SC90x: soms geen radio-ontvangst (en -geluid)

Gestart door ©orné, 01-02-2007 01:15:04

Vorige topic - Volgende topic

©orné

Laatstelijk vertoont mijn SC-901 (van February 1997) wat kuren: hij heeft af en toe geen radio-ontvangst meer. En dan plots weer wel, en dan gaat het lange tijd weer goed. Ik laat bv. de radio spelen en draai het kontakt uit, bij volgende keer kontakt inschakelen is er dan geen radio-ontvangst meer. Cassette of CD's spelen wel, maar radio niet. Als ik er dan weer een poosje niet aan denk, en overschakel op radio werkt-ie weer normaal.  ???
De antenne-indicator linksonder toont 2 tekens, dat geeft toch aan de er wèl ontvangst is? Als je voorkeuzes kiest gaat-ie zoeken, en bv. TP knippert.

Ik heb de unit er al eens een paar keer uit gehad, af- en weer aangekoppeld, antenne er ook uit en weer in, waarna dan soms weer radio doorkomt.
Vanmiddag dus niet, en ik ben 't nu eigenlijk wel zat...

Iemand die hier licht over kan laten schijnen?

(Trouwens: weet iemand -een link naar- details van de aansluitingen? Dank daarvoor!)
Hoe veilig en comfortabel je aankomt is van belang, niet hoe snel!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

©orné

Citaat van: ©orné op 01-02-2007 01:15:04
Iemand die hier licht over kan laten schijnen?

Zal ik dat dan maar zelf doen? Gisteravond ging de radio na zo'n 5 minuten ingeschakeld te zijn vanzelf weer spelen. Vochtprobleem? Het is vooralsnog te onregelmatig om -voor mij- daar iets zinnigs over te roepen...

Citaat van: ©orné op 01-02-2007 01:15:04
(Trouwens: weet iemand -een link naar- details van de aansluitingen? Dank daarvoor!)
Behalve een paar topics waarin de versterker, de CD6- en Dolby-connector de revue passeren ben ik nog niet tegengekomen wat de pinbezetting van de twee vierkante (oa. voeding, verlichting en snelheidsindicator) connectors precies is. Spanning is makkelijk, maar de rest...
Niemand met toegang tot de technische (digitale) documentatie?

Mijn dank is groot!
Het leven mag dan net een snelweg lijken, mijn leven wil ik er niet op eindigen...

elianmars

Valt het tuner gedeelte echt weg, of is alleen de ontvangst weg? Gaat er gezocht worden naar kanalen, of blijft-ie gewoon dezelfde frequentie staan?

©orné

Citaat van: elianmars op 03-02-2007 09:47:07
Valt het tuner gedeelte echt weg, of is alleen de ontvangst weg? Gaat er gezocht worden naar kanalen, of blijft-ie gewoon dezelfde frequentie staan?
De ingestelde frequentie blijft staan, maar als ik een andere voorkeuze kies zegt-ie "PI Seek <freq>", die <freq> staat dan stil op de volgende "stap" (bv. 99.2 als 99.1 de voorkeuze was) . De frequentie zie je dus niet "scannen". Ik weet zo niet precies of Scan (knop indrukken) ook gaat scannen, ik neem aan van wel.
Kan het niet proberen, want ben erheen gelopen: hij speelt nog steeds "dus" een vocht- of temperatuurprobleem kan 't niet zijn want nu is het "koud" cq. nogal frisjes en alles is erg vochtig.

Het lijkt echt de radiogolf die niet doorgegeven wordt - terwijl de antenne-indicator toch minstens de 2 kleinste (meest rechtse) antennes toont. Tenminste, ik begrijp dat die de ontvangststerkte van het radiosignaal moeten aangeven.

elianmars

Toch denk ik dat je het probleem in de antenne aansluiting of kabel moet zoeken.

thuur

Bij een Estate loont het zich ook om naar de antenneversterker te kijken of daar nog wel alles prima aan is gesloten.

Of die 2 antennetjes voor de sterkte staan weet ik niet, staat dat in het boekje?

DIT TOPIC heb je ook al gezien?

En je bedoelt de pin-out van deze stekker?
Citaat van: elianmars op 15-12-2005 23:03:40

Gr 8)

©orné

Ik krijg net een PM met een vraag van BartRas (en hier is dus n'n antwoord); om eoa reden heb ik geen bericht van Thuur's bijdrage gehad, terwijl ik wel op mijn eigen draadje geabo'd ben (was? eens nakijken). En zo vaak ben ik niet op 't forum, gezien mijn beperkte tijd (nu ook 1:50 's nachts...).

