V70 classic; Koppelingsperikelen bij 1 en achteruit, stroef schakelen

Gestart door Henk-Jan, 21-02-2007 11:03:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk-Jan

Ik heb een kleine vraag over het schakelen/koppeling van mijn 'nieuwe' V70 2.4 uit 2000.

Hij rijdt subliem, dat even voorop. Echter één constatering;

... als het koud is, of hij heeft een uurtje of 8 stil gestaan krijg ik de koppeling niet in zijn 1 of achteruit. Een keer of wat pompen biedt niet echt soelaas, als ik doorzet beweegt de auto wel wat maar koppelen ho maar... na even draaien en wat frutten lukt het wel. Daarna niet echt problemen. Wel merk ik dat hij in zijn 1 wat nerveus optrekt... maarrr... dat is even bijzaak. DE pook zelf vind ik soms ietswat stroef inschakelen, maar ik hoor verder geen rare geluiden en tandenschrapen etc.. soms pakt hij wél ineens...

Ik heb hem nét laten schoonmaken (nieuwe olie, smeren etc.) bij de volvo dealer. Ik merk dat eea wel soepeler gaat en dat het optrek gedrag in met name zijn 1 zonder horten en stoten verloopt, lekker soepel weer.

Alleen wil hij nog steeds niet altijd even makkelijk in zijn achteruit na koud starten, even in zijn 1 duwen (moet er toch ook zo ingaan, niet duwen?) lukt het wel. Met file rijden wil hij na een tijdje met koppeling omhoog na stilstand niet zondermeer in zijn 1, even koppelen en weer wat duwen en het gaat wel weer soepel...

Kan dat aan de pook zelf liggen of de afstelling (kabels)? Ik tast even wat in het duister hier... koppeling schraapt niet of iets, wil er gewoon niet in (of lastig).

)()()sT

Misschien wat afstelling (techneuten, kom maar :))

Sowieso handig om voordat je in de achteruit gaat even in de 2 en 4 te gaan... helpt ook altijd wel (ik heb het probleempje ook wel vaker)

Succes!

Henk-Jan

Hoi )()()sT,

Klopt, in zijn 2 of 4 springen helpt soms... maar moet ik dat zondermeer accepteren van een V70 van ruim 14k met 175k op de teller? Mag aannemen dat ik een gezonde koppeling/schakeling mag verwachten... tijdens file rijden wordt het anders een onaangename bezigheid. Zie graag hoe/wat de techneuten hierover denken... :)

Esveldt

Hier staat ook wat.

Op het forum staat al heeeeeeeeeeel veel geschreven.

Neem rustig de tijd.  ;D

Henk-Jan

Ja, had al gezocht en topic ook op volvo-forum gezet... helaas nog niet echt concrete oplossingen gezien.

Dit komt wel goed in de buurt;

Some of these cars require greater force to select 1st or reverse gear. If 1st or reverse gear is stiff, but the other gears operate normally or are less stiff, the clutch is slipping. This is caused by excessive friction between the input shaft and the clutch hub. A new procedure of cleaning and lubricating the gearbox input shaft is now used by Volvo.

If your car has this problem then contact a Volvo dealership.

   1. Remove the gearbox.
   2. Place a sheet of paper with a small hole in it over the input shaft to protect the concentric slave cylider. This MUST be done as the cleaning oil can damage the seal in the throwout bearing.
   3. Spray cleaning oil, part number 1161398 on the splines and brush with a brass wire brush, then wipe clean.
   4. Repeat above process.
   5. Spray lubricant, part number 1161614 on to the input shaft. Spray from side to side whilst turning the shaft. Wipe off any excess
   6. Reinstall gearbox.

Maar ik denk dat de partnummers anders moeten zijn, temeer om dat het een V70 betreft uit de laatste series classic (2000).

Ik zoek nog even verder... :)

Henk-Jan

okay, 18 verzamelpagina's doorgewerkt... <pakt koffie> ... ik ga het even aankijken, nog wat testrijden enzo.

Ik vermoed toch dat het in de koppeling zit, al dan niet via een slip (hoewel ik daar zelf niet echt iets van merk) of de sync. omdat hij in alle gevallen zoals beschreven niet in zijn 1 of R wil. Omdat de olie net is vervangen en het systeem is schoongemaakt, kan dat het niet zijn (immers, hij schakelt beter en trekt beter op vanuit stilstand...). Dus of de sync. plakt (nog steeds) of de hydrolica 'pakt' niet in/op/aan.

daytonawim

Ik had in de 850 dezelfde klacht bij 340.000 km.

Na de bakolie vervangen te hebben ging het een stuk beter.

bij 410.000 km de koppeling laten vervangen, nu is het weer helemaal super. ( eerste fabrieks koppeling zat er nog in)

Als er veel file mee gereden is slijt de boel harder, ik kan je wel verklappen dat ik de drukgroepen en druklager echt helemaal aan barrels gereden heb, en nooit enige vorm van slip heb gehad op de koppeling

Als de bak er onder uit moet zou ik zowieso de koppeling en de olie kering
laten vervangen, dan weet je gewoon dat ie er weer een dikke 2 a 3 ton mee vooruit kan.

Henk-Jan

En hoe breng je dat tactisch bij de dealer dat je dat onder BOVAG garantie gedaan wilt zien? :)

Esveldt

Ja, mooi in het engels. Hier stond het in het nederlands.

Citaat van: VolvoSpecialist op 28-08-2006 17:19:15
Heren.....dit is toch een bekend probleem !!!!   ;D

De koppelingsplaat schuift moeilijk over de price-as door dat er teveel stijf(geworden) vet op de price-as zit, daardoor blijft de versn.bak meedraaien en gaat moeilijk in de 1 en achteruit.   >:(

Oplossing: versnellingsbak demonteren, de spiebanen van de price-as en van de koppelingsplaat GOED reinigen en ontvetten (gewoon helemaal zuiver maken).

Dan de spiebanen HEEL DUN (bijv. met een kwastje) insmeren met SACHS SPIEBANEN-VET en dan met een poetsdoek afvegen (zo dun mag het er maar opzitten) en alles weer monteren.

Dit is een blijvende 100% oplossing (ik doe dit al jaren zo)   ;D ;D


Henk-Jan

heb ik gezien, maar engels ligt me meer... tevens is dit me iets te ruim ter discussie te stellen, hoewel me wel verder helpt in de probleemanalyse.

Ik ga met deze info eens aan den slag en zal als het niet beter wordt (smeren moet misschien even inwerken) weet contract zoeken met de dealer. Wat daar uit volgt (ik neem aan dat ik een oplossing krijg te horen) als oplossing laat ik zeker weten.

Tussentijdse info van andere kenners alhier altijd welkom natuurlijk!

Esveldt

Is het trouwens een volvo garage waar je naar toe moet?


Met engelse monteurs? ;D

Henk-Jan

Lol, neen geen Engelse monteurs wel Volvo garage. Ze helpen me goed, dus daar geen enkel kwaad woord over hoor!

Het is meer dat ikzelf Engels ben opgeleid voor vliegtuigen, maar me ook besef dat dit auto's zijn... en dus hier en daar pas op de plaats moet houden zeg maar...

Henk-Jan


Esveldt


Henk-Jan

hm, ben al wat verder in het menu maar krijg telkens een trial versie melding... maar plaatskes doen het! Werkt dus. :)