Schok tijdens overschakelen automaat.

Gestart door elianmars, 28-02-2007 22:17:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

J. Hoeksema

Citaat van: elianmars op 07-03-2007 12:37:41
Citaat van: ed op 07-03-2007 10:04:54
Probeer het eens bij www.hbase.nl. Kost ie 36 euro, maar is wel origineel Bosch.


Ik kan mooi opzoeken wat ik nodig heb. Maar dan?

Verder zal die prijs wel ex. btw zijn, vermoed ik.

Ik heb zojuist toch bericht gekregen van www.onderdelen.com . Als het goed is, heb ik vrijdag de sensor in huis.

Dan even prutsen om 'm er in te krijgen en hopen dat de wagen wat rustiger op wil schakelen.

Ik ben benieuwd, als het resultaat positief is ga ik het zeker ook proberen.  ;D

elianmars

#31
 :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:


Gisteren de sensor binnen gekregen en vanmorgen gemonteerd. De bak schakelt echt anders nu. Van 1 naar 2 en van 3 naar 4 is bijna niet te voelen. Van 2 naar 3 is nog steeds te voelen, maar veel en veel minder dan voorheen.

Ook de hoge toeren net na het starten zijn verdwenen. Dat lag dus ook aan die sensor.

Weer twee problemen minder :)

Na twee proefritjes de afspraak voor a.s. woensdag bij Hooftman geannuleerd. Ze waren er niet echt blij mee (beetje te begrijpen). De sensor was al besteld, maar die zouden ze proberen terug te geven aan de leverancier. Als dat niet zou lukken, zouden ze mij die kosten toch berekenen. Logisch, ik heb zelf gevraagd of ze 'm wilden bestellen.
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje. Het was geen probleem om de sensor retour te sturen, dus ik krijg alleen een factuur voor het uitlezen van afgelopen zaterdag  :)


J. Hoeksema

#32
Citaat van: elianmars op 09-03-2007 20:34:31
:eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:


Gisteren de sensor binnen gekregen en vanmorgen gemonteerd. De bak schakelt echt anders nu. Van 1 naar 2 en van 3 naar 4 is bijna niet te voelen. Van 2 naar 3 is nog steeds te voelen, maar veel en veel minder dan voorheen.

Ook de hoge toeren net na het starten zijn verdwenen. Dat lag dus ook aan die sensor.

Weer twee problemen minder :)

MOOI DAT HET GEHOLPEN HEEFT ZEG!!!!

De automaatbak van mij schokt de laatste tijd ook tijdens het overschakelen en ook bij mij maakt het niet uit of je snel of langzaam optrekt.
Sommige ritten schakelt de automaatbak weer soepel en voel je de bak amper schakelen en de ander keer voel je em in elke versnelling klappen.  :-\
Heb jij dit euvel ook gehad, de ene rit een goed schakelde bak en andere keer totaal niet?
De olie ziet er prima rood uit en ruikt niet verbrand, ruikt zelfs een beetje zoet.

Ik had het vermoeden dat misschien de onderste motorsteunrubbers los lagen of één van de rubbers van de versnellingsbak, maar het feit dat het schakelen soms soepel en soms minder soepel gaat, doet me vermoeden dat het mogelijk aansturings problemen zijn in de software of de aansturing daarvan.  :eusa_think:
Ik denk dat het de moeite waard is om het ook eens te proberen met een nieuwe sensor, misschien verbetert dit een hoop! ::)

elianmars

Jafeth, het schakelen was zeker niet altijd hetzelfde. De ene keer schokte de bak meer dan de andere keer.

Ik heb de wagen laten uitlezen bij de dealer en daar kwam foutcode 2-1-3 uit. Die gaf dus aan dat de gasklepstandsensor niet ok zou zijn.

Als jij de wagen ook uit laat lezen en deze code er ook uit komt, zou het ook zeker het probleem kunnen zijn.

J. Hoeksema

#34
Citaat van: elianmars op 09-03-2007 22:13:29
Jafeth, het schakelen was zeker niet altijd hetzelfde. De ene keer schokte de bak meer dan de andere keer.

Ik heb de wagen laten uitlezen bij de dealer en daar kwam foutcode 2-1-3 uit. Die gaf dus aan dat de gasklepstandsensor niet ok zou zijn.


Als jij de wagen ook uit laat lezen en deze code er ook uit komt, zou het ook zeker het probleem kunnen zijn.

Afgelopen sleuteldag de auto laten uitlezen en de betreffende monteur vertelt van het af en toe schokkende schakelen.
Er werden echter geen foutcodes gevonden, wel vertelde hij dat mijn auto net overgangsmodel was en dat ik ondanks het model (vroeg 1999 met 4 bak) wel al de bak kan laten aansturen met doormiddel van instellingen in de software. De monteur opperde dat mogelijk een software instelling waarbij de vrijloop van de bak zou worden uitgezet het schokkend schakelen zou verhelpen. Dat hadden ze bij Hooftman al vaker gedaan, alleen vertelde hij erbij dat daarvoor een afspraak gemaakt moet worden bij de dealer en dat dit niet altijd een oplossing is.

