correcte stand airco in winter en/of zomer?

Gestart door simmz, 20-02-2007 09:10:39

Vorige topic - Volgende topic

simmz

Een ervaren volvo-rijder bij mij in de straat heeft mij eens verteld ik mijn  airco  in m'n 850 (1995) altijd op AUTO moet laten staan. En dan de temp. rond de 20 graden... Zowel in de zomer als in de winter...

Is het niet zo dat als de buitentemperatuur lager is dan de binnentemp. je beter de airco uit kunt zetten? Spaart brandstof, scheelt iets in het vermogen, laat de airco minder snel slijten...

Of zit ik nu helemaal ernaast?

thnx!

simmz
every man dies, not every man really lives

mehn

De mijne staat altijd op AUTO, maar dan op 19 graden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

simmz

ook in de winter dus. En mijn theorie over de brandstof, pk's en slijtage? is dat wat?

hoef jij trouwens geen carnaval te vieren??  :eusa_dance:

alaaf

@®-

Mijn ECC staat ook altijd op AUTO alleen de Airco heb ik in de winter weinig aan.

De AUTO stand zegt niets of dat de airco pomp aan of uit staat, deze regelt alleen de temeratuur zelf, los kan je de airco pomp aan of uit zetten.

In de winter, ieder geval één keer per week 15 minuten om te zorgen dat de olie welke in het airco circuit zit even helemaal door het circuit heen gaat zodat alles gesmeerd blijft.

En in de zomer gebruik ik de airco alleen om de warmte snel uit de auto te krijgen en op lange ritten. En ik probeer altijd netjes 15 minuten van te voren mijn airco uit te zetten zodat de verdamper rustig drooggeblazen kan worden.

viking_in_shorts

hier weer een leek aan het woord: is het niet zo dat (zelfs in de winter) de airco automatisch aangaat bij de "voorruit ontwasem" stand? ik had begrepen dat de airco zorgt voor droge lucht en dat daarmee de ruiten minder beslaan ??

@®-

Citaat van: viking_in_shorts op 20-02-2007 10:01:21
hier weer een leek aan het woord: is het niet zo dat (zelfs in de winter) de airco automatisch aangaat bij de "voorruit ontwasem" stand? ik had begrepen dat de airco zorgt voor droge lucht en dat daarmee de ruiten minder beslaan ??
Klopt als de voorruit ontwaseming aan staat dan slaat de airco pomp inderdaad wel aan. Maar dan regel je het weer zelf en dus niet AUTO.

Taranis

Citaat van: viking_in_shorts op 20-02-2007 10:01:21

Yep, heb je gelijk in. Alvast heb je de airco uitgezet dmv het knopje (dus het rode lampje brandt in de 850 of dat oranje lampje brandt in de C70), en je zet de voorruitontwaseming aan, dan schakelt de airco alsnog in. Bij de 850 is dat binnen niet zichtbaar, het rode lampje blijft branden. Bij de C70 springt het groene lampje dan aan, en nadat je de voorruitontwaseming weer uitgeschakeld hebt, het oranje lampje weer...

)()()sT

Ja maar.....

Onder de ??? graden (ik geloof tegen het vriespunt) gaat de airco pomp niet aan. Als ik bij vrieskou de ontwasem stand kies hoor ik wel de klik van de airco, maar het toerental springt niet iets om.

Het is in ieder geval belangrijk om, als je de airco gebruikt, de pomp inderdaad een minuut of 10 vantevoren uit te schakelen. Dit om je verdamper te sparen (een wat zwakker punt bij de Volvo airco's ;))

Laat de  8) maar komen!

simmz

dus als ik een ridje maak van 15 minuten in een snikheet Italie... kan ik precies 5 minuten de airco aanzetten?  en dan de laatste 10 minuten je een ei uit zweten? Vet zo'n airco...  :eusa_clap:

thnx man!

simmz (nog 6 dagen...)

