Schok tijdens overschakelen automaat.

Gestart door elianmars, 28-02-2007 22:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ronbroek

#90
Citaat van: -D©©©L- op 02-05-2007 22:18:59
TCU is "zelflerend", neem eens de accu even los (paar minuten) en leer hem opnieuw in.
Een paar cycli starten - rustig door schakelen met ca 2000/2500 rpm - rustig afremmen - stop zetten moet het wel doen.


Dit vind ik wel interessant, wat leert hij zichzelf, hoe hij zo smooth mogelijk moet schakelen ? en wat als ik hem in de inleerperiode flink de sporen geef

Heb je nog wat meer uitleg ?

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

-D©©©L-

probeer het maar eens gewoon, je zult merken dat hij anders gaat schakelen.
Onder welke voorwaarden hij e.e.a. aanpast weet ik niet, ik heb wel gemerkt dat na een high speed rit met af en toe een kickdown hij in een navolgende stadsrit wat "bonkerig" voelt. Doe ik de zelfde rit met iets lagere snelheid en geen kickdown, dan schakelt hij in het stuk bebouwde kom een rustiger.
Door de spanning er even af te halen kan je hem versneld inleren.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 04-05-2007 18:10:34
ik heb wel gemerkt dat na een high speed rit met af en toe een kickdown hij in een navolgende stadsrit wat "bonkerig" voelt. Doe ik de zelfde rit met iets lagere snelheid en geen kickdown, dan schakelt hij in het stuk bebouwde kom een rustiger.

???
lijkt me dan toch eerder een temperatuur probleem dan een accuspanningsprobleem.
:eusa_think:

Racingbrick

Citaat van: Ludo op 02-05-2007 21:52:52
is er niemand in de buurt met een standaard ecu?.
Remond?.
anders tijdens een clubdag of mini-meeting even wisselen met een andere.


Man de wagens zijn zelfs nog in de zelfde kleur ook, de mijne is een 95er met OBD1, Marcel heeft een OBD2, als dat niet uitmaakt kan hij hem zo komen omruilen en uitproberen...
Marcel staat altijd klaar om een ieder te helpen,,, dus verdient hij het zelfde ...

elianmars

Ik heb vanavond Raymond aan de telefoon gehad. Als het uitkomt met m'n werk, ga ik volgende week langs om te voelen hoe zijn wagen schakelt.
Als dat anders aanvoelt dan de mijne, gaan we de TCU even omruilen, als dat mogelijk is.

Is elke TCU zomaar uit te wisselen? Ik zie wel eens van die dingen te koop staan, maar daar staan dan heel andere cijfers op dan op die van mij.

Ludo

ja hoor, kun je gewoon uitwisselen, beide zijn dezelfde motoren.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 04-05-2007 18:34:07
Citaat van: -D©©©L- op 04-05-2007 18:10:34
ik heb wel gemerkt dat na een high speed rit met af en toe een kickdown hij in een navolgende stadsrit wat "bonkerig" voelt. Doe ik de zelfde rit met iets lagere snelheid en geen kickdown, dan schakelt hij in het stuk bebouwde kom een rustiger.

???
lijkt me dan toch eerder een temperatuur probleem dan een accuspanningsprobleem.
:eusa_think:

Dat dacht ik dus ook, daarom deze rit gedaan met een Volvo System Tester (je kent hem wel, die mobiele uitlezer) eraan zodat wel de bak temperatuur realtime konden zien. Zat niet veel meer dan een paar graden tussen (ca 110 graden).
Het gaat ook niet om een accu spannings probleem, het gaat erom dat de TCU versneld gaat inleren als hij middels een spanningsonderbreking een reset gehad heeft.

Ronbroek

De modules even loshalen lijkt me een betere oplossing ipv de accu ivm de autoradio en het alarm ed.

Ga het morgen even uittesten.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

elianmars

Citaat van: Ronbroek op 04-05-2007 22:19:48
De modules even loshalen lijkt me een betere oplossing ipv de accu ivm de autoradio en het alarm ed.


