V70 classic; Koppelingsperikelen bij 1 en achteruit, stroef schakelen

Gestart door Henk-Jan, 21-02-2007 11:03:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk-Jan

Even getest, na een ritje de auto in zijn vrij laten lopen.

Koppeling intrappen; eerste keer dat je in de achteruit wilt, of de 1, geeft hij niet thuis. Hij wil er niet in. 2 van de 3 keer proberen wil hij niet.

Emiel

Prise as smeren. Is al eens eerder over geschreven, lees de posts van 'Volvospecialist' maar eens. Bak moet er iig onderuit.

Henk-Jan

Nou, koppeling is los geweest. Wat een verschil! Schakelen gaat super soepel, koppeling zelf gaat heel makkelijk en het aangrijppunt is nagenoeg gevoelloos (als in; hij loopt helemaal van ontkoppeld tot gekoppeld linear door zonder ineens op te pakken/tikken).

Afin, werkt als een trein... hopen dat het zo blijft! :) Ik zal, zodra het weer het wat toelaat, nog even wat foto's posten.

robbedoes

Henk-Jan, bij koppeling op laten komen grijpt mijn koppeling plots aan. Toerental valt dan plots weg, kortom doseren koppeling is klote. Had jij dat ook? (Inschakelen in 1 en R bij mij slecht een beetje stroef.)

Voor alle aandrijfexperts: bij het gas loslaten / bijgeven lijkt wat speling in de aandrijflijn te zitten (v70 2.4 170, okt '99). Auto schokt dan, met name in 1e. Kent iemand dit fenomeen, misschien elektronische gasklephuis (ETM) dat niet goed functioneert/meebeweegt met beweging van gaspedaal of moet ik het meer bij de motor zoeken (speling krukas?).
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

Henk-Jan

Klopt wel ja, hij loopt nu heel soepel op en grijpt zonder geweld aan.

Ze hebben de plaat/drukplaat verwijderd, nieuwe koppelset, nieuwe bedieningscyl., prise-as gesmeerd en 2x alle olie vervangen.

robbedoes

Heb een afspraak gemaakt bij de dealer om platen, drukgroep en krukaskeerring te vervangen en oh ja niet vergeten  ;)  de prise-as te laten reinigen en smeren.

Hiermee moet het probleem van het schokkerig oppakken van de koppeling tot het verleden horen. Ik heb echter ook speling in de aandrijflijn dwz bij lastwisseling (loslaten gas/gas geven)  >:(  Koppelng speelt hier m.i. geen rol, want motor is gewoon gekoppeld. Ik vermoed dat het om de homokineten gaat, als de auto in zijn 1 staat met handrem los kan ie een stukje voor en achteruit.

Nu vraag ik me ven af of het niet handig zou zijn als de motor er onderuit wordt gehaald, dit tegelijk te doen. Moet niet zoveel extra moeite en kosten zijn, of zijn die homokineten erg prijzig?

Tips welkom  :D  voordat ik de auto wegbreng (9 mei).

R
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

Emiel


robbedoes

>500  :eusa_sick:
< 500   :eusa_angel:

Enige indcatie???
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

thuur

Bij de dealer: reken op 300 euro per homokineet. Je hebt er 4 ;D

Zou je niet eerst controleren of het niet gewoon de motorsteunen zijn?


Gr 8)

robbedoes

 :'(

Ik denk dat het m'n motorsteunen niet zijn, als ik wagen heen en weer duw, beweegt het blok nauwelijks heen en weer.

Zojuist nog even geprobeerd. Ik hoor bij heen en weer duwen trouwens wel een klik, één bij heen- en één bij terug.  ??? Het klonk afkomstig van één locatie, ergens in de buurt van de versnellingsbak. Homokineten zitten toch vlak bij de wielen?  :eusa_think:


Btw ik dacht maar 2 voorwielen te hebben  ;D Was ik maar iets technischer.
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

thuur

Citaat van: robbedoes op 22-04-2007 17:49:30
:'(

Ik denk dat het m'n motorsteunen niet zijn, als ik wagen heen en weer duw, beweegt het blok nauwelijks heen en weer.

Zojuist nog even geprobeerd. Ik hoor bij heen en weer duwen trouwens wel een klik, één bij heen- en één bij terug.  ??? Het klonk afkomstig van één locatie, ergens in de buurt van de versnellingsbak. Homokineten zitten toch vlak bij de wielen?  :eusa_think:


Btw ik dacht maar 2 voorwielen te hebben  ;D Was ik maar iets technischer.


