schokbrekers

Gestart door albert43, 31-01-2007 10:23:13

Vorige topic - Volgende topic

albert43

Hoi volvo fans,

Ik heb een 850 estate 2,5 20v.
Ik heb een jaar terug ongeveer mijn nivomats vervangen door verzwaarde veren en een set standaard schokbrekers.
Dit met de reden omdat ik nieuwe nivomats te prijzig vond gezien ik 95% van de tijd dat ik met de auto rijdt terwijl er geen gewicht of belasting in zit.
Ik vind dit nog steeds een prima altenatief.
Maar het feit wil dat ik  de vering toch nog een beetje slapjes vind.
Nu kan ik overnemen een paar monroe schokdempers met hulpveren, dus ik denk zelf dat hij dan wellicht nog iets stugger wordt aan de achterkant.

Wie heeft er ervaring mee of kan mij er wat meer over vertellen.

Gr Albert.

albert43

Niemand reageert ??? welicht heb ik en domme vraag gesteld???? :eusa_doh:

-D©©©L-

Dit is toch het grootste compliment wat een forum kan krijgen;
geen on-topic reactie binnen een dag, dan moet er iets fout zijn  ;)

Citaat van: albert43 op 01-02-2007 12:09:33
Niemand reageert ??? welicht heb ik en domme vraag gesteld???? :eusa_doh:

Posten in het juiste board en iets meer geduld wil wel eens helpen  ;D

Citaat van: albert43 op 31-01-2007 10:23:13
Hoi volvo fans,

Ik heb een 850 estate 2,5 20v.
Ik heb een jaar terug ongeveer mijn nivomats vervangen door verzwaarde veren en een set standaard schokbrekers.
Dit met de reden omdat ik nieuwe nivomats te prijzig vond gezien ik 95% van de tijd dat ik met de auto rijdt terwijl er geen gewicht of belasting in zit.
Ik vind dit nog steeds een prima altenatief.
Maar het feit wil dat ik  de vering toch nog een beetje slapjes vind.
Nu kan ik overnemen een paar monroe schokdempers met hulpveren, dus ik denk zelf dat hij dan wellicht nog iets stugger wordt aan de achterkant.

Wie heeft er ervaring mee of kan mij er wat meer over vertellen.

Gr Albert.

Wat bedoel je precies met "slapjes"  ?  Slaat hij door op korte richels ?
Welke type dempers zitten er nu onder en hoe is het met de dempers aan de voorkant ?  ???

daytonawim

Domme vragen bestaan niet  ;)

Met de hulpveren zal ie waarschijnlijk wel hoger gaan staan achter.

Dat slappe gevoel kan ook in je banden zitten, welke maat zit er onder ?

albert43

Thankx voor de reactie, en sorry voor mijn ongeduld,

met slapjes bedoel ik dat  hij naar mijn zin te ver doorveert als ik over een drempel ga.
Aan de banden kan het niet liggen, ik heb er Michelin Premacy 205-50-16 op liggen en op de juiste spanning staan.

Ook mijn voorvering heb ik laten controleren op de test bank en die zijn goed.
Het zal wel een kwestie van gevoel zijn maar ik heb hem liever wat stugger achter.

Dus wilde ik mijn schokdempers vervangen, door dempers met hulpveren.

Dat hij wat hoger komt te staan vind ik niet erg juist mooi lijkt me.

-D©©©L-

Even voor de beeldvorming; met welke snelheid pak jij de drempels en hoe was het weg gedrag met de oude nivomats. Wat voor dempers zitten er eigenlijk aan de achterzijde ?

Ik heb er nu hulpveren onder zitten en vind hem toch wel stuiterig t.o.v. van nivomats met juiste veren.
Dit is een sedan met LPG tank, dus qua gewicht vergelijkbaar met een estate.

albert43

Nou ik ben geen scheurneus die over drempels vliegt, ik neem ze rustig.
Het zal vast mijn gevoel zijn, ik hou wel van een ietwat stugge vering.
Maar het moet natuurlijk het rijgedrag niet ten nadele komen.
Echt ervaring met nivomats heb ik niet, toen ik mijn auto kocht wist ik dat deze niet best meer waren, waarvan eentje zowiso slecht.

-D©©©L-

Of de veren ècht te slap zijn, betwijffel ik. Je zegt verder niets over het gedrag in beladen toestand of welke dempers er nu onder zitten. Daar dus ook geen aanknopings punten.
Mogelijk ben je een liefhebber van zgn. "sport" dempers,
in dat geval zou ik eens mijn licht opsteken bij een bedrijf dat ervaring heeft met 850 onderstellen.
Iedereen kan ze leveren, maar ervaring is aan ander verhaal.
Bedenk wel dat een straffer onderstel altijd ten kostte gaat van het comfort.

albert43

Ik heb er gewone schokdempers onder gemonteerd met verzwaarde veren, dit zou qwa rijgedrag moeten overeen komen met nivomats, alleen hij past natuurlijk niet de hoogte aan bij belasting.

FGG

Na het inbouwen van LPG heb ik de normale veren vervangen door de verzwaarde veren van Estate Services en dit bevalt prima. Misschien is 't inderdaad een gewenning na de nivomats.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

volvoTon

Ook ik heb last van drempels en heb het idee dat mijn wagen te laag ligt.
Zeker met een volle gastank en de wekelijkse boodschappen is het niet leuk om over een drempel te rijden.
Nu heb jij een estate en ik een sedan,en op diverse sites staan allen maar verzwaarde veren voor een estate.
Zijn ze ook te koop voor een sedan???? En waar??

volvoton :) :)

Turbobiker

Citaat van: volvoTon op 16-02-2007 21:01:39
Ook ik heb last van drempels en heb het idee dat mijn wagen te laag ligt.
Zeker met een volle gastank en de wekelijkse boodschappen is het niet leuk om over een drempel te rijden.
Nu heb jij een estate en ik een sedan,en op diverse sites staan allen maar verzwaarde veren voor een estate.
Zijn ze ook te koop voor een sedan???? En waar??

volvoton :) :)

Estate en sedan veren zijn wat maatvoering betreft gewoon uitwisselbaar. Probeer ET of EstateServices eens.
De Tussenpaus

volvoTon

Bedankt voor de snelle reactie :) :)

volvoton :)