Fluctuerende verlichting in en out

Gestart door RenéV70, 22-01-2007 00:30:03

Vorige topic - Volgende topic

RenéV70

Wie weet iets over het volgende probleem?
Niet altijd maar wel regelmatig fluctueerd de verlichting, zowel dashboard als buiten. Het is heel duidelijk te zien en lastig voor medeweggebruikers die denken dat er geseind wordt.
Ook gaan mijn rode rem en gele abs-dashboardlampjes onregelmatig aan en bij contact af en weer aan, verdwijnt het euvel voor onbepaalde tijd.
Remvloeistof is voldoende.
Kan dit met elkaar te maken hebben omdat het omstreeks de zelfde tijd begon?
Het is een V70 td maart '99 en 316 dkm.
Thanks alvast voor meedenken.
René

elianmars

RenéV70

Zou kunnen, zal ik morgen eens proberen met wat freubelen. Dat moet effect hebben. Zat ook aan de lichtschakelaar te denken, dus ook een beetje pielen met dat ding.

Jeroentjuh

Electrisch gedeelte contactslot denk ik.....

elianmars

Citaat van: Jeroentjuh op 22-01-2007 00:53:05
Electrisch gedeelte contactslot denk ik.....

Dat bedoel ik ook eigenlijk, ja.

RenéV70

Ik heb zitten pielen met de sleutel in het contactslot en de lichtschakelaar maar deze keer bleef de verlichting stabiel.
Zal het nog vaker proberen tijdens de rit als het weer tevoorschijn komt.
Zou het iets te maken kunnen hebben met de laadcapaciteit van de dynamo? ???

JaapT-5

Laadcapaciteit? Lijkt mij geen gekke suggestie. Ik heb met een Volvo 740 meegemaakt dat de koolborstels versleten waren. Ik heb nu nog steeds "het elektrische deel" van het contactslot in de kast liggen dat volkomen ten onrechte (maar wel á 70 eurie..)is vervangen. Daarna de koolborstels gedemonteerd, vervangen en weg waren alle elektrische problemen.
In de V70 zou - voor zover ik dat in de gauwigheid zie- de spanningsregelaar WAARAAN DE KOOLBORSTELS VASTZITTEN los/vervangbaar zijn.
Testen van de laadstroom zou ik zeggen en ook de spanningsregelaar met koolborstels uitbouwen en (laten) controleren.

Suc6, in ieder geval...

Jaap
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

reneetje

Je relais achter het contactslot is overleden (bijna althans )
Komt vaker voor, is eenvoudig zelf te vervangen.

Dit is de hoofdrolspeler

Complete handleiding is hier [/color] te vinden.
Dacht dat ie ongeveer 60 euro kost bij de dealert.

Sucses

Rene ;)

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

RenéV70

Reasons for replacing the switch include; ABS/TRACS light staying on but upon wiggling the key will go out, headlights with intermittent operation, especially over bumps, difficulty getting out of park at times and wiggling the key helps, seat belt lights not going out.

Indeed indeed... ook de seatbeltlights gaan zo nu en dan aan dus het lijkt er verdacht veel op.

Naamgenoot René, tot zover bedankt voor de tip, ik ga er mee aan de slag.

RenéV70

Heb een gebruikt relais van een V70 met weinig km gemonteerd maar het is niet beter geworden. Ik kan me niet voorstellen dat in twee relais precies het zelfde probleem zit ook al is hij niet nieuw.
De gordellampjes gaan hoofdzakelijk in het begin van de rit onregelmatig aan en uit. Tijdens langere ritten komt weinig voor. Alleen het irritante onregelmatige fluctueren van de verlichting stoort me behoorlijk.
De oplossing van Reneetje gaf veel hoop maar helaas.
Next please. ???

thuur

Tja, het is een typisch kwaaltje, dus het is niet uitgesloten dat het ander contactslot het euvel niet heeft... :eusa_think:

Wat is de spanning op de accu als:
motor uit?
motor stationair?
vanaf 1500 toeren?

Gr :)

kyro

Citaat van: RenéV70 op 22-01-2007 00:30:03
Wie weet iets over het volgende probleem?
Niet altijd maar wel regelmatig fluctueerd de verlichting, zowel dashboard als buiten. Het is heel duidelijk te zien en lastig voor medeweggebruikers die denken dat er geseind wordt.
Ook gaan mijn rode rem en gele abs-dashboardlampjes onregelmatig aan en bij contact af en weer aan, verdwijnt het euvel voor onbepaalde tijd.
Remvloeistof is voldoende.
Kan dit met elkaar te maken hebben omdat het omstreeks de zelfde tijd begon?
Het is een V70 td maart '99 en 316 dkm.
Thanks alvast voor meedenken.
René

heb helaas voor je niet de oplossing, maar bij mijn v70 tdi  '97  292000 km
gebeurt dit fluctueren ook !    en dan voornamelijk als het buiten kouder is ! en nog precieser: op het moment als ik overgeschakeld heb in een andere versnelling
dan zie ik dat !
alleen bij mij gaan er geen dashboard lampjes branden (ook niet ff) en is het na
1-2 kilometer weer verdwenen.    't is al 2 jaar zo, en wordt ook niet erger.

Jeroentjuh

Citaat van: kyro op 30-01-2007 00:02:04
heb helaas voor je niet de oplossing, maar bij mijn v70 tdi  '97  292000 km
gebeurt dit fluctueren ook !    en dan voornamelijk als het buiten kouder is ! en nog precieser: op het moment als ik overgeschakeld heb in een andere versnelling
dan zie ik dat !
alleen bij mij gaan er geen dashboard lampjes branden (ook niet ff) en is het na
1-2 kilometer weer verdwenen.    't is al 2 jaar zo, en wordt ook niet erger.

Dat lijkt me gewoon een accu/dynamo probleem......

kyro

Citaat van: Jeroentjuh op 30-01-2007 00:04:52
Dat lijkt me gewoon een accu/dynamo probleem......

toevallig week of 2 geleden nieuwe accu ingekomen en dynamo doorgemeten was goed.  zonder aan het fluctueer gedoe gedacht te hebben.  maar het viel me afgelopen week op dat het er nog wel is

RenéV70

He kyro,
Ik zal er eens op letten of dat bij mij ook gebeurd tijdens schakelen. De dashboardlampjes fluctueren gelijk met de buitenverlichting, dus eigenlijk alle verlichting gelijktijdig. De laatste dagen merk ik er weer niets van maar de seatbeltlights gaan nog wel onregelmatig in het begin van de rit, dat verandert niet.
Bewegen met het contactslot heeft geen enkel resultaat.

Thuur, ik heb nog geen laadmeting gedaan, ben er nog niet toe gekomen. Misschien binnenkort.