Toch is het zo!

Gestart door SIPS Master, 21-11-2002 21:25:37

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Voor s(c)ub@  ;D is het helder als water. Voor de rest helder als duidelijk.

s©ub@

pagina 56 alweer...

helder als water; daar zou ik nog even een boompje met je over op willen zetten; als je nou bijvoorbeeld het Grevelingenmeer neemt in Zeeland, waar de provinciale overheid in 2001 besloot om de sluizen open te zetten om meer brak water te creëeren kun je nauwelijks nog spreken van helder water, dus ik ben bang dat je uiteenzetting mank gaat gezien de waterkwaliteit in Nederland (qua helderheid dan)... ;D

groetjes s©ub@ ( ;) ;D )
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Reitse

Wanneer is water water? Is water water als water uit de waterkraan of is water water als water in "ons diepje" of heb je alleen water in de zee?
Enige helderheid in de vraag is wel handig... Overigens voor skoebah geldt dat helder  "transparant" is ;D

SIPS Master

Is drink altijd bier als ware het water, is dat dan ook water of valt onder een andere categorie? Het wordt tijd dat we dit es ff ophelderen of voor anderen wat transparanter maken.
Up the Irons!

Reitse

hmmm... als je alleen denkt aan de karaktereigenschap "doorzichtigheid" ofwel "helder" dan is water gelijk aan bier. Echter is bier minder transparant dan water, in dat opzicht is het dus niet gelijk aan water.

Ben

en, niet te vergeten, bier bestaat voor het allergrootste deel uit water. Eigenlijk is het gewoon water met wat hop en gerst en zo. Dat weet ik zeker, denk ik.

Van de gemoute granen is gerstemout de belangrijkste grondstof voor bier en is er in
verschillende soorten. Een aantal van de belangrijkste zijn.

PILSMOUT Is de lichtste moutsoort die er is. De gekiemde gerstekorrel wordt gedroogd met warme lucht waardoor het kiemproces stopt. Omdat zich in de pilsmout nog de meeste enzymen bevinden is deze mout de basis van de bieren die we brouwen. Zorg dat minimaal 50% van de storting bestaat uit pilsmout.

MÜNCHENERMOUT Wordt afgeëest bij 100°-105° C waarbij de kleurvorming vooral tegen het einde van het eestproces plaatsvindt.

KARAMELMOUT Wordt gemaakt door groenmout te branden op temperaturen van
170°-180° C. Het meellichaam kleurt hierbij lichtbruin. Het bier krijgt een volle moutachtige smaak bij 10 tot 15 % karamelmout van de totaal gestorte mout.

KRISTALMOUT Licht en donker, is in feite moutsuiker in gerstekorrelvorm. Voordat de mout afgeëest wordt laat men de bleekmout weken en de enzymen in de korrel bij 60°-70° C hun werk doen waarbij zetmeel omgezet wordt in suiker. Kristalmout lijkt op karamelmout, het meellichaam van kristalmout is echter glazig.

AMBERMOUT Is bleekmout dat zeer langzaam en langdurig bij een temperatuur van 140°-150° C wordt geroosterd. Hierdoor ontstaat een zeer aromatische mout. Tijdens het bewaren verliest het mout dit aroma snel.

KLEURMOUT Wordt verkregen door lichte mout in etappes te verhitten tot bv. 175° C - 215° C - 225° C in draaiende trommels, bijna tot het punt waarop de mout ontbrandt. Door het dan te besproeien met water koelt men de mout af. Dit dient tevens om het aroma te behouden. Het gebruik van kleurmout moet beperkt blijven tot maximaal 5% anders krijgt het bier een branderige bittere smaak.

TARWEMOUT Is naast gerstemout een veelgebruikte grondstof voor bier. Omdat tarwe geen beschermend kaf heeft is het kiemen vrij moeilijk. Het mouten gebeurt op dezelfde wijze als met gerst. Ook in tarwemout zitten enzymen, zelfs meer dan in pilsmout. Een bier gebouwen van alleen tarwemout is in principe mogelijk (bv. Weizendoppelbock). Het gehalte aan onoplosbare eiwitten is relatief groot waardoor tarwebieren vaak niet helemaal helder zijn. Door de vorming van een miniem gehalte aan melkzuur (0,3%) tijdens het mouten zijn tarwebieren licht zurig en daardoor zeer verfrissend.

Door te variëren met de verhoudingen tussen de verschillende moutsoorten krijg je steeds een ander resultaat.

Reitse

De mens bestaat ook voor 95% uit water... beetje kalk erbij en klaar ben je ;)

Ben

en dan verder nog:

Ongemoute granen

In de grootschalige brouwerijen is het gebruik van goedkopere ingrediënten zoals maïs (veel Nederlandse pilsners) en rijst (Amerikaanse bieren) om economische redenen aantrekkelijk. Het geeft een lichtere kleur en een droog bier waardoor het hop aroma beter tot zijn recht kan komen.

