2ehands 'goede' banden ... trillen!(Opgelost !)

Gestart door Wouter (), 02-02-2007 17:02:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wouter ()

Ik heb een eindelijk een set Titan velgen kunnen krijgen van een Volvo monteur.
Goeie jongen en Volvo fanaat en vertouw erop dat de velgen goed zijn. Dat heb ik namelijk wel gevraagd of ze wel recht waren.

Bij een bandenhandel 2ehands banden gehaald van het merk Goodyear en Dunlop.  Profiel 5mm en zien er goed uit.
Bij een handelaar in Culemborg. (is al wat over geschreven op dit forum)

Banden werden gebalanceerd maar na het rijden op de snelweg merkte ik bij 110-120 km/u toch een behoorlijke trilling.

Ik gebeld natuurlijk maar er werd gezegd dat de banden nog moesten 'zetten'
Na een uur rijden was de trilling er nog steeds. (bij 140 veel erger)

Volgende dag nog een uur gereden en nog steeds.

Ik ben naar een andere bandenboer gegaan om opnieuw te balanceren maar deze zei dat ik eerst maar even 2 weken moest gaan rijden. Hij had het ook dat dat wel eens kon gebeuren met banden die een tijdje hebben gestaan.


Heeft iemand hier ervaring mee?
Kan het ook zijn dat een band gewoon niet goed is? Bobbel ofzo?
Klopt het dan 2ehands banden eerst (soms) moeten '' zetten"?
Na hoeveel rijden moet dit toch echt wel weg zijn?
Ik rij namelijk niet zo heel per dag veel en ik wil dat het snel goed is en anders terug naar die handelaar voor andere banden/band.






Gmid

Voorzichtig met die banden boer in culemborg. Die verkoop soms raar spul. Banden waarvan profiel bijgesneden is of zo. Soms gecupt. Maar soms ook gewoon goede banden.

Ga daar alleen naar toe als je precies weet wat je doet, en als je kunt zien of banden goed zijn of niet. Als je dat niet kunt, dan kun je van een koude kermis thuis komen.



Kijk trouwens eens gewoon over het loopvlak van de band heen. Kijk of dat redelijk vlak is. Veel banden bij hem vandaan hebben hobbeltjes of rare vakjes.
Volvo C30 '12

thuur

Het kan zijn dat de banden rechtop gestaan hebben en nu een plat vlak erin hebben. Bij mijn weten gaat dat nooit meer weg (niet te verwarren met ochtendzool: dat komt vooral bij winterbanden voor die een paar dagen hebben gestaan, na een kwartiertje zijn ze warm en trekken ze wel weer bij).

Als de velgen niet recht zijn is dat meteen duidelijk bij het balanceren. Dat had de bandenboer moeten opmerken, of je hebt ergens een flinke plak slag/plakzink in een velg zitten.

Mijn advies: ga naar een andere bandenboer ;)


Gr 8)

Misha

Probeer eens voor-> achter wisselen en kijk wat het effekt is.
Soms als het van auto's afkomt die een wat extremere sporing hebben, maakt dit veel uit.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Frans Harkema

Of koop gewoon nieuwe banden. Deze stukjes rubber zijn wel je enige contact met de aardbol. Wel eens gezien wat er met een auto gebeurt als je een klapband krijgt met 140 km/u? Die auto voor me ging wel de weg af!

Maar goed, jouw feestje...... :eusa_think:

kyro

 heb dit ook eens gehad met een van de banden ( hoogte slag)
dit is vrij eenvoudig te controleren:
krik 'n wiel los van de grond
geef er een slinger aan, en hou de vlakke hand,
net boven het loop vlak.
als er hoogte slag in zit, zal de band ergens ff je hand raken.
(als je vlak over het loop vlak kijkt, kun je dat ook zien !

volgens banden specialist, veroorzaakt dit trilling
je krijgt het er alleen niet meer uit

Jeroentjuh

Citaat van: Frans Harkema op 02-02-2007 18:44:11
Of koop gewoon nieuwe banden. Deze stukjes rubber zijn wel je enige contact met de aardbol. Wel eens gezien wat er met een auto gebeurt als je een klapband krijgt met 140 km/u? Die auto voor me ging wel de weg af!

Maar goed, jouw feestje...... :eusa_think:

Tja als je al moet gaan besparen op de banden.... :eusa_snooty:

Wouter ()

#7
Citaat van: Jeroentjuh op 03-02-2007 15:47:58
Tja als je al moet gaan besparen op de banden.... :eusa_snooty:

Dat klinkt een beetje als van: je bent een sukkel als je geen nieuwe banden koopt..:-)

Je hoeft toch niet perse nieuwe banden te kopen om veilig te rijden?
Tuurlijk is dat het beste wat je kan doen maar een set goede 2ehands banden met een goed profiel etc is natuurlijk niet per definitie onveilig en altijd (meestal) beter dan een bandje van €75.

Natuurlijk kan je pech hebben dat je als leek 'genaaid' word maar daar ga ik niet standaard van uit.

In elk geval trilt 1 of meer van mijn banden nog steeds maar rij volgende week even terug naar die zaak en het zal geregeld worden werd mij beloofd.

Kyro.. bedankt voor de tip. Zat ik ook al aan te denken om dat even te doen.


