Wiellagers

Gestart door Ludo, 04-03-2007 14:07:34

Vorige topic - Volgende topic

Schnappi

vandaag dus te horen gekregen 330 euro voor een kant

79 euro voor stabistangetje en ook nog 65 euri voor de leenauto
wat kost een wiellager dan precies voor een kant.

want ik hoor hier mensen zeggen dat met een wiellager set heeft voor 180 euro dat waarschijnlijk dus voor twee kanten zijn.

na de onderhoudsbeurt gekeken onder de auto en wat bleek stabilistatorstantje verrot het rubber verpulverde gewoon. Ben je al dik 4 jaar klant bij de volvo dealer wordt je gewoon genaait, daarom zal het wiellager ook zijn kapot gegaan.
ik wil gerust te rekeningen betalen maar als men dat klakkeloos naar de auto gekeken wordt dan vind ik het gewoon dat zaak bedrogen wordt.

kreeg vandaag in een keer te horen dat de leidingen van de oliekoeler lekt, dat is toch onzin
ook krijgt men bij de onderhoudsfactuur een lijst te zien wat er allemaal gebeurt bij de beurt allemaal aangevinkt, nou dat wordt volgens mij gewoon onder de koffiepauze ingevult.

waarom wordt er gewoon niet netjes aangegeven bij een beurt "klant dit begint er aan te komen of dit moet men vervangen", maar niet dat men zelf onder de auto moet kruipen om te zien of het allemaal nog wel goed is.

Volgens mij is het gewoon standaard dat bij elke dealer gedacht wordt "daar komt weer zo'n idioot van een club of forum en met een oude bak".

en dan krijgt men ook nog ingepeperd autorijden is gewoon duur, wat een arrogante opmerking #$#^%$#^$%# >:( >:( >:( of dat je het niet eens bent met de leenauto qua prijs terwijl bij dealer in de andere plaats met de zelfde naam alleen maar de gereden km moet worden betaald. wat een poppenkastspel.

dit wou ik effe kwijt ;D

Groeten.

Ludo

Citaat van: H.M. Murdock op 10-04-2007 19:21:11
want ik hoor hier mensen zeggen dat met een wiellager set heeft voor 180 euro dat waarschijnlijk dus voor twee kanten zijn.

waar heb je dat gehoord?.

een wiellager kost bij de dealer 180 euro per kant.
zal niet veel verschil in zitten bij een andere dealer.
een stabilisator stangetje dat stuk/versleten is zie je niet meteen, maar je voelt en hoort het wel.

Schnappi

nou als het rubber bungelt aan de stok, dan is ie goed versleten en daar hoef je echt niet aandachtig naar te kijken.

Ludo

Citaat van: H.M. Murdock op 10-04-2007 19:33:32
nou als het rubber bungelt aan de stok, dan is ie goed versleten en daar hoef je echt niet aandachtig naar te kijken.

dat klopt, maar anderzijds rij jij iedere dag met de auto, je had dat (eerder) ook moeten voelen/horen.  ;)

Schnappi

heb het ook horen rammelen ben al een tijdje geleden bij de dealer geweest en de chef werkplaats heeft zelf toen gereden met de auto en heeft toen stug volgehouden dat er niets aan de hand was.

oftwel je wordt gewoon niet serieus genomen en dat ze denken "daar komt weer zo'n idioot van een club of forum en met een oude bak".

groeten

Misha

Zoek een betere dealer.
Maar hou er wel rekening mee dat er voor kwaliteit betaald moet worden: Volvo rijden is niet goedkoop rijden, het is goed rijden.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Schnappi

mijn dealer was eerst zaltbommel maar nu Oss, de reden dat ik overgestapt ben is dat ik dichter bij oss werk dan bij zaltbommel, maar zit toch nog te twijfelen om terug te gaan zaltbommel, maar het vreemde van allemaal is dat het het zelfde bedrijf is alleen volgens dealer in Oss zijn ze zakelijk, en in Zaltbommel meer voor particulier.

toch raar eigenlijk.

JCviggen

Ik heb vorig jaar toen ik een lager kapot had 2 "Meyle" lagers gekocht "made in germany" lol voor 100€. En nog eens 8€ verzenden ofzo. Die links is toen vervangen, de andere heb ik nog liggen voor als de andere een keer kapot gaat ooit.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

HeZz

Ik heb ook imitatie eronder gezet rechtsvoor...inkoop €90,-.
dan mag hij van mij zelfs wel iets minder lang meegaan :D
Looking 4 a V70N

Misha

Citaat van: H.M. Murdock op 11-04-2007 18:39:32
mijn dealer was eerst zaltbommel maar nu Oss, de reden dat ik overgestapt ben is dat ik dichter bij oss werk dan bij zaltbommel, maar zit toch nog te twijfelen om terug te gaan zaltbommel, maar het vreemde van allemaal is dat het het zelfde bedrijf is alleen volgens dealer in Oss zijn ze zakelijk, en in Zaltbommel meer voor particulier.

toch raar eigenlijk.
Grappig, ik zit bij die dealer in Zaltbommel, en ben echt extreem tevreden.
Kan over Oss niet ordelen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: JCviggen op 11-04-2007 18:43:06
Ik heb vorig jaar toen ik een lager kapot had 2 "Meyle" lagers gekocht "made in germany"

ja die ben ik ook tegengekomen op ebay.
ik heb 2x FAG lagers "gewonnen" voor 83.25 euro incl verzenden.

die meneer heeft er volgens mij een overvol magazijn van.  :evil:

Schnappi

moet bij het vervangen van wiellager en stabilisatorstangetje nog verder iets gedaan worden bijvoorbeeld uitlijnen of zo.