Ongemoute tarwe wordt van oudsher in bepaalde streekbieren verwerkt. Denk aan bv. Geuze- en wit-bieren. Het bevorderd de volle smaak en zorgt voor een stevige schuimkraag.

Haver werd en wordt soms nog gebruikt in witbieren (Hoegaards Wit).

Ook ongemoute gerst is goed bruikbaar en geeft het bier een pittige smaak en meer body.

Geroosterde gerst is niet gemout alleen maar geroosterd. Men gebruikt het wel in droge stout, want het heeft een gunstige werking op de vorming van een mooie stabiele witte schuimkraag en maakt de kleur donkerder.

Om tot een goede omzetting van het zetmeel uft de ongemoute granen te komen moet deze eerst gedurende 30 minuten gekookt worden. Daarna afkoelen en toevoegen aan de gerstemout.

Tarwe-, Mals-, Gerst- en Rijstvlokken

Tarwevlokken: 5% van de totale hoeveelheid graan werkt mee aan een stevig manchet van schuim zonder dat dit de smaak aantast.

Maïsvlokken: door maïsvlokken toe te voegen lijkt uw bier meer op gekocht
bier.
Gerstvlokken: geven het bier een betere smaak en beter schuim.
Rijstvlokken: verzachten de smaak van het moutextract.

Moutextract

In plaats van gemoute gerst wordt ook wel gebruik gemaakt van moutextract, waarbij wel rekening moet worden gehouden dat een kg. gerstemout niet evenveel suiker bevat als een kg. moutextract.

1 kg gerstemout = 0,80 kg moutextract vloeibaar.
1 kg gerstemout = 0,62 kg moutextract droog.

KAASIE

wat inducatief zeg.     (liekt wel teleac ofso maar dan aars)      ;D
tis maar dat je het weet of liever niet ik weet het niet maar nu wel denk ik of toch niet tis wel zeker of niet maar het staat er dus is het zo dus of gelogen ik laat het maar zo misschien is het omkeerbaar maar ik ga niet terug zeker niet terug duurt zo lang ik heb er maar 1 andersom is leuker dan heb ik er 5 er hoeven er ook niet meer misschien nog 1 dat zie je meer maar ik ben tevree of toch niet valt niet mee wat een keuze dat is reuze maar dan moet je kiezen moet het wel of niet dan is het zeker of toch niet wat een getiep want het is maar dat je het weet of niet ..........................

:P

Reitse

Mogelijkerwijs ben je bij het typen van je antwoord ergens de weg kwijt geraakt betreffende het onderwerp en persoonsvorm van je zin aangezien een volledig logische beredenering van het door jou opgepakte onderwerp zodanig gesteld zal dienen te worden dat, uitgezonderd uitzonderlijke uitgezonderde uitzonderingen, normaal gesproken een beeld over het onderwerp helderheid in zoverre dichotoom behandeld kan worden dat er met behulp van een centraal gestelde definitie een uitkomst opgemaakt kan worden teneinde een helderheids danwel transparantiediscussie zodanig af te ronden dat alle deelnemers ofwel deelneemsters of mogelijke tussenvormen zich zodanig bevredigd voelen in hun belangen dat een eenduidige conclusie opgesteld kan worden dewelke door alle discussianten onderschreven kan en vooral ook zal worden waarmee beter aangetoond is dat als je de weg kwijt wilt raken je dat beter in een serieus lange zin kan doen die ook nog daadwerkelijk enige mate van logica in zich herbergt dan een verzameling woorden op volgorde zetten dewelke met een aantal malen lezen zodanige onzin gaan vormen dat iedere lust tot lezen danwel antwoorden mensen danwel andere wezens zodanig zal vergaan dat dit topic de mogelijkheid ontnomen zal worden de 100 pagina's grens te bereiken waarmee het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de allergrootste thread op internet zal gaan vormen.
Zo, nu jij weer ;) :P

Ben

SIPS Master

Maar ze zeggen altijd, heerlijk helder Heineken.. Dan zou die vergelijking erg mank gaan, er sou dus niets van kloppen kunnen we nu dus wel stellen. Wanneer is helder helder enof transparant.

Als we dat weten, kunnen we gelijk een brief schrijven naar Heineken en hun op deze fout wijzen. Maarja, ik heb altijd geleerd dat wijzen niet mag. Zit je dus weer met dat probleem.

;D
Up the Irons!

Ben

Dat lijkt me helder !
Er schijnen echter lieden te zijn die denken dat Grolsch ook een bier is. Dat is een vergissing. Grolsch is namelijk een verzinsel van de gezamenlijke drogisten die graag paracetamolletjes verkopen.
Ik weet het zeker, denk ik!

KAASIE

bier is heerlijk helder en om te drinken, neem je genoeg, drink je omgekeerd.   das zeker.
stop dit bier in een glas, bekijk het met aandacht, het is niet heerlijk en niet helder.   das zeker .  
dus bier heeft 2 kanten.

of sla ik de plank mis.  

s©ub@

de boven en de onderkant... maar dat schijnt weer moeilijk te bepalen zijn bij vloeibaar substanties... :)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!