@®-

Citaat van: )()()sT op 20-02-2007 14:08:31
Ja maar.....

Onder de ??? graden (ik geloof tegen het vriespunt) gaat de airco pomp niet aan. Als ik bij vrieskou de ontwasem stand kies hoor ik wel de klik van de airco, maar het toerental springt niet iets om.

Het is in ieder geval belangrijk om, als je de airco gebruikt, de pomp inderdaad een minuut of 10 vantevoren uit te schakelen. Dit om je verdamper te sparen (een wat zwakker punt bij de Volvo airco's ;))

Laat de  8) maar komen!
Klopt.
Onder de 3 grdaen is de airco beveiligd, en zal de pomp niet aanslaan om bevriezing van het koudemiddel te voorkomen, met als gevolg drooglopen van de pomp die dan snel zal vast lopen.

Citaat van: simmz op 20-02-2007 14:12:26
dus als ik een ridje maak van 15 minuten in een snikheet Italie... kan ik precies 5 minuten de airco aanzetten?  en dan de laatste 10 minuten je een ei uit zweten? Vet zo'n airco...  :eusa_clap:

thnx man!

simmz (nog 6 dagen...)
In principe wel.

Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ik heb alle reparaties van het aircosysteem meegemaakt in de 2 jaar dat ik de 850 nu heb en ik wil er nu eens van gaan genieten zonder dat ik weer snel geld uit mijn zak hoef te trekken.

Daarbij komt ook dat als jij je airco aanzet voor een rit van 15 minuten en de temperatuur buiten zo 35 graden is het al heel snel in de auto een graad of 20 zal worden. Is voor je lichaam een hele slechte temperatuurs wisseling.

simmz

ok. duidelijk verhaal. De conclusie is dus eigenlijk;

- Airco in een 850 is redelijk gevoelig.
- Dus "handle with care" en geniet er lang van...
- Laat hem gewoon aanstaan en kijk er verder niet naar om, en de gevolgen zijn voor jezelf...

thnx allemaal!

weer een 850-mysterie opgelost!

simmz

pwassink

Je hebt nog een voordeel in de hete zomer als je hem tijdig uitzet:

De comfortabele lage temperatuur binnen loopt dan langzaam op tot gelijk aan of iets hoger als buiten de auto,
als je dan uitstapt is t niet van Kadeng! en is je lichaam ook al een beetje op de hitte voorbereid.

(los van t feit dat de airco dat zelf ook fijner vindt naar mijn idee een minstens even goede reden om dat te doen)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

)()()sT

Ja.... klopt idd. Peter,

Ik zou sowieso niet voor een kort stukkie die airco aanzetten... ritje met de ramen open en genieten van het mooie motorgeluid is minstens zo prettig  :eusa_boohoo: :eusa_dance:

Probleem is, wanneer de auto's (vooral met ECC) nieuw zijn en zakelijk bereden worden, dat men de airco ALTIJD aanheeft (lease-auto; wat interesseert mij die extra brandstof, en gaat er iets kapot: boeie) dat die airco's dus in feite het meest belast worden lijkt me...

Ik ga in ieder geval met beleid met dat ding om, heb echt geen zin in defecten (wie wel ;))

Taranis

Citaat van: @®- op 20-02-2007 14:26:31
Onder de 3 grdaen is de airco beveiligd

7 graden ;) (volgens m'n instructieboekje althans)

Zelf vind ik het bloedirritant dat je bij 4 graden boven 0 bijvoorbeeld de airco niet meer kunt gebruiken om te ontwasemen.

Bouma206

ik ontwasem nooit met de airco. Als je de airco dan afzet gaat hij 9 van de 10 keer weer beslaan als hij al beslagen is.
Ik zal hem trouwens vanmiddag toch eens even aanzetten om het circuit weer even te laten draaien. Bedankt voor de tip.
Fryslân boppe!!!!