallo,

Ik heb vorige week mijn volvo V70 tdi uit 98 naar de dealer gebracht omdat hij aan zijn beurt toe was met de vraag of ook de dieselpomp kon worden afgesteld. Dit ook omdat het verbruik gestegen was en de auto "wat" meer rookte.
Op de rekening werd hiervoor 21 euro in rekening gebracht. Mij vraag is of er een verschil is tussen dynamische afstelling en statische afstelling van de pomp en of er verschil is in resultaat/effect. Ik lees hier wel eens wat over op`t forum.
Het roken lijkt wat verminderd maar het verbruik weet ik nog niet. Kun je aan de in rekening gebrachte kosten voor de afstelling opmaken wat voor soort afstelling er heft plaatsgevonden, of doet dit dus niet ter zake ?

Graag wat advies.
Gert jan

Ivo van bree

Waarschijnlijk is dit statisch calibreren geweest.
Autodata geeft aan dat dynamisch calibreren 0.8 uur werk is, da's zo'n 40-50 euro zou ik zeggen.

jos_br

Voor dit geld is alleen een controle uitgevoerd.

Jos.

frekko

statisch is met stilstaande motor
dynamisch is met draaiende motor

dynamisch is nauwkeuriger maar niet bij alle motoren mogelijk
bij vw (ja sorry) moet je alle tdi s dynamisch afstellen en dus ook snel  te controleren, is een paar minuten werk en samen met gebruik testapparatuur kom je wel aan de €21 voor alleen de controle

jos_br

Citaat van: frekko op 11-03-2007 22:49:09
statisch is met stilstaande motor
dynamisch is met draaiende motor

dynamisch is nauwkeuriger maar niet bij alle motoren mogelijk
bij vw (ja sorry) moet je alle tdi s dynamisch afstellen en dus ook snel  te controleren, is een paar minuten werk en samen met gebruik testapparatuur kom je wel aan de €21 voor alleen de controle

Dit geldt dus ook voor de tdi in de Volvo(zelfde als de T4). Afstellen is een half uur werk met goede apparatuur.

Jos.

A3

Ik heb gehoord dat je  onze 850 en V70 motoren tot 2000 met de klok af moet stellen. Dynamisch schijnt pas vanaf 2000 te kunnen. :eusa_snooty: Schijnt nogal een klus te zijn dus zal het ook wel wat kosten, vrees ik. :eusa_think:

Jeroentjuh

#6
Citaat van: A3 op 12-04-2007 21:11:35
Ik heb gehoord dat je  onze 850 en V70 motoren tot 2000 met de klok af moet stellen. Dynamisch schijnt pas vanaf 2000 te kunnen. :eusa_snooty: Schijnt nogal een klus te zijn dus zal het ook wel wat kosten, vrees ik. :eusa_think:

Vanaf mj2000 kun je de dynamische afstelling controleren met Vida, de modeljaren daarvoor kun je gewoon met de diagnosesleutel de dynamische afstelling controleren.....
De boel met het meetklokje afstellen is nodig wanneer alles is losgeweest, tandwielen enzow, met het klokje zet je alles op de basisafstelling zodat die start en blijft lopen, daarna moet je altijd ff dynamisch controleren/afstellen.....

Rayman

Citaat van: Jeroentjuh op 12-04-2007 21:35:00
Citaat van: A3 op 12-04-2007 21:11:35
Ik heb gehoord dat je  onze 850 en V70 motoren tot 2000 met de klok af moet stellen. Dynamisch schijnt pas vanaf 2000 te kunnen. :eusa_snooty: Schijnt nogal een klus te zijn dus zal het ook wel wat kosten, vrees ik. :eusa_think:

Vanaf mj2000 kun je de dynamische afstelling controleren met Vida, de modeljaren daarvoor kun je gewoon met de diagnosesleutel de dynamische afstelling controleren.....
De boel met het meetklokje afstellen is nodig wanneer alles is losgeweest, tandwielen enzow, met het klokje zet je alles op de basisafstelling zodat die start en blijft lopen, daarna moet je altijd ff dynamisch controleren/afstellen.....

Binnenkort maar es naar de heren van Furness dus...Voor de zekeregeit :)
Dark Side of the Force is German

jos_br

Citaat van: Jeroentjuh op 12-04-2007 21:35:00
Citaat van: A3 op 12-04-2007 21:11:35
Ik heb gehoord dat je  onze 850 en V70 motoren tot 2000 met de klok af moet stellen. Dynamisch schijnt pas vanaf 2000 te kunnen. :eusa_snooty: Schijnt nogal een klus te zijn dus zal het ook wel wat kosten, vrees ik. :eusa_think:

Vanaf mj2000 kun je de dynamische afstelling controleren met Vida, de modeljaren daarvoor kun je gewoon met de diagnosesleutel de dynamische afstelling controleren.....
De boel met het meetklokje afstellen is nodig wanneer alles is losgeweest, tandwielen enzow, met het klokje zet je alles op de basisafstelling zodat die start en blijft lopen, daarna moet je altijd ff dynamisch controleren/afstellen.....

Ik heb hier nu toch ook auto's vanaf '97 dynamisch afgesteld, dus zo moeilijk is dat niet.