Een week stilstaan....makkelijk starten, moeilijk draaien.....

Gestart door Pjot, 19-02-2007 16:02:23

Vorige topic - Volgende topic

Pjot

Een goede week (10 dagen) heeft mijn T5 niet gelopen.

Bij de eerste keer starten na deze periode (gisteravond) sloeg de startmotor prima aan (geen indicatie van een verzwakte accu).
Maar de motor liep ontzettend stroef (althans zo leek het). Het leek ook alsof de motor uit ging vallen, heb dan ook maar met de voet op het gas de boel aan de praat gehouden.....alles leek over na zo een 30 sec. tot 1 minuut.

Kan het zijn dat de olie van heel heeeeeeeeeel ver moest komen om de boel te smeren?
Of is hier een ander fenomeen aan de hand?

Groet
Pjot

Schnappi

wat voor olie gebruik je?

wanneer is de onsteking vervangen? kan zijn dat de bougies/verdeler/kabels versleten zijn.

wat voor merk benzine tank je?

Groeten

kyro

Citaat van: Pjot op 19-02-2007 16:02:23
Een goede week (10 dagen) heeft mijn T5 niet gelopen.

Bij de eerste keer starten na deze periode (gisteravond) sloeg de startmotor prima aan (geen indicatie van een verzwakte accu).
Maar de motor liep ontzettend stroef (althans zo leek het). Het leek ook alsof de motor uit ging vallen, heb dan ook maar met de voet op het gas de boel aan de praat gehouden.....alles leek over na zo een 30 sec. tot 1 minuut.

Kan het zijn dat de olie van heel heeeeeeeeeel ver moest komen om de boel te smeren?
Of is hier een ander fenomeen aan de hand?

Groet
Pjot

en hoe gaat het nu met starten ?  loopt ie nu wel gelijk goed,
nu die weer gelopen heeft

thuur

Controleer eens of je drukregelaar niet lekt.

En hoeveel km rijd je gemiddeld per week?

Gr ;)

Pjot

Olie:

Olie is een goede vraag, de olie die de Volvo dealer zelf voorschrijft...
Ik kan hier weinig zinnigs over vertellen, maar ik neem aan dat iedere Volvo dealer dezelfde olie zal gebruiken en dat dit ook wel te vertrouwen mag zijn, toch?

Vervangen ontsteking:

Durf ik niet te zeggen wanneer dat deze vervangen is (of dat deze uberhaupt vervangen is), kan bij stilstand de ontsteking anders reageren dan???

Merk benzine:

Zijn er merken benzine? Als het een merk is...dan is het overwegend de onbemande pomp op de hoek van de straat (goedkoop) en anders snelweg sap (niet een leverancier op te noemen). Wederom kan dit na een tijdje stilstaan van de auto invloed uitoefenen op de eerste 30 sec van het draaien van de motor?

Loopt hij weer goed nu na het starten:

JA! De motor start iedere ochtend en middag prima... Dit voorval is ook nog maar de eerste keer, omdat ik nu 10 dagen op vakantie geweest ben en de Volvo achter heb gelaten.
Dan toch misschien de accu????

Lekkende drukregelaar:

Sorry, hier moet ik afhaken...waar zit deze en hoe kan ik deze controleren op lekkage?

Wat mij onlangs is opgevallen is dat de motor stationair een aantal honderdtal toeren sneller is gaan draaien (en doet dit zeker ook niet altijd). Mij is verteld dat m dit in eventuele lekkages van vacuum slangetjes kan zitten.
Uiteraard op onderzoek gegaan.....bij draaiende motor kan ik met open motor kap een sissend geluid waarnemen (lucht ontsnappen of vals aanzuigen......) Wanneer ik aan de rechterkant van het spruitstuk een zwart met in de lengte rode strepen slangetje inknijp, houdt het sissen onmiddelijk op.....

Wellicht kunnen je hier niets mee, maar ik dacht wellicht toch aardig om te vermelden........