Misschien moet ik eerst maar eens de auto bij onze lokale dealer laten uitlezen en kijken of er nog steeds geen foutmeldingen in de bak zitten.
(verder pruts ik graag zelf en jouw diagnose leek veel op die van mij, dus ik dacht misschien dat zo'n sensor vervangen me alvast iets opweg zou kunnen helpen een aantal oorzaken uit te sluiten)

elianmars

Citaat van: J. Hoeksema op 09-03-2007 23:07:04

(verder pruts ik graag zelf en jouw diagnose leek veel op die van mij, dus ik dacht misschien dat zo'n sensor vervangen me alvast iets opweg zou kunnen helpen een aantal oorzaken uit te sluiten)

Voor die vier tientjes (dat was ik kwijt inclusief de verzendkosten) valt 't in ieder geval wel te proberen. Je merkt 't snel genoeg.

Ik heb zojuist nog een ritje gemaakt en het valt me op dat ik de bak minder hoor en de motor loopt ook mooier.

(Misschien zit het wel tussen m'n oren, maar het lijkt toch echt zo  :eusa_shifty:)

Ronbroek

Nog steeds tevreden met het nieuwe sensortje ?


854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

elianmars

#37
Het is veel minder dan voorheen, maar het schokt me toch nog teveel naar mijn zin.

Ik heb toch ook het idee dat de olie die er sinds de flush in zit veel dunner is dan die er voorheen in zat.
Als de bak koud is, is er niks aan de hand, maar zodra de bak warm(er) is, gaat het schakelen van 2 naar 3 toch weer met een schok (heel af en toe is 't bij het schakelen van 1 naar 2 ook zo). En dat is vooral bij relatief rustig rijden. Trap ik het gaspedaal flink in, dan is het veel minder te voelen.

Ik ga maar eens langs een automaatspecialist, om er naar te laten kijken. Ik vind 't maar niks zo....  :-\

thuur

TPS afstellen?

Ik weet er het fijne niet van, maar dat zei een Volvo monteur nadat de TPS los was gehaald op de sleuteldag.


Gr ;)

elianmars

Citaat van: thuur op 25-03-2007 23:30:13
TPS afstellen?

Ik weet er het fijne niet van, maar dat zei een Volvo monteur nadat de TPS los was gehaald op de sleuteldag.


Gr ;)

Wat valt er aan af te stellen, dan?  :eusa_think:

rody

zo het kastje op de foto te zien wordt het in veel autotypes gebruikt.

volgens mij kan die maar op 1 manier gemonteerd worden. (dus verder niet af te stellen)

dit kastje was op mijn 440 ook defect; weliswaar geen automaat maar het schokken was onregelmatig en niet voor spelbaar.

thuur

Hmm..

Citaat van: Vadis
Opmerking! De gasklepstandsensor is niet afstelbaar


Gr ???

b0nkolok

#42
Dit draadje is nog niet af!
Mijn beide roffels draaien op automaat. Alle twee zonder enig -schokkerig- probleem. De groene (1995, 400.000 km) schakelt zelfs mooier dan de saffron. Bij snel optrekken is het net of je een handschakelbak gebruikt. Met ingetrapt gaspedaal neemt ie iets gas terug en schakelt door.
Nu hebben de RICA-heren mij verteld dat tegelijk met een chipje (flash) ook de aut. bak op die manier wordt bijgesteld. Met name in de sportstand. Bezoekje aan Wateringen?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ronbroek

Tja, ik heb het ook, de ene keer gaat het vloeiender en lijkt het aantal rpm van de motor iets in te
houden bij overschakelen, en de andere keer bonkt hij hem in zn volgende versnelling.

Meestal hou ik vlak voor het schakelmoment, zelf even gasterug, beetje aanvoelen.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

V70geRwin

#44
Citaat van: b0nkolok op 10-04-2007 18:57:55
Dit draadje is nog niet af!
Mijn beide roffels draaien op automaat. Alle twee zonder enig -schokkerig- probleem. De groene (1995, 400.000 km) schakelt zelfs mooier dan de saffron. Bij snel optrekken is het net of je een handschakelbak gebruikt. Met ingetrapt gaspedaal neemt ie iets gas terug en schakelt door.
Nu hebben de RICA-heren mij verteld dat tegelijk met een chipje (flash) ook de aut. bak op die manier wordt bijgesteld. Met name in de sportstand. Bezoekje aan Wateringen?

Marc van ET vertelde mij dat het verschil tussen Rica en MTE software o.a. was dat de MTE juist wel met de bak communiceert en de Rica niet. Mede daardoor heb ik de keuze op MTE laten vallen omdat het mij voor de bak minder leek om het gas erop te houden bij overschakelen. De MTE software zou dit namelijk netjes afstemmen met de bak.

Marc leest hier vast mee dus ik wacht even geduldig af.

Enig idee wat de Rica software precies met de AT bak doet?