Te laat voor mij....... Ik heb vanavond de radio maar weer opnieuw ingesteld  :eusa_shifty:

Gisterenmorgen heb ik het stekkertje van de gasklepsensor goed schoon gemaakt (wagen ging alweer hoog in de toeren na het starten) en heb gelijk de gasklep gedemonteerd en goed schoon gemaakt.
Dat gaat tot nu toe goed. Al die dingen hebben volgens mij allemaal met elkaar te maken.
Ik heb in de tijd dat ik met die sensor en de klep bezig was de accu los gehad.

Tot nu toe heb ik redelijk rustig gereden. Ik heb het idee dat de bak iets rustiger schakelt, maar nog steeds voel ik bij het overschakelen van twee naar drie dat er niet even wordt ingehouden, maar direct wordt doorgeschakeld.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring straks is, Ronald!

thuur

Citaat van: elianmars op 04-05-2007 22:39:18
Citaat van: Ronbroek op 04-05-2007 22:19:48
De modules even loshalen lijkt me een betere oplossing ipv de accu ivm de autoradio en het alarm ed.


Te laat voor mij....... Ik heb vanavond de radio maar weer opnieuw ingesteld  :eusa_shifty:

Gisterenmorgen heb ik het stekkertje van de gasklepsensor goed schoon gemaakt (wagen ging alweer hoog in de toeren na het starten) en heb gelijk de gasklep gedemonteerd en goed schoon gemaakt.
Dat gaat tot nu toe goed. Al die dingen hebben volgens mij allemaal met elkaar te maken.
Ik heb in de tijd dat ik met die sensor en de klep bezig was de accu los gehad.

Tot nu toe heb ik redelijk rustig gereden. Ik heb het idee dat de bak iets rustiger schakelt, maar nog steeds voel ik bij het overschakelen van twee naar drie dat er niet even wordt ingehouden, maar direct wordt doorgeschakeld.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring straks is, Ronald!

Temp.zender en stationairklep doen ook mee tijdens het starten ;)

Kun je die ook nog even uitsoppen..


Gr 8)

elianmars

#100
Citaat van: thuur op 04-05-2007 22:47:11
Citaat van: elianmars op 04-05-2007 22:39:18


Gisterenmorgen heb ik het stekkertje van de gasklepsensor goed schoon gemaakt (wagen ging alweer hoog in de toeren na het starten) en heb gelijk de gasklep gedemonteerd en goed schoon gemaakt.


Temp.zender en stationairklep doen ook mee tijdens het starten ;)

Kun je die ook nog even uitsoppen..


Gr 8)

Nadat ik een paar weken geleden de gasklepsensor had vervangen, ging het goed. Tot vorige week.
Nu gaat het dus weer goed na het schoonmaken van de stekker.

Waar kan ik de temperathuurzender en de stationairklep vinden?

thuur

Citaat van: elianmars op 04-05-2007 22:49:57

Waar kan ik de temperathuurzender en de stationairklep vinden?

Temperathuursensor zit direct onder de thermostaat, de stekker hangt aan een steuntje bij de stuurpomp.

STK: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17942.0


Gr ;)

rody

hoog in de toeren bij stationair toerental en schokken bij wegryden kan veroorzaakt worden door een slechte temp. sensor.

dit komt bij div. merken voor.

-D©©©L-

Citaat van: rody op 04-05-2007 22:53:39
hoog in de toeren bij stationair toerental en schokken bij wegryden kan veroorzaakt worden door een slechte temp. sensor.

dit komt bij div. merken voor.

echo

elianmars

Citaat van: thuur op 04-05-2007 22:51:49
Citaat van: elianmars op 04-05-2007 22:49:57

Waar kan ik de temperathuurzender en de stationairklep vinden?



STK: http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17942.0


Gr ;)

Dank u. Kon het niet vinden in Vadis. Zal waarschijnlijk anders genoemd worden?

Dat ding heb ik uiteraard gezien toen ik de boel loshaalde voor het gasklephuis. Ik vroeg me al af wat 't zou zijn.
Weer iets geleerd  :)