Gemiddeld aantal km per week:

Ik rijd gemiddeld per week zo'n 400 km...

thuur

Citaat van: Pjot op 21-02-2007 12:00:25
Olie:

Olie is een goede vraag, de olie die de Volvo dealer zelf voorschrijft...
Ik kan hier weinig zinnigs over vertellen, maar ik neem aan dat iedere Volvo dealer dezelfde olie zal gebruiken en dat dit ook wel te vertrouwen mag zijn, toch?

Nee, niet iedere dealer gebruikt dezelfde olie, maar je mag hier wel op vertrouwen ja.

Citeer
Vervangen ontsteking:

Durf ik niet te zeggen wanneer dat deze vervangen is (of dat deze uberhaupt vervangen is), kan bij stilstand de ontsteking anders reageren dan???

Ja, als je verdeelkap b.v. haarscheurtjes vertoont kan er vocht in gaan zitten. Vocht en elektra zijn nog steeds geen vrienden ;)

Citeer
Merk benzine:

Zijn er merken benzine? Als het een merk is...dan is het overwegend de onbemande pomp op de hoek van de straat (goedkoop) en anders snelweg sap (niet een leverancier op te noemen). Wederom kan dit na een tijdje stilstaan van de auto invloed uitoefenen op de eerste 30 sec van het draaien van de motor?

Een goedkope benzine heeft vaak een lagere klopvastheid en minder dopes (toevoegingen). Dit zal hoe dan ook resulteren in een slechtere verbranding. Dus meestal een hoger verbruik (goedkoop is duurkoop) en zelfs een niet mooi lopende motor of moeilijke koude start.

Citeer
Loopt hij weer goed nu na het starten:

JA! De motor start iedere ochtend en middag prima... Dit voorval is ook nog maar de eerste keer, omdat ik nu 10 dagen op vakantie geweest ben en de Volvo achter heb gelaten.
Dan toch misschien de accu????

Theoretisch: als je accu ver leeg is en de motor net gestart, dan zal er een hoge laadstroom ontstaan en dit de dynamo zwaar belasten. De stromen en belasting zijn echter begrensd in een dergelijke situatie. Mocht de dynamo toch te zwaar draaien, dan zou dit fenomeen altijd optreden.

Citeer
Lekkende drukregelaar:

Sorry, hier moet ik afhaken...waar zit deze en hoe kan ik deze controleren op lekkage?

Staat uitgebreid beschreven her en der. Zoek eens op drukregelaar en begin bij de laatste resultaten ;)

Citeer
Wat mij onlangs is opgevallen is dat de motor stationair een aantal honderdtal toeren sneller is gaan draaien (en doet dit zeker ook niet altijd). Mij is verteld dat m dit in eventuele lekkages van vacuum slangetjes kan zitten.
Uiteraard op onderzoek gegaan.....bij draaiende motor kan ik met open motor kap een sissend geluid waarnemen (lucht ontsnappen of vals aanzuigen......) Wanneer ik aan de rechterkant van het spruitstuk een zwart met in de lengte rode strepen slangetje inknijp, houdt het sissen onmiddelijk op.....

Wellicht kunnen je hier niets mee, maar ik dacht wellicht toch aardig om te vermelden........

Z.s.m. vervangen! Je zuigt ongefilterde lucht naar binnen en de motor loopt te arm. In de techniek hebben veel problemen 1 oorzaak. Zonder systematisch uitsluiten is het bijna onmogelijk een diagnose te stellen.

Citeer
Gemiddeld aantal km per week:

Ik rijd gemiddeld per week zo'n 400 km...

Ok, dat is genoeg om je injectors in goede staat te houden. Bij veel korte stukken willen deze nog wel eens vervuilen en blijven nadruppelen. Mocht je een lange rit voor de boeg hebben kun je er altijd nog eens een flesje injectorreiniger inkieperen.

Gr ;)