nokkenas timing optimaliseren?

Gestart door jetse, 04-03-2007 15:48:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jetse

Over een kleine 10.000 km heb ik weer het genoegen de distributie te mogen vervangen.
Heeft iemand ervaring met het optimaliseren van de nokkenas timing ten opzichte van de standaard timing met het caliber in de nokkenas?
Mijn idee was om iets te vervroegen of te verlaten en met de compressiemeter te zien of dit verbetering geeft t.o.v. standaard timing. Bij de hoogst gevonden eind-compressiedruk in bdp zou dan de standaard pomptiming (0.28 mm plunjer) en iets verhoogd rendement moeten geven? Omdat het riemwiel niet middels een spie maar conisch geborgd zit kun je dit nagenoeg moeiteloos testen.
Ik ben niet op zoek naar vermogen maar naar een lager brandstof verbruik. Brandstof verbruik is trouwens zowiezo de laatste 10 dkm behoorlijk gestegen maar dat kunnen ook de winterbanden zijn (7.4/100 tegen 6.5 voorheen)
Heeft iemand ervaring hiermee of loont het de moeite niet?


jos_br

Die nokkenas kun je beter afstellen zoals de fabriek het bedacht heeft. Wat belangrijker is dat de brandstofpomp echt op tijd gezet wordt. Ik heb hier (ik heb een klein garagebedrijf) nu steeds vaker klanten die klagen over slecht startende, minder presterende en rokende tdi's en bij alle auto's stond gewoon de pomp niet goed op tijd.

Jos.

frekko

#2
optimale nokkenas timing is wat de fabriek al heeft uitgedokterd, daar moet je niets aan veranderen
brandstofpomp timing is wel heel erg belangrijk maar ook daar geld weer de ingenieurs van de fabriek hebben dat vast ook uitgeprobeerd en het meest gunstige voorgeschreven als ideaal

je staat natuurlijk vrij om te proberen maar een diesel heeft niet echt veel ruimte tussen zuigerbodem en kleppen dus voorzichtigheid is wel geboden

mijn advies fabrieksafstelling aanhouden

brandstofverbruik kan ook van de lagere buitentemperatuur komen icm winterbanden die wellicht een hogere rolweerstand hebben dan de zomersloffen
en je timing is ook niet meer perfect door een opgerekte riem alles bijelkaar voldoende voor een hoger verbruik

groet fred



A3aan

Citaat van: jos_br op 11-03-2007 22:18:32
Die nokkenas kun je beter afstellen zoals de fabriek het bedacht heeft. Wat belangrijker is dat de brandstofpomp echt op tijd gezet wordt. Ik heb hier (ik heb een klein garagebedrijf) nu steeds vaker klanten die klagen over slecht startende, minder presterende en rokende tdi's en bij alle auto's stond gewoon de pomp niet goed op tijd.

Jos.

Ik heb mijn brandstofpomp bij Jos laten afstellen en de EGR-klep is afgedicht. Dit na (jarenlange) klachten over slecht starten en veel roken. Hij start nu altijd bij de eerste slag (een verademing) en rookt nauwelijks bij dit starten. Eerst was bij wijze van spreken de hele straat in nevelen gehuld bij het doorstarten.
De TDI loopt veel lekkerder, soepeler, en verbruikt ook minder. Eerst 1 op 15.5, nu 1 op 16.5.
Adriaan






Bouma206

Mijn garage is vandaag weze sleutelen aan de timing van de br. pomp maar kreeg hem er niet bij. Hij blijkt bij montage riem al niet goed te zijn afgesteld het verschil was een tand. Nu loopt de moter beter maar start hij juist nog minder. Zou dit te maken hebben dat hij juist nu iets te laat zou staan? Even aangeven de waarde van de pomp stond op -14 graden en dit mag tussen de 0 en +14 zijn geloof ik? Nou goed dit is dus nu wel positief maar het starten is nu echt hopeloos. Kan ik de monteur nog een goede tip geven om hem echt goed orgineel af te stellen?
Ik hoor het graag. Hij gaat morgen gelijk weer terug want dit is niks.
Fryslân boppe!!!!

pimsam

De statische afstelling komt al heeel erg nauw. Ik heb het afgelopen weekend gedaan en de auto startte koud niet direct maar rookte tijdens het rijden nauwelijks en leek het prima te doen. Afgelopen maandag meteen dynamisch laten afstellen bij de dealer. Bij het beginvan de dynamische afstelling begint me de auto te roken.....hij stond met de kont naar buiten maar door de trek kwam de rook onder de auto door en via de motorruimte omhoog.......alsof er 3 stoomlocomotieven stonden te blazen. In 30 seconden stond de hele werkplaats in de rook en rende iedereen naar buiten.
Toen na enige tijd er weer enigzins geademd kon worden, hebben ze het nokkenastandwiel van de pomp een heel klein beetje verdraaid en nog een keer geprobeerd zonder resultaat. Daarna nog een klein beetje en toen kon de dynamische afstelling pas plaats vinden door aan de spanrollen te draaien. Toen was alles prima. Wel even flink blazen om alle zooi uit de uitlaat te krijgen.
Dus gewoon naar de dealer. Kost iets van 40 euro maar dan is ie ook weer goed.  Tig keer terug naar een gewone garage en maar proberen is duurder en het resultaat is er nog niet naar (tenzij hij natuurlijk de apparatuur heeft voor het dynamisch afstellen).

Bouma206

Hij is al bij de volvo geweest maar mijn garage heeft sinds kort ook de juiste spullen voor het afstellen (software) maar het komt echt ontzettend precies een kleine draai aan een spanrol en bam het scheelt weer een paar graden. Nou ja hij staat weer bij die garage ben benieuwd.
Fryslân boppe!!!!

Ben123

Dat gaat inderdaad bij heel veel garages en dealers mis dat afstellen van de nokkenas en de pomp,mede door het probleem dat ze het juiste gereedschap niet hebben.
Ik heb deze week weer een paar van die gevallen bij me gehad,waarvan de pomp uit zijn bereik stond,lampje branden en veel rook en slecht lopen.
Ook wordt in veel gevallen de waterpomp niet mee vervangen,waardoor het daarna mis gaat.