Hands free autotelefoon

Gestart door volvoTon, 27-04-2003 18:33:14

Vorige topic - Volgende topic

volvoTon

Wie o wie kan mij helpen?? :(
Ik dacht eindelijk een goede Carkit te kopen(nokia) alleen kom ik het volgende probleem tegen,WAAR LAAT IK DE LUIDSPREKER EN ANTENNEDOOSJE??
Wie heeft hier ervaring mee?

volvoTon

Peth©oni

Ik toevallig in mijn R een nokia handsfree set ingebouwd.
Ik heb mijn speaker onder het plafond aan de passagierskant gemonteerd en de centrale er boven met ramenkit vast gezet.
(met antenne doosje bedoel je denk ik de cetrale...)
antenne overigens vast geplakt achter de achter uit kijk spiegel.
vlak er voor de microfoon....

suc7

Danny

Ik heb de luidspreker onder de bestuurdersstoel hangen, en de standaard microfoon in de kunstof stijl aan de bestuurderskant gemonteerd, werkt perfect en je hebt geen zwanehalsmicrofoon nodig.
Waar de antenneversterker ligt weet ik niet, die zat er al in!

Succes en groeten

volvoTon

Alvast bedankt voor de reacties. :)
Ik ga het een en ander proberen (hopenlijk lukt het) als er iets tegen zit (of als het lukt) horen jullie het wel.

volvoTon ;)

2.520V

Bij mij zitten beide bovenin de voetenruimte van de passagier, daar is net ruimte genoeg. ;)
Jan.
En daarnaast ook nog een Volvo 144 B18 uit 1968!!

Volvo heerst...

ed

Het "antennekastje" kun je boven de voetenruimte achter het schot plakken (3 of 4 schroefjes), de speaker erbuiten tegen het schutboard bij de voeten van de passagier. Zo wordt het door professionele bedrijven ook vaak ingebouwd.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

marcelV70R

ik heb de speaker aangesloten op de originele speaker boven in het dashboard, de draden liggen er al alleen even bij de radio zoeken welke draad je moet hebben.
deze van de euro stekker los knippen en aan de draad van de carkit zetten en je hebt perfect geluid over 2 boxen.
de unit zit bij mij aan de bijrijders kant onder het dashboard kastje

KIM

Ik heb de centrale kast onder het kastje van mijn dashboardkastje gemonteerd.
Voor de luidsprekers maak ik gebruik van een "audio mute" kastje; deze zorgt ervoor dat bij gebruik van de telefoon alle radiospeakers uitgeschakeld worden en dat het geluid van de telefoon over de voorste speakers gaat. Je kunt deze kastjes bij een radio / telefoonzaak wel kopen. Ik heb er indertijd fl 100,- voor betaald.

ed

Op een originele nokia carkit zit al een mute aansluiting (gele draad). Alleen je radio moet dat ondersteunen.
Het geluid wordt van je radio onderdrukt als je belt, alleen het geluid komt dan nog steeds uit het bijgeleverde speakertje (is prima te verstaan overigens).
Zo'n kastje heeft inderdaad het voordeel dat het signaal over de speakers van je radio komt.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvoTon

Iedereen bedankt.
Het was wel veel werk om alles los te maken maar dan heb je ook wat.
De luidspreker en de antenne zitten aan de kant van de bijrijder (helemaal onder bij het handschoenenkastje) de microfoon uiteraard boven de deur ter hoogte van mijn hoofd.
En het mooiste is HET WERKT PERFECT. ;D ;D

volvoTon    

ed

Ton,

De antenne kan eigenlijk alleen maar goed werken als hij van buiten de auto straalt. Je auto werkt als een kooi van Faraday, wat wil zeggen dat elektromagnetische straling welke buiten de auto ontstaan er niet binnen kunnen dringen. Omgekeerd is ook het geval: straling welke binnen de auto ontstaat kan niet naar buiten dringen. Dat betekent dus dat de straling van je antenne binnen de auto blijven hangen. Dit kan twee gevolgen hebben:
1. De ontvangst wordt minder
2. De straling ontvang jij
Dat laatste is veel onderzoek over gedaan, maar nog niet spectaculair veel over bekend. Het gaat immers over je gezondheid, dus ik zou er geen risico mee nemen.
Je kunt dit simpel oplossen door de antenne op het raam te plakken (als je tenminste zo'n raamplak antenne hebt). Door de richtwerking van de antenne straal je naar buiten ipv van naar binnen. Anders zit er maar 1 ding op: aan de buitenkant.
Ik heb hem zelf aan de bijrijderskant op het raam geplakt. Vrij eenvoudig door de draad van de antenne langs de rechterkant van het dashboard te geleiden. Als het goed is zit bij je antenne een soort lijm voor op je raam. Alternatief is de antenne in je bumper te monteren, maar dat is veel werk.

In je verhaal praat je maar over drie componenten:
De telefoonhouder, de luidspreker en de antenne. Er moeten echter vier componenten zijn: een stuurkastje, een telefoonhouder, een luidspreker en een antenne. Deze antenne wordt niet standaard bij de carkit geleverd, maar moet je er los bij bestellen. Heb je deze wel aangesloten?

volvoTon

Nee het uiteinde van de antenne ligt gewoon los in de auto maar de telefoon werkt perfect .
Zowel de uitgaande als de inkomende gesprekken.

volvoTon

ed

Begijp ik dan dat je de kabel die aan de carkit zit los in de auto hebt liggen zonder extra antenne?

volvoTon

Ja hij ligt gewoon onder het dashbordkasje zonder op een antenne te zijn aangesloten.
Hoezo kan dit dan kwaad??  

volvoTon

s©ub@

Ton;

daarmee heb je kans dat je de eindtrap van de antenneversterker van de carkit opblaast (einde carkit dus)... de carkit is gemaakt voor speciale GSM antennes; die moet je er dus wel op zetten... het makkelijkste in dit geval is een "on glass antenne" te kopen en die midden bovenin op de voor- of achterraam te plakken en daar die kabel op te bevestigen... zonder dit gaat het geheid kapot...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!