SC90x: soms geen radio-ontvangst (en -geluid)

Gestart door ©orné, 01-02-2007 01:15:04

Vorige topic - Volgende topic

rpakuypers

Citaat van: thuur op 29-01-2011 21:50:15
Heb je helemaal geen radioontvangst soms?

Gr ???

Klopt, radio geeft wel aan dat er zenders zijn maar geluid valt weg. Dan op CD-3 drukken en er is wel cd-geluid. Als er radio is dan is het geluid prima en het ontvangst ook.

Groet,
Roger

Wout309t

Ik heb ook zo'n apparaat. Prima ding als hij het doet, maar 1/3e van de tijd doet de radio het dus niet...
2011 V70 2.0T R-Design MT

rpakuypers

Denk dat hier een markt is voor een ervaren hersteller ..................

Groet,
Roger

Sbv

Hier af en toe ook dat de SC-901 totaal niet meer ergens op reageert. Stekker aan de achterkant van de radio even los halen en dan weer vast zetten en we kunnen er weer tegen. Onlangs dit voor 2e maal gehad, en derhalve dan nu maar de SC-900 er weer in gezet.

rpakuypers

Citaat van: Sbv op 31-01-2011 23:03:49
Hier af en toe ook dat de SC-901 totaal niet meer ergens op reageert. Stekker aan de achterkant van de radio even los halen en dan weer vast zetten en we kunnen er weer tegen. Onlangs dit voor 2e maal gehad, en derhalve dan nu maar de SC-900 er weer in gezet.

Dat lapmiddeltje werkt bij mij niet (meer) .............................. wel vreemd dat de SC-805 geen enkele storing vertoond.

Groet,
Roger

thuur

De radio in de 90x wordt door een microprocessor afgehandeld. Om stereo te krijgen zal er dus een redelijk sterk signaal nodig zijn. Ik heb het boekje niet bij de hand, maar probeer de radio eens op Mono te zetten voor een tijdje?

edit:
CiteerFM stereo reception
Stereo reception places very high demands on the signal quality which means the type of distortions previously mentioned become even more obvious. The signal strength needs to be stronger for good stereo reception and this limits the effective range of the sender.

We hope that this information proves to be useful and provides you with a better understanding of the problems related to car radio reception.

Reception conditions are not always optimum and this is, of course, beyond our control.

However, we have endeavored to make the Volvo Audio System of a quality that will enable you to enjoy the best possible reception no matter what the reception conditions may be.

Radio antennas
NOTE: Always lower the antenna when using an automatic car wash or entering a garage.

The antenna should be cleaned at least every 15,000 miles (24,000 km) or more frequently if needed. Use WD40* for cleaning.

Spray the antenna with WD40 and wipe it clean and dry with a rag. Spray it again. Lower and raise the antenna. Wipe it clean and dry again. Lower and raise the antenna 4-6 times.

Make sure it is dry and free from dirt or lubricating oil.

* Avoid spraying WD 40 on any painted surfaces as this could cause damage to the paint.

Diversity antenna (dual antenna system)
Certain models are equipped with the optional Diversity dual antenna system. Two antennas are connected to the radio through two separate sockets, allowing for better reception and reducing the effects of static or multipath distortion of FM reception.

De oplossing lijkt dus een 2e antenne..

Gr :eusa_think:

rpakuypers

Citaat van: thuur op 01-02-2011 12:07:48
De radio in de 90x wordt door een microprocessor afgehandeld. Om stereo te krijgen zal er dus een redelijk sterk signaal nodig zijn. Ik heb het boekje niet bij de hand, maar probeer de radio eens op Mono te zetten voor een tijdje?

edit:
CiteerFM stereo reception
Stereo reception places very high demands on the signal quality which means the type of distortions previously mentioned become even more obvious. The signal strength needs to be stronger for good stereo reception and this limits the effective range of the sender.

We hope that this information proves to be useful and provides you with a better understanding of the problems related to car radio reception.

Reception conditions are not always optimum and this is, of course, beyond our control.

However, we have endeavored to make the Volvo Audio System of a quality that will enable you to enjoy the best possible reception no matter what the reception conditions may be.

Radio antennas
NOTE: Always lower the antenna when using an automatic car wash or entering a garage.

The antenna should be cleaned at least every 15,000 miles (24,000 km) or more frequently if needed. Use WD40* for cleaning.

Spray the antenna with WD40 and wipe it clean and dry with a rag. Spray it again. Lower and raise the antenna. Wipe it clean and dry again. Lower and raise the antenna 4-6 times.

Make sure it is dry and free from dirt or lubricating oil.

* Avoid spraying WD 40 on any painted surfaces as this could cause damage to the paint.

Diversity antenna (dual antenna system)
Certain models are equipped with the optional Diversity dual antenna system. Two antennas are connected to the radio through two separate sockets, allowing for better reception and reducing the effects of static or multipath distortion of FM reception.

De oplossing lijkt dus een 2e antenne..

Gr :eusa_think:

Ik heb al alle toetscombi's gebruikt en geen enkele werkt, maar ik zal het eens proberen. Mijn 850 heeft een electrische antenne met een behoorlijke hoogte dus dat van het slechte signaal lijkt me stug. Maar goed, ik ben ook maar een ict'er en geen techneut .........

