koelwaterslang verv.

Gestart door spitsrijder, 04-01-2007 00:32:25

Vorige topic - Volgende topic

spitsrijder

Geachte heren, en natuurlijk dames,

afgelopen 1 kerstavond vond een van de koelslangen die naar 't schutbord loopt nodig bij 5500 r/pm  in z'n 2, mij te trakteren op een spontane scheur.
Natuurlijk precies richting uitlaat spruitsuk, en geloof maar dat 't een rookgordijn kan aan leggen.
'T eerste wat door me hoofd ging was "hmmm.........koppakingen van 5 cyl. gaan nie zo gauw........................." :eusa_sick:.
Gelukkig altijd een zooitje meuk achter in de bak liggen, om eventuele gestrande medemensen uit de brand te kunnen helpen ::)...............dus noodrep. met een pijpie en twee slangeklemmetjes, en, hee wat geinig d'r ligtnogeencankoelvloeistofindebak, mijn weg weer kunnen vervolgen.(was in de middle of,..... juist daar)

Maar nu, Kheb al ff zitte kijken, en vandemiddag een nieuwe slang gehaald,
die dus nu nog op schutbord/kachel radiateur moet.
Wil dit wisselen van de slang zonder veel heisa gaan, of gaat dit vrij snel/soepel?
En ook, hadden of moeten erbij de nieuw slang op de koppelingzijde ook (staal),nieuwe afdicht ringen/rubbers? En is er speciaal gereedschap nodig om de slang aan de schutbord zijde los te halen?
Of is het gewoon "plug & pray"?

Magazijnmeneer bij Volvo wist dat ook niet, want was niet zijn afdeling, en sleutelmeneer was ff nie in de buurt, en de zoekfunctie zegt "zoek 't maar uit!"

Duszzz, nuttige tips zijn welkom, voordat ik 't op een manier ga los halen zoals meneer Volvo 't zich niet had voorgesteld.

Gegroet, Menno

spitsrijder

Let but,

gheb al gevonden.

spitsrijder

Afgelopen zondag de slang verv. inclusief nieuwe o-ringen en snelkoppeling..........
Jammer dat de nieuwe slang op de snelkoppeling/o-ringen blijft lekken :(
Heb 'm d'r nu al ongeveer een X of 5 eraf/erop gehad, op verschillende manieren (o-ringen eerst in kunstof huis, daarna eerst op de slang, oude plastic koppeling met de extra kunstof ring weer geprobeerd, enz, enz.).
Maar nog geen soelaas.
Had wel kachel, maar wou 't nog ff snel doen voor 't begon te vriezen..................
resultaat is dus dat 't  nu vriest, en ik geen kachel/verwarming heb(doorverbonden). :eusa_wall:
Verdenk dat er een scheurtje in 't kunstof huis zit, alhoewel de nieuwe slang wel heel makkelijk in de o-ringen schuift.
Doe ik nou iets nie goed, of ben ik veroordeeld tot een nieuw aansluit blokje, en zo ja, weet iemand dan mischien partnummer en event. de prijs van dit klein nood?

Gegroet, Menno

HanV70

Er zitten in elke aansluiting twee o ringen, de o ringen worden gescheiden door een platte kunstof ring. (o ringen zit dus niet tegen elkaar)

Ik weet het niet meer zeker, maar dacht dat je de koppelingen een kwartslag moet draaien.

Denk wel dat als de kachelaansluitning nog in de auto gemonteerd is, het een heel prutskarwei is.

Er zijn topics op dit forum, die laten zien hoe je de tussenleiding kachelradiator/schutbord kunt demonteren.

spitsrijder

Citaat van: HanV70 op 24-01-2007 21:58:43
Er zitten in elke aansluiting twee o ringen, de o ringen worden gescheiden door een platte kunstof ring. (o ringen zit dus niet tegen elkaar)

Ik weet het niet meer zeker, maar dacht dat je de koppelingen een kwartslag moet draaien.

Denk wel dat als de kachelaansluitning nog in de auto gemonteerd is, het een heel prutskarwei is.

Er zijn topics op dit forum, die laten zien hoe je de tussenleiding kachelradiator/schutbord kunt demonteren.

Hej Han,

Bedankt voor je reactie.

Dat van o-ring/plastic ring/o-ring, wist ik al, maar dat de koppeling daarna een kwartslag gedraaid moest worden niet!
Staat ook niet vermeld bij de beschrijving/tekening van de nieuwe snelkoppelingen/o-ringen set.
De oude koppelingen hoefde ook geen kwartslag los........................
Wat ik zo op 't oog ff snel gezien heb is dit ook niet mogelijk, maar zal er van de week nog extra op letten.
Foto's en andere info had ik al gevonden via de zoekfunctie, kon d'r alleen niet wijs uit worden of de snelkoppelingen/kunstof huis vaker lekken, dan wel stuk gaan.

Gegroet, Menno

spitsrijder

Vandaag nog maar een keer proberen, en wederom geen succes :(
1/4 slag draaien is in ieder geval nie mogelijk.
Weet 't nu zeker, d'r zit een scheurtje in 't aansluithuis.
Morgen maar gaan bestellen.

Nog maar een keer dan, partnummer/prijs, iemand???

Menno.