Volledig off-topic, maar goed:

Speling op de aandrijfassen (dwz de tandwielen in de bak en de homokineten) is volledig normaal. Uiteraard kan door slijtage de speling abnormaal groot worden wat zich uit in minder rijplezier.

Bonken in de aandrijflijn bij lastwissel (tijdens schakelen/gas los/etc.) komt meestal van 1 of meer versleten motorsteunen. De bovenste is snel gecontroleerd: bak in 1 (AT in D), handrem los, motorkap open en tegen de auto duwen. Je ziet nu het blok bewegen, maar als je vrij grote scheuren in het bovenste rubber ziet (op het stuk wat verticaal loopt) is het tijd voor een nieuw rubber.

Onderste rubber bij distributie: auto opkrikken, wiel er af, spatscherm (2 plastic moertjes lossen) opzij vouwen en een breekijzer tussen het blok en subframe zetten. Als je naar beneden beweegt mag het blok niet los van het rubber bewegen.


Als de homokineten versleten zijn hoor je een ge-rikketik bij ca. halve stuuruitslag en gasgeven (raam open). Stuur je naar links, dan is de rechterkant verdacht en vice versa. Controleer ook of de ashoezen niet gescheurd zijn en vetvrij. Als eerste gaan meestal de buitenste homokineten.



Gr ;)

robbedoes

Citaat van: thuur op 22-04-2007 19:27:03

Volledig off-topic, maar goed:

Speling op de aandrijfassen (dwz de tandwielen in de bak en de homokineten) is volledig normaal. Uiteraard kan door slijtage de speling abnormaal groot worden wat zich uit in minder rijplezier.

Bonken in de aandrijflijn bij lastwissel (tijdens schakelen/gas los/etc.) komt meestal van 1 of meer versleten motorsteunen. De bovenste is snel gecontroleerd: bak in 1 (AT in D), handrem los, motorkap open en tegen de auto duwen. Je ziet nu het blok bewegen, maar als je vrij grote scheuren in het bovenste rubber ziet (op het stuk wat verticaal loopt) is het tijd voor een nieuw rubber.

Onderste rubber bij distributie: auto opkrikken, wiel er af, spatscherm (2 plastic moertjes lossen) opzij vouwen en een breekijzer tussen het blok en subframe zetten. Als je naar beneden beweegt mag het blok niet los van het rubber bewegen.


Als de homokineten versleten zijn hoor je een ge-rikketik bij ca. halve stuuruitslag en gasgeven (raam open). Stuur je naar links, dan is de rechterkant verdacht en vice versa. Controleer ook of de ashoezen niet gescheurd zijn en vetvrij. Als eerste gaan meestal de buitenste homokineten.



Gr ;)

:eusa_wall: zit ik wéér off topic!!!

Bedankt voor tip. Volgens mij beweegt motor niet, ook geen geluid dat aan versleten ophangrubbers doet denken. Blij te horen dat wat speling erbij hoort, maar hij heeft nog geen 170k gelopen  :eusa_think:  Ben erg benieuwd wat voor fantastische roadmaster de vorige eigenaar is geweest  ::)
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

robbedoes

Vandaag auto klaar, koppeling, drukgroep en hele rimbam vervangen. Enorme verbetering bij het doseren van de koppeling bij het wegtrekken vanuit stilstand en terugschakelen, koppeling grijpt heel laag al aan en heel soepel, kortom super  ;D

Nu de rekening nog  :'(  die zou na het weekend op de mat vallen. Gelukkig deze maand vakantiegeld!
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

robbedoes

Eur 908,81 incl btw (arbeid, koppelingset, bedieningcilnder)

Valt me mee.
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

Henk-Jan

Hm, blij da tik nog garantie had en het snel constateerde. Het overschakelen gaat prima en zeer snel, alhoewel ik op mijzelf moet letten bij veel toeren niet te snel te willen schakelen.  :eusa_naughty: Niet dat ik dat heel vaak doe hoor, hij moet langer mee. Maar soms moet het even  :evil:.

Af en toe ploft hij wel... een soort roffel rofffffeelll... prut ... plop... roffeelll tijdens het overschakelen. Klinkt heerlijk, maar of het 100% gezond is... hehehe :) (wil ik dat weten?  :eusa_doh:)

Het enige wat ik nu nog constateer is dat hij troef uit zijn versnelling wil soms, dus de pook uit de 2 of 3 trekken gaat soms stroef... lijkt alsof de pook tegen de 'geleider' schaaft en niet goed gesmeerd is. Maar dat is voor de volgende beurt, gaan de remmen ook gelijk want die zijn wat rillerig (krom).