Ludo

zou ik wel effe doen ja, ik laat altijd uitlijnen als alles los is geweest.

VolvoDeMio

Het onderstaande is knip- en plakwerk uit een ander topic omdat mijn bandenverhaal een lagerverhaal lijkt te worden.

Na het wisselen van mijn winterbanden (op stalen velgen) met Argo's voorzien van vier nieuwe Goodyear Excellence 195.60.15 had ik opeens veel geluid.
Gaan die banden tussen de 70 en 120 km/u me een partij zingen (wha-owha-owha).
Dat zingen is onafhankelijk van het wegtype, en lijkt van voor te komen.

Bij bandenbedrijf hebben ze met de Goodyears gereden.
Geluid klonk volgens hen (net als Thuur had gesuggereerd) als wiellagers, maar viel volgens hen af doordat in bochten geen extra geluid waarneembaar was en doordat bij remmen geen (dacht ik dat ze zeiden) verschil merkbaar was.
Vervolgens begonnen ze over baklagers (aandrijfas naar versnellingsbak).
Ook hebben ze de voorwielen bij omhoog gekrikte auto met een speciaal apparaat aangedreven om geluiden te horen. Niets te horen.

Banden van voor naar achteren verwisselen leverde geen verschil op.

Uiteindelijk verwisseld voor Michelin Energy's; geluid hetzelfde......

Zojuist gevoeld of de voorwielen speling op de lagers hebben....Niets!

Naar bandenboer toe: niets
Van bandenboer vertrekken: herrie!

Voorbanden zojuist vervangen door de winterbanden die er tot voor de wissel opzaten......Nauwelijks geluiden te horen!!!!!!

Verder:
1. Afgelopen December is ie uitgelijnd na vervangen van dragarmrubbers voor en achter.
2. Voordat de Argo's gemonteerd werden heb ik de naaf en het pasvlak met een schuurpapiertje redelijk roestvrij gekregen.
3. Vorige week heb ik de stalen velgen met winterbanden met Dasty (ontvetter) schoongemaakt heb. Daar moet nogal wat Dasty op omdat de aangekoekte laag behoorlijk dik was.
Kan het zijn dat (ondanks het feit dat de lagers dicht zijn aan de zijkanten) er toch wat Dasty ín de lagers gelopen is en vet opgelost heeft.....? Na het reinigen heb ik bij elkaar zo'n 200 km gereden en niets gehoord.

Hieronder een kopie van een van thuurs antwoorden die na het herschrijven van mijn verhaal hierboven misschien niet helemaal tot zijn recht komt, maar ik vond hem té waardevol om niet over te nemen.

Citaat van: thuur op 13-02-2008 00:04:41
De lagers zijn gesloten. Dwz dat er in de regel geen vet in of uit kan. Ook zijn ze geperst in de naaf waardoor speling hele lange tijd wegblijft. Je moet wel heel lang met een kapot lager rijden wil je er merkbare/voelbare speling op krijgen.

Kan zijn dat het lager 'beginnend versleten' is, dus dat je het nog niet extra hoort in de bochten of bij lage snelheden. Toen mijn lager begon te zoemen was dat pas boven de 90 km/u en niet sterker in bochten. Pas 1000km later hoorde ik het geluid sterker in de bochten. Nu, 5000km later begint het bij 70 km/u (koud) te zoemen, na remmen meteen een stuk harder en als het lager warm is hoor je het bij 40 km/u al. Ik controleer regelmatig of mijn wiel niet warmer wordt dan het andere wiel, het nieuwe lager ligt klaar maar ik wacht nog op ashoezen die ik meteen meevervang.

Winterbanden kunnen bijgeluiden verdoezelen omdat ze zelf meestal meer geluid maken dan zomerbanden.

Versleten baklagers heb ik volgens mij nog nooit gehoord/gelezen hier..

Woont er niemand in de buurt die eens een ritje wil maken?

Gr ;)

Tenslotte nog dit:
Het lijkt er op dat de meesten bij het vervangen van de lagers van de voorwielen de wieldraagarmen vast laten zitten, dit i.t.t. op de VolvoSpeed site  ( http://volvospeed.com/Repair/FWDbearingHub.php ).

Kan dat?

Ludo

of dat makkelijker werken is weet ik niet, ik heb gewoon alles losgehaald.