Citaat van: thuur op 03-02-2007 11:26:57
Bij een Estate loont het zich ook om naar de antenneversterker te kijken of daar nog wel alles prima aan is gesloten.
Zie onder - bij gelegenheid...

DIT TOPIC heb je ook al gezien?
Net even gescand: lijkt er niet op, want nooit slechte of ook maar storende ontvangst, tenzij door grote afstand tot bron of andere logisch verklaarbare oorzaak als berg, tunnel, etc.
De ontvangst valt helemaal weg, maar de ingestelde freq blijft staan, net als de RDS data; bij handmatig afstemmen volgt heel lichte ruis, bij scannen blijft-ie rondjes lopen (begint telkens bij 88.5 MHz). Zou idd. slechte aansluiting in radio of versterker kunnen zijn, maar radio openmaken is me op front en 1 deksel eraf niet gelukt. Hoe verder? Radio naar voren trekken, wat "jutteren" en weer terug drukken leek ook 1x te helpen, maar dat bleef bij 1x.
Sinds mijn laatste annoncering van 03-02-2007 (zie eerder in deze thread) is de radio prima blijven ontvangen. Suf geval!
Maar ik zal binnenkort proberen eea (nogmaals) na te zien. Geef me maand of 3-4, want ik ga over 2-3 weken een tijd naar donker Afrika en ben druk met allerlei noodzakelijke voorbereidingen; slapen valt daar ook onder, maar dat schiet er zoals nu wel eens bij in  :(

En je bedoelt de pin-out van deze stekker?
Citaat van: elianmars op 15-12-2005 23:03:40

Dat geloof ik wel; ik meen me te herinneren dat er één draadje (donkere tint, zwart/paars?) los zit en ergens op de bundel vastgeplakt, eerder vanavond bedacht ik dat dat het automagische volume wel eens kon zijn want dat lijkt niet te werken terwijl het wel is ingeschakeld.

Of die 2 antennetjes voor de sterkte staan weet ik niet, staat dat in het boekje?
Dat dacht ik onthouden te hebben uit mijn Deutsche Buchlein, ja... (cmiiw!)

elmarconi

Ik kan je de hand schudden. Heb precies hetzelfde gehad met mijn oude CR-906. Op onverklaarbare wijze valt daar het radiosignaal weg, of beter gezegd, komt niet door bij een koude start. Na enige tijd (random 1-30 min) CD/cassette te hebben geluisterd, doet de radio het weer. Eea valt te zien op display door de tekst --WAIT-- als ie een zender aan het zoeken is.

Heb meermalen de radio en antenne onderzocht. Het enige wat ik reproduceerbaar kon vonden was als ik aan de antennekabel frommelde, dat hij vrijwel direct weer "pakte". Omdat ik een grijze ipv zwarte CR-906 voor een nette prijs kon kopen via dit forum (Thnx Daniel), die ook nog beter smoelt in de V70 heb ik dat gedaan. Sindsdien geen problemen meer gehad. Ik verdenk dan ook de oude radio, en dan met name de antenneaansluiting (corrosie?)

Dat friemelen aan de antenneaansluiting kun je zelf ook ff doen. Radio eruit, op de versnellingspook, ff friemelen aan de achterkant.
--
Autogas Inside . . .

llinssen

Ik heb zoiets gehad met mijn 901. In die zin dat de radio leek te bevriezen. Geen geluid, niet scannen van zenders.

Zekering los en weer vast (ja, dan ben je alle voorkeurzenders kwijt) en opgelost.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: elmarconi op 16-03-2007 15:10:56
Ik kan je de hand schudden. Heb precies hetzelfde gehad met mijn oude CR-906. Op onverklaarbare wijze valt daar het radiosignaal weg, of beter gezegd, komt niet door bij een koude start. Na enige tijd (random 1-30 min) CD/cassette te hebben geluisterd, doet de radio het weer. Eea valt te zien op display door de tekst --WAIT-- als ie een zender aan het zoeken is.

Heb meermalen de radio en antenne onderzocht. Het enige wat ik reproduceerbaar kon vonden was als ik aan de antennekabel frommelde, dat hij vrijwel direct weer "pakte". Omdat ik een grijze ipv zwarte CR-906 voor een nette prijs kon kopen via dit forum (Thnx Daniel), die ook nog beter smoelt in de V70 heb ik dat gedaan. Sindsdien geen problemen meer gehad. Ik verdenk dan ook de oude radio, en dan met name de antenneaansluiting (corrosie?)