Ben

Weer wat geleerd:
1. ochtendzool......mooi woord :-)
2. Tweedehands banden. En ik maar denken dat banden die er af gaan omdat ze niet genoeg profiel meer hebben, in de vernietiger (of bij de boer op het kuilgras) gaan. Ik zou nooit 2e hands banden kopen want zoals mijn goede vader altijd zei....je koopt andermans ellende!

BenC70ES

Een setje velgen van Linssen was daar ook gebalanceerd, enorm trillen, die man die plakt die gewichtjes er gewoon op 't gevoel op volgens mij!

Hier bij de bandencentrale keken ze zo  :o  zelfs gewichten in het midden en veel te veel ook, dit hadden ze nog nooit gezien!

Mijn advies: wegblijven daar... toch zeker voor balanceren van banden.  ::)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

elianmars

Ik heb niks tegen gebruikte banden kopen, hoor. Ik heb 't zelf ook regelmatig gedaan en nog nooit ellende ermee gehad.

Je moet alleen in de gaten houden dat je niet al te oude banden koopt (DOT).

Ik zou ook eens even langs een andere bandenboer gaan om de velgen opnieuw uit te laten balanceren. Ik had mijn Titans ook opnieuw laten balanceren, nadat ze gespoten waren. Dat heb ik bij een universeel garagebedrijf laten doen.
Toen ik ze op ging halen, schrok ik van de plakken lood/tin/weetikveel die er op zaten. Na ze onder de wagen gemonteerd te hebben, zijn ze er weer snel onderuit gegaan. Was niet mee te rijden.

Ik ben met het hele spul naar een "echte" bandenboer gegaan en die heeft de boel perfect gekregen, met heel weinig lood/tin/weetikveel op de velgen geplakt.


b0nkolok

Bij 100-120 trillen zijn het meestal de voorwielen. Bij 140 of meer de achterwielen. De 850 is redelijk gevoelig, dus een goede balans is echt 'verukkeluk' rijden. Een echt goede bandenboer constateert direct foutjes in velgen /banden. volg het advies van 'Elianmars' dus.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

kyro

#12
Citaat van: Wouter () op 03-02-2007 16:39:58
Citaat van: Jeroentjuh op 03-02-2007 15:47:58
Tja als je al moet gaan besparen op de banden.... :eusa_snooty:

Dat klinkt een beetje als van: je bent een sukkel als je geen nieuwe banden koopt..:-)

Je hoeft toch niet perse nieuwe banden te kopen om veilig te rijden?
Tuurlijk is dat het beste wat je kan doen maar een set goede 2ehands banden met een goed profiel etc is natuurlijk niet per definitie onveilig en altijd (meestal) beter dan een bandje van €75.

Natuurlijk kan je pech hebben dat je als leek 'genaaid' word maar daar ga ik niet standaard van uit.

In elk geval trilt 1 of meer van mijn banden nog steeds maar rij volgende week even terug naar die zaak en het zal geregeld worden werd mij beloofd.

Kyro.. bedankt voor de tip. Zat ik ook al aan te denken om dat even te doen.



het probleem met gebruikte banden te gebruiken is. die banden hebben
een bepaalde "zet"  in jouw geval zeker 3mm. om dit onder jouw auto
eruit te rijden, duurt best wel een tijdje    MITS !!!
er geen hoogte slag in zit o.i.d
ze na demontage goed opgeslagen zijn
geen profiel is bij-gesneden
het quartet niet van 4 verschillende auto's zijn gekomen ( dus:
samen geraapte set met ong. zelfde profiel diepte)
je zult merken dat er meestal rare afrol geluiden  hoorbaar zijn !
(moeilijk hier te imiteren) maar dit heeft met het zetten van de banden te maken.

al naar gelang de kwaliteit van de banden, kan het lang duren eer je
tevreden bent over het "lopen" van je gebruikte banden.
daar bij bedenkend, dat gebruikte banden onder een "vreemde auto"
in het begin wat meer "rubber eten" dan normaal.
dus als het dan "eindelijk" naar tevredenheid loopt, zul je ze weer bijna
moeten gaan vervangen, omdat je ziet dat het profiel alweer aardig
verminderd is :eusa_doh:

koop maar beter nieuwe banden !!!!!!!
je hebt er vaak veel meer,
en veel langer plezier van ;)

maar goed, dat is ieder voor zich

zie dat je de velgen ook nog  "gekregen" hebt

dan zeker nieuwe banden !!!!!!!!



Wouter ()

Goeie tips nu .... thanks.

Conclusie is dus eigenlijk dat er veel 'mis' KAN zijn met 2ehands banden waar je dus allert op moet zijn bij aanschaf maar het KAN goed(koop) werken; en veilig.
Opletten dus.

Kyro... je klinkt zo geloofwaardig als een goeie bandenboer.. :eusa_drool:

Ik ga morgen eerst die plakken lood bekijken want dat viel mij wel op dat er zo veel op ging.

Wat ik wel moet zeggen dat de zaak in mijn ogen professioneel spul had.
Balanceer apparaat had modern modern scherm en gaf grafisch simpel en mooi aan hoeveel gewicht er op moest.

Maar ja, misschien is dat apparaat ook wel weer te simpel? Zo van: plak er maar een kilo op en er trilt helemaal niks meer.
Nogmaals, ik ben een leek op dat gebied.


BenC70ES

Geloof me maar, ik denk als je er met een blinddoek lood op plakt dat ze minder trillen dan als die man ze heeft gebalanceerd!

Direct ergens laten uitlijnen en je zal zien dat er niets meer trilt, of je moest inderdaad slechte banden hebben.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!