Koelvin slaat niet aan..

Gestart door Ties, 03-02-2007 12:57:05

Vorige topic - Volgende topic

Ties

Meestal rijd ik geen file of sta ik niet zo vaak stil met draaiende motor dus blijft de motortemp altijd binnen de perken. Voor een week terug heb ik wel lang moeten wachten met een draaiende motor en toen werd de koelvloeistof zo warm dat de vloeistof eruit gegooid werd door de overdruk dop op het expansievat. Dus vanmiddag even gekeken of de koelvin wel goed werkt en daar blijkt dus de oorzaak te liggen. De koelvin slaat dus niet aan. Nou heb ik wel voor een heuleheuleheule tijd terug twee foutcodes gehad in m'n mms maar die heb ik gewist en zijn zijn daarna één keer terug gekomen. Dus toen nog maar een keer gewist (hoezo eigenwijs) en toen geen last meer van gehad.. Nu begint me wel een beetje te dagen dat deze twee dingen wel iets te maken kunnen hebben met mekaar. Bij het uitlezen kwamen de volgende codes naar voren;
5-1-4 Engine cooling fan at low speed faulty
4-3-5 heated oxygen sensor - slow response
Ik weet ook dat de koelvloeistoftemperatuursensor (3 keer letterwaarde en 2 keer woordwaarde) die in de radiateur geschroefd zit een zwakte is van de 850's dus wellicht dat het daaraan kan liggen. Maar wat ik mezelf dus afvraag is of die oxygen sensor er iets mee te maken kan hebben. Dus... mij vraag.... Hoe stel ik nu verdere diagnose?? Kan ook wel even naar de dealer bellen maar dat is te makkelijk..

Jeroentjuh

Werkt je thermostaat wel goed? Het koelfan relais die bovenop de fan zit, die gaan ook nog wel eens kapot.......

Ties

De temperatuurmeter in het dash loopt mooi op, ik weet niet of die verbonden is met de thermostaat...
Heb ook al zitten kijken naar dat relais maar daar is van de buitenkant natuurlijk niets aan te zien.. Hoe kan ik deze doormeten?

Ludo

Citaat van: Ties op 03-02-2007 12:57:05
... wat ik mezelf dus afvraag is of die oxygen sensor er iets mee te maken kan hebben.

nee heeft er niets mee te maken.
de lambdaregeling word uitgeschakeld omdat dit een gevolg is op de andere foutmelding (5-1-4)
ik denk ook de koelfan relais stuk.

Ties

Mooi, zal wel niet teveel kosten zo'n relaistje, schat ik, dus dan zal ik morgen bij onze vrienden van Vos eens een nieuwe bestellen.