Fluctuerende verlichting in en out

Gestart door RenéV70, 22-01-2007 00:30:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik48

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met een V70 classic 1997.
Oorzaak;
Overgangsweerstand tussen de + pool van de accu en  de klem van de + kabel en tevens overgangsweerstand van de +kabel in de accuklem .
Dit is eenvoudig te controleren door na een rit de kabel en pluspool even aan te raken als zewarm tot heet zijn dan pool en klem van binnen schoon maken en aansluiting van kabel in klem controleren.
Succes
Erik

Tamarzilla

Misschien domme opmerking,

Maar de problemen Klinken als veroorzaakt door een slecht massa contact.
T5, rica getuned

JoopS

Citaat van: Tamarzilla op 14-02-2007 23:54:28
Misschien domme opmerking,

Maar de problemen Klinken als veroorzaakt door een slecht massa contact.
Absoluut geen domme opmerking.
Slecht vergelijk misschien, maar bij mijn Alfetta (ik spreek dan over 1985) was dat ook de oorzaak van hetzelfde probleem. Na alle massacontacten te hebben gereinigd was het probleem over!
Tja........

Snellebaksteen

Meestal was bij een Alfetta het probleem pas over als je de auto verkocht had....... ;D
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

JoopS

Citaat van: Snellebaksteen op 15-02-2007 17:15:39
Meestal was bij een Alfetta het probleem pas over als je de auto verkocht had....... ;D
Had ik ff geluk  :eusa_dance:
Tja........

RenéV70

Wat fluctuerende verlichting betreft kan ik me bij het punt van slechte massa iets voorstellen maar de seatbeltlampjes gaan dan toch niet onregelmatig aan en uit en dat alleen in de eerste fase van de rit?
Het gefluctueer is trouwens al een tijd niet meer aanwezig, alleen die seatbeltlampjes is niets aan verandert.
De accupolen worden niet warm en zitten goed vast.
Tja, nu nog even wachten en die zenuwlampjes zullen ook wel een keer stoppen.
Zal wel een kromme volt zijn.  ???

kyro

heb het nu is 'n tijdje in de gaten gehouden !!
en het volgende is me opgevallen !!!

als het buiten s'nachts vochtig is, dan is 't d'r
is 't 'n droge nacht geweest, is 't fluctueren d'r niet !!

raar, maar waar ::)

Raoul

Eigenlijk moet je de laadspanning ff meten als dit probleem zich voordoet.
Eerst de blauwe massabedrading naar de carrosserie controleren.(Bij de accu).Wanneer je verlichting ritmisch pendelt (1 keer per seconde)denk ik dat je spanningsregelaar in je dynamo de boosdoener is.

Wanneer je met een voltmeter op je accu meet,en de waarde schommelt van bijv.13 naar 14 volt kun je als extra controle nog even rechtstreeks op de Bplus aansluiting op je dynamo meten.Als je hier hetzelfde meet is het zeker je regelaar.Dit meten met lopende motor uiteraard.

Accuspanning ongeveer 12.5 volt.
Laadspanning met lopende motor 13.8-14.2 volt.

thuur

Citaat van: kyro op 22-02-2007 22:18:36
heb het nu is 'n tijdje in de gaten gehouden !!
en het volgende is me opgevallen !!!

als het buiten s'nachts vochtig is, dan is 't d'r
is 't 'n droge nacht geweest, is 't fluctueren d'r niet !!

raar, maar waar ::)

Klinkt als massapunten oid :eusa_think:


Gr :-\

kyro

Citaat van: Raoul op 23-02-2007 22:51:36
Eigenlijk moet je de laadspanning ff meten als dit probleem zich voordoet.
Eerst de blauwe massabedrading naar de carrosserie controleren.(Bij de accu).Wanneer je verlichting ritmisch pendelt (1 keer per seconde)denk ik dat je spanningsregelaar in je dynamo de boosdoener is.

Wanneer je met een voltmeter op je accu meet,en de waarde schommelt van bijv.13 naar 14 volt kun je als extra controle nog even rechtstreeks op de Bplus aansluiting op je dynamo meten.Als je hier hetzelfde meet is het zeker je regelaar.Dit meten met lopende motor uiteraard.

Accuspanning ongeveer 12.5 volt.
Laadspanning met lopende motor 13.8-14.2 volt.
Citaat van: thuur op 24-02-2007 01:32:47






Klinkt als massapunten oid :eusa_think:


Gr :-\

ik zal het bij een volgende garage bezoek, eens laten
doormeten !!!

wat ik me af vraag is :  daar 't al 2 jaar zo is (en 't ook niet met
de tijd toegenomen is) zouden er dan niet meer electronishe
probleempjes zich voor moeten doen, buiten de (weers-afhankelijk)
fluctuerende verlichting, over een afstand van ong. 1 km ??

wat wel grappig is:  hoe meer je hier op 't forum leest,
hoe "kritischer" je naar je auto kijkt  :eusa_think:
waar ik voorheen nog niet is naar keek: is nu wel intresant !!
(behalve voor de knip) ;)
en om een "beetje" mee te kunnen babbelen,
zolang het niet te technisch wordt ;D

echt, super forum :eusa_clap:





thuur

Citaat van: kyro op 24-02-2007 14:37:39
wat ik me af vraag is :  daar 't al 2 jaar zo is (en 't ook niet met
de tijd toegenomen is) zouden er dan niet meer electronishe
probleempjes zich voor moeten doen, buiten de (weers-afhankelijk)
fluctuerende verlichting, over een afstand van ong. 1 km ??


Dat ligt wel in de lijn der verwachting ja.


Gr ;)

kyro



zoals ??

't laat dan wel lang op zich wachten  ::)
aangezien 't er al was toen ik 'm kocht !!

thuur

Citaat van: kyro op 24-02-2007 19:17:28


zoals ??

't laat dan wel lang op zich wachten  ::)
aangezien 't er al was toen ik 'm kocht !!


O, de meeste elektronica heeft zat marge hoor. Als het echt een probleem was geweest had je het wel gemerkt. De fluctuaties worden prima opgevangen blijkbaar :)


Gr 8)

kyro

Citaat van: thuur op 24-02-2007 19:33:59


O, de meeste elektronica heeft zat marge hoor. Als het echt een probleem was geweest had je het wel gemerkt. De fluctuaties worden prima opgevangen blijkbaar :)


Gr 8)

oke, dus niks dringends !
laat 't toch maar oplossen !!
you never know ! ;)

RenéV70

Citaat van: kyro op 22-02-2007 22:18:36
heb het nu is 'n tijdje in de gaten gehouden !!
en het volgende is me opgevallen !!!

als het buiten s'nachts vochtig is, dan is 't d'r
is 't 'n droge nacht geweest, is 't fluctueren d'r niet !!

raar, maar waar ::)

Ik ben er inmiddels achter dat het fluctueren er is, of erger is als het vochtig is en/of regent, dus Kyro, je hebt het aardig bij het rechte eind. Ook gaan de abs/remlampjes dan branden en ook niet bij droog weer.
Alleen nu komt het volgende, hoe los je dat op?
Ik had ook een gaatje in een van de koplampglazen dus zou er iets van kortsluiting kunnen zijn ontstaan.
Nu ik nieuwe glazen heb gemonteerd is het fluctueren me niet meer opgevallen. Even afwachten of dat zo blijft.

De seatbeltlampjes blijven lekker eigenwijs onregelmatig knipperen in de eerste fase van de rit dus die haal ik er gewoon uit. Opgelost.
Het lijkt erg op een vochtprobleem.
We gaan de nattere periode in dus ik ben benieuwd.