standlichten gaan niet uit

Gestart door katarsis, 02-02-2007 11:34:09

Vorige topic - Volgende topic

katarsis

hallo,
ik ben sinds eergisteren de trotse, maar momenteel wantrouwige, bezitter van een volvo 850 gle uit 95.
Het probleem dat zich voordoet is dat de standlichten blijven branden. Zelfs wanneer ik de sleutel uit het contact haal.

Op stand 2 branden alle lichten correct. Op stand 1 gaan de stadlichten uit, en blijven de standlichten branden, dus ook correct. Maar op stand 0 blijven de standlichten gewoon branden, hoewel een heel klein beetje zachter dan in stand 1.

Enkel wanneer ik de batterij ontkoppel gaan ze uit (logisch).

Iemand een idee van het probleem en de oplossing????

thuur

Hallo en welkom op het forum! Stel jezelf en de auto even voor in het 'Wie ben ik' board ;)

Wat me zo te binnen schiet:
- Geef eens een tik op het verlichtingsrelais (104/108 uit m'n hoofd)
- Maak je massapunten eens schoon, kan zijn dat je een verbruiker hebt die zichzelf een niet zo nette manier zoekt om stroom te krijgen.

Gr 8)

katarsis

ik ben even even op zoek gegaan naar het verlichtingsrelais, daarvoor de kap onder het stuur verwijderd. maar nergens die koperen spoeltjes tegengekomen. zoek ik naar het verkeerde, of zoek ik op de verkeerde plaats?

de massapunten: 2 op het motorblok, 1 achter de koplamp bij accu (hierop eindigen vele kleine kabeltjes, klopt dit?). Zijn er nog massapunten die ik moet controleren?

alvast bedankt!

katarsis

ik zocht naar het verkeerde én op de verkeerde plaats... :eusa_snooty:

we leren snel bij ;D

dank!!

katarsis

ik heb het verlichtingsrelais (104/108) gevonden. er een tik op gegeven en de dimlichten blijven branden.  :(

vervolgens het relais er uitgehaald, en ze blijven nóg branden. >:(

wanneer ik de zekeringen van de dimlichten (links & rechts) en de parkeerlichten (L&R) uit het kastje haal is rechts vooraan alles uit, links vooraan niet, en achteraan, blijft er aan beide zijden ook nog een lamp branden (de parkeerlichten?)

suggesties?? :eusa_think:

mehn

Citaat van: katarsis op 02-02-2007 13:47:15
suggesties?? :eusa_think:

Ja ik.

Ik heb het nog nooit gezien, maar het zóu natuurlijk kunnen  :eusa_think:

Heb je deze lichtschakelaar? Met het schroefje rechtsonder?

Zo ja, in welke stand staat het schroefje dan ?

A: \
B: |
C: /

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

katarsis

neen, mijn lichtknop (die ik eerst verdacht en vervangen heb) heeft zo geen schroefje.

mehn

Ok, dan gaat de vlieger niet op ;)

Welke vorm schakelaars heb je dan in de auto? De linkse of de rechtse?

XC60 D4 AWD:

Emiel

Heb je die schakelaars nog steeds niet schoongemaakt?

:evil:

katarsis

de schakelaar is dezelfe als de eerste die je toonde (met draaiknop, enkel is er geen schroefje aanwezig).

ik moet de massapunten nog schoonmaken, zal dit eerst eens proberen.

groeten,

mehn

Citaat van: katarsis op 02-02-2007 14:38:51
de schakelaar is dezelfe als de eerste die je toonde (met draaiknop, enkel is er geen schroefje aanwezig).

Dat snap ik ;)
Maar de overige schakelaars dan? Links of rechts?

XC60 D4 AWD:

katarsis

links.

heb het zekeringskastje eens dichterbij bekeken en heb mogelijk een verklaring, "zekeringhouder" (ik ken de correcte benaming niet) 23 (parkeerlichten links voor en achter) vertoont tekenen van verbranding, en is gedeeltelijk gesmolten.

hoe kan je een foto bij je boodschap voegen, dan kan ik het tonen.

mehn

XC60 D4 AWD:

katarsis

na een lange stilte...

ik heb het probleem gevonden :eusa_dance:: de vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een te zware zekering gestoken, waardoor in de koffer de bedrading is oververhit en doorgebrand  >:(.
Na het uiteenhalen van de bedrading was het verlichtingsprobleem opeens opgelost. Nu nog alle slechte kabeltjes vervangen: dat wordt een werkje van vele uren, maar het levert resultaat, dus 't is het waard!

merci voor het meedenken, wanneer dit werkje achter de rug is zal ik jullie de rest van mijn problemen (met de wagen ) vertellen  ;)

(ondertussen is het wel zalig rijden natuurlijk)

thuur

Fijn dat je het hebt gevonden, maar probeer ook de oorzaak van de gesmolten kabels te achterhalen! Zou zonde zijn als je nieuwe kabelboom ook gaat roken :-\

Gr ;)