zuigerveren

Gestart door bertust5, 24-01-2007 21:38:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertust5

beste mensen
ff een vraagje:kan ik mijn zuigerveren vervangen zonder de kop te hoeven demonteren? het is een t5 van 94.
vr.gr.bertus

Misha

Ik kan het me niet voorstellen...
Tenzij je de onderkant van het blok opentrekt en dan de krukas eruit laat zakken, maar dat zal ook wel niet de bedoeling zijn denk ik...


Waarom mag de kop er niet af ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbobiker

#2
Kop en onderkant moeten er even af. Blok zelf kan op zijn plaats blijven (als je een brug hebt...)

Dan kun je de drijfstangen losschroeven en de zuigers via de bovenkant verwijderen.
De Tussenpaus

reneetje

Citaat van: bertust5 op 24-01-2007 21:38:03
beste mensen
ff een vraagje:kan ik mijn zuigerveren vervangen zonder de kop te hoeven demonteren? het is een t5 van 94.
vr.gr.bertus

Waarom zuigerveren vervangen?

Lage compressie en / of olie verbruik dan wel blauwe rook heeft 9 van de 10 keer een andere oorzaak.

Dus met andere woorden : wat doet je bewegen om de zuigerveren te vervangen?
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

bertust5

had de auto gekocht met als probleem de turbo de voor een hoog olieverbruik zorgde,"volgens duitse dealer"
regelmatig dikke mistwolk achter de auto en met de koude start hoor je dat 1 cilinder niet goed meedoet
daardoor denk ik dat van 1 cilinder de zuigerveren vastzitten of versleten zijn de auto heeft ook al 4 ton
gedraaid.graag reaktie,denk toch dat ik het blok ff helemaal open gooi.
heb de turbo al vervangen maar het probleem blijft hetzelfde.
vr.gr.bertus

)()()sT

Hmmm als je het zelf doet kun je wel eens kijken hoe het zaakje erbij ligt en weet je straks zeker dat alles nieuw is!

Succes ermee!

(Had jij niet ergens een foto hier staan toen je zuigers eruit waren Turbobiker?)

reneetje

Citaat van: bertust5 op 25-01-2007 12:20:08
had de auto gekocht met als probleem de turbo de voor een hoog olieverbruik zorgde,"volgens duitse dealer"
regelmatig dikke mistwolk achter de auto en met de koude start hoor je dat 1 cilinder niet goed meedoet
daardoor denk ik dat van 1 cilinder de zuigerveren vastzitten of versleten zijn de auto heeft ook al 4 ton
gedraaid.graag reaktie,denk toch dat ik het blok ff helemaal open gooi.
heb de turbo al vervangen maar het probleem blijft hetzelfde.
vr.gr.bertus

Carterventilatie (pot) en de turbo slangen al goed schoongemaakt?
Grote kans dat deze vol met drab zitten.

Dan eens een compressie test doen.

Een olie spoel beurt vinden de turbo motertjes ook fijn en daarna een 5w40 full syntheet erin .

De boel los gooien is in mijn ogen niet ff en het fijne is van het blok af.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

scania164

Hallo
Ik zou ook eens ff "meten''!!!
Je gaat toch niet klakkeloos een blok lostrekken??
Eerst diagnose stellen en dan verder.
Dus compressie meten en dan eventueel een cilinder lektest.
Als je de compressie gemeten hebt dan weet je in iedergeval hoe je blok is.

Groeten Chris

Johann

Citaat van: bertust5 op 25-01-2007 12:20:08
had de auto gekocht met als probleem de turbo de voor een hoog olieverbruik zorgde,"volgens duitse dealer"
regelmatig dikke mistwolk achter de auto en met de koude start hoor je dat 1 cilinder niet goed meedoet
daardoor denk ik dat van 1 cilinder de zuigerveren vastzitten of versleten zijn de auto heeft ook al 4 ton
gedraaid.graag reaktie,denk toch dat ik het blok ff helemaal open gooi.
heb de turbo al vervangen maar het probleem blijft hetzelfde.
vr.gr.bertus

Heb wel gezien bij een turbo dat er hoge mate van slijtage in de cylinders zat, vooral cylinder nummer 1 blijkbaar omdat deze aan het einde van het inlaatplenum zit. Deze auto zijn nieuwe veren opgezet en de cylinders hebben een handmatige hoon gehad. Tevens waren de klepsteelafdichtingen helemaal droog geworden. Waarschijnlijk het laatste geweest wat de olie problemen veroorzaakte.

Voor de tijd en moeite zou ik persoonlijk denk ik naar een andere motor hebben uitgekeken.

bertust5

heb gister compressie gemeten waarden zaten tussen de 9,3 en 10,vind ik vrij goed voor 4 ton.daarna lektest gedaan blies veel lucht weg langs het carter ,bij de 2e en 3e cilinder, dus ben gelijk maar begonnen alles te demonteren .Ben toch wel benieuwd wat ik tegenkom.  vr.gr.bertust5.

bertust5

heb nu de kop eraf liggen,carterpan ligt eronderuit en de zuigers zijn allemaal eruit, ziet er aardig uit maar kwam wel versleten krukaslagers tegen, worden gelijk vernieuwd+nieuwe klepseals en voor alle zuigers een setje veren ik dacht als je dan toch bezig gaat doe dit dan gelijk goed .resultaat horen jullie van de week wel. gr.beretust5.

)()()sT

En maak het geheel even af met wat foto's  8)

Succes ermee!!!!

bertust5

Heb het blok weer inelkaar zitten,nog ff een nieuwe kap voor distr.timing gekocht,zuigerveren vervangen
drijfstanglagers vervangen, koppakking+kopbouten+spruitstukpakkingen vervangen,alle klepseals vervangen, alle turbo leidingen schoongemaakt, kop gevlakt, draaid weer als een zonnetje, roken is over, en de carterdruk is zo goed als weg, en het fijne zit er weer in ,rijdt als nooit tevoren .Helaas heb ik er geen fotoos van gemaakt.Alle kosten bijelkaar kom ik op 450 euro, valt toch nog wel mee,wel alles zelf gedaan.
Gr. Bertust5
   

Norge

Kop gevlakt? Was ie zo krom dan?
Had een 850 20v
Opzoek naar een 850 TDi
Rijd nu een Escort RSturbo a 200PK

ed

Zo das niet duur. Zijn die lagerschalen zo goedkoop? Wat ik me wel afvraag is dat je eerst sprak over versleten krukaslagers, en nu schrijft de drijfsanglagers (zal wel big-end zijn) hebt vervangen. Welke zijn het? Zal wel big-end zijn. Hoe heb je  overigens geconstateerd dat deze stuk waren. Plastigage?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!