Dat friemelen aan de antenneaansluiting kun je zelf ook ff doen. Radio eruit, op de versnellingspook, ff friemelen aan de achterkant.

Solderingen ook nagekeken?

Citaat van: thuur op 06-07-2006 19:19:51
Zo heb ik de antennestekkersoldering al vaker aangetroffen in een 'Volvo'-radio. Als je goed kijkt zie je dat de tin geen hechting heeft met het metaal van de pin. Beide pinnen zijn van de middelste aansluiting van de antennestekker, eentje hiervan is zelfs helemaal niet gesoldeerd...

En dit is na het opnieuw solderen. (Is een beetje dof geworden omdat ik wat fanatiek met een borsteltje was..)

Gr ;)

BenC70ES

Citaat van: llinssen op 16-03-2007 16:34:35
Ik heb zoiets gehad met mijn 901. In die zin dat de radio leek te bevriezen. Geen geluid, niet scannen van zenders.

Zekering los en weer vast (ja, dan ben je alle voorkeurzenders kwijt) en opgelost.

Das iets anders... zijn gewoon kuren van de 901 om de zoveel maanden of soms jaren.
Je bent trouwens niet de voorkeurzenders kwijt als je de radio vooraf niet te lang hebt uitgezet.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elmarconi

Citaat van: thuur op 16-03-2007 23:30:41

Solderingen ook nagekeken?

Meerdere keren, en om 100% zeker te zijn nu nogmaals. Niks te zien. Daarbij is de grijze vervanger prima in orde en ben ik dus niet van plan terug te wisselen. Iemand nog interesse in een zwarte CT-906? PM me maar.
--
Autogas Inside . . .

©orné

Nou, ik ben weer terug - en mijn radioprobleem ook. Twee weken geen last, en gister: bingo.
Net nu ik veel onderweg moet zijn - wat trouwens geen onverdeeld genoegen is, wat een drukte; maar gelukkig hebben wij Volvo 8)

Maar effe serieus, geen radio is wel retelastig want dus ook geen file-info. De antenne-friemel-actie al verschillende keren geprobeerd, zonder en onder spanning... geen soelaas.
Ik neig naar het vermoeden dat de logica het radio-signaal niet naar de versterker doorzet: als ik van voorkeuzezender wissel of het volume (ver) openzet, hoor ik wel zachte schakel-tikjes.

Citaat van: llinssen op 16-03-2007 16:34:35
Zekering... kun je meer specifiek aanduiden waar/welke? Dank!

Tamarzilla

Toch zoeken in de antenne kabel of de versterker van het antenne signaal.

Zit antenneplug diep genoeg in de aansluiting van de radio?
T5, rica getuned

Abel

Citaat van: ©orné op 03-02-2007 10:06:44
Citaat van: elianmars op 03-02-2007 09:47:07
De ingestelde frequentie blijft staan, maar als ik een andere voorkeuze kies zegt-ie "PI Seek <freq>", die <freq> staat dan stil op de volgende "stap" (bv. 99.2 als 99.1 de voorkeuze was) . De frequentie zie je dus niet "scannen". Ik weet zo niet precies of Scan (knop indrukken) ook gaat scannen, ik neem aan van wel.
Kan het niet proberen, want ben erheen gelopen: hij speelt nog steeds "dus" een vocht- of temperatuurprobleem kan 't niet zijn want nu is het "koud" cq. nogal frisjes en alles is erg vochtig.

Het lijkt echt de radiogolf die niet doorgegeven wordt - terwijl de antenne-indicator toch minstens de 2 kleinste (meest rechtse) antennes toont. Tenminste, ik begrijp dat die de ontvangststerkte van het radiosignaal moeten aangeven.
Even een update van dit topic door een nieuwe Volvo (V70 T5) bezitter. Zodra hij op kenteken staat stel ik me wel uitgebreider voor, maar de behoefte aan oplossing voor het  eerder door Elmarconi beschreven probleem is bij mij groot. Type audio is SC901, CD perfect (fantastisch geluid zeg!), maar de radio speelt verstoppertje. Tijdens mijn rit uit Dld naar huis, begon radio na ca uur rijden ineens te spelen. Nu doet hij niks meer. Heb hem al van de stroom gehad......helaas. Moet nu nog op zoek naar de antenneversterker (heb volgens mij aan beide kanten raamantenne) en/of zekering. Wie kan me vertellen waar die antenneversterker zit (heb al in de bagageruimte gezocht, maar kan niks vinden) en welke zekering ik moet hebben?