Groet,
Roger

©orné

Citaat van: rpakuypers op 01-02-2011 19:50:48
... Maar goed, ik ben ook maar een ict'er en geen techneut .........

Nu, ik ben ook ICT-er - geen enkele reden voor "maar"! :eusa_naughty:

Bij gebrek aan een corrigerend alter ego -wij zijn notoir eigenwijs- heb ik toch maar de techneut uitgehangen. Het moest toch iets te maken hebben met slechte contacten, maar dan heel fijngevoelig want de koude van de afgelopen weken was een duidelijk "schakelpunt": vrieskou = radio, opgewarmd = geen radio. Maar waar moet je dat zoeken? 't Ding nogmaals volledig gedemonteerd en met een multimeter te lijf gegaan, et voilà!
Achterin, tegen de achterwand, zit een stuk pcb met alle connectors. Rechts zitten daar, op een alu koelrib, een tweetal ICs (TO220-behuizing). Dat (b)lijken de versterkers van het antenne signaal te zijn, en daarvan waren de contacten bijzonder slecht gesoldeerd: net bolletjes kwik met resten zuur ipv mooi uitgevloeide heuveltjes.

Bij het bekijken van de foto's die ik ter documentatie maakte blijkt dat ik ook nog een diode opnieuw gesoldeerd heb. Zie onderstaande opname. Deze diode staat aan de componentenzijde los van de pcb, en is nogal geoxideerd - dat lijkt verder geen invloed te hebben.

Waarom me dat eerder niet is opgevallen? Geen idee... Opnieuw gehecht, en onafhankelijk van de omgevingstemperatuur speelt de radio weer! :eusa_dance:
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

thuur

Citaat van: ©orné op 28-02-2011 23:15:34
Bij gebrek aan een corrigerend alter ego -wij zijn notoir eigenwijs- heb ik toch maar de techneut uitgehangen. Het moest toch iets te maken hebben met slechte contacten, maar dan heel fijngevoelig want de koude van de afgelopen weken was een duidelijk "schakelpunt": vrieskou = radio, opgewarmd = geen radio. Maar waar moet je dat zoeken? 't Ding nogmaals volledig gedemonteerd en met een multimeter te lijf gegaan, et voilà!
Achterin, tegen de achterwand, zit een stuk pcb met alle connectors. Rechts zitten daar, op een alu koelrib, een tweetal ICs (TO220-behuizing). Dat (b)lijken de versterkers van het antenne signaal te zijn, en daarvan waren alle contacten bijzonder slecht gesoldeerd: net bolletjes kwik ipv mooi uitgevloeide heuveltjes.
Waarom me dat eerder niet is opgevallen? Geen idee... Opnieuw gehecht, en onafhankelijk van de omgevingstemperatuur speelt de radio weer! :eusa_dance:

Good stuff! Bedankt voor het delen.

Gr :eusa_clap:

rpakuypers

Achterin, tegen de achterwand, zit een stuk pcb met alle connectors. Rechts zitten daar, op een alu koelrib, een tweetal ICs (TO220-behuizing). Dat (b)lijken de versterkers van het antenne signaal te zijn, en daarvan waren alle contacten bijzonder slecht gesoldeerd: net bolletjes kwik ipv mooi uitgevloeide heuveltjes.

Chapeau !!

Groet,
Roger

GeertG

Geweldig  :eusa_clap:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

©orné

(Foto en verklarende tekst toegevoegd aan mijn bijdrage van gister.)
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

©orné

Nou breekt m'n klomp! De radio doet 't toch niet (meer?)!! Hoewel, een paar keer kwam wel er een verkeersmelding door cassette of CD heen. Als ik op dat moment overschakel op radio speelt deze gewoon, maar bij een nieuwe rit weigert hij toch weer. Display toont dan of de bewaarde RDS-info of "PI seek", maar scant niet verder dan de volgende .5 MHz op FM.

Ik heb weinig animo om 'm nog eens uit elkaar te halen - ik laat 't er maar bij.  :eusa_wall:

rpakuypers

Citaat van: ©orné op 16-03-2011 01:25:55
Nou breekt m'n klomp! De radio doet 't toch niet (meer?)!! Hoewel, een paar keer kwam wel er een verkeersmelding door cassette of CD heen. Als ik op dat moment overschakel op radio speelt deze gewoon, maar bij een nieuwe rit weigert hij toch weer. Display toont dan of de bewaarde RDS-info of "PI seek", maar scant niet verder dan de volgende .5 MHz op FM.

Ik heb weinig animo om 'm nog eens uit elkaar te halen - ik laat 't er maar bij.  :eusa_wall:

De mijne doet het nu 5% van de tijd nog maar. Ik ga vandaag eens op zoek naar een fatsoenlijk soldeerstation en dan neem ik hem wel zelf onder handen ........ het is immers geen rocket sience.

Groet,
Roger

rpakuypers

Vanmorgen maar eens even de radio gedemonteerd :

Hieronder de verbindingen die waarschijnlijk voor de problemen zorgen.

En dan nog de corrosie die te zien is.

Dinsdag maar even aan mijn collega van de afdeling techniek geven want hier ga ik met mijn soldeerbout "maatje koevoet" niet aan beginnen .... een goed soldeerstation heb ik hier in de buurt nog niet gevonden.

